וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ווי ווי ווי

איתי שור

11.8.2008 / 12:10

לעשות בלי לעשות ולחיות את הרגע - זוהי הפילוסופיה שעומדת מאחורי אמנות הלחימה וו ווי גונג פו, שעוזרת להתמודד לא רק בקרב אלא גם בחיים

כמה פעמים הזדמן לכם לשחזר מקרים שהתרחשו בחייכם, מתוך מחשבה שאולי יכולתם לפעול אחרת? כמה פעמים ניסיתם לתכנן מראש מה תגידו ומה תעשו, אבל זה לא ממש קרה בפועל? כמה פעמים ייחלתם ליכולת לעשות תמיד מה שמתאים באותו הרגע ולא להתחרט ולמצוא את התשובה המושלמת רק בדיעבד?

תלמידי זן עומלים שנים רבות כדי להגיע למצב הזה, לחיות את הרגע. בלי חרטה על מה שאי אפשר לשנות וללא פחד מפני מה שעדיין לא קיים ואין לנו שליטה עליו. זו גם תכלית האימונים באומנות הלחימה וו ווי גונג פו (Wu Wei Gung Fu), ששמה נגזר מאחד המושגים המרכזיים בהגות הטאואיסטית: וו?-וו?יי (Wu Wei) - עשייה ללא עשייה. לא פסיביות או עצלות, אלא עשייה מינימלית עבור תוצאה מקסימלית. בלי מחשבה על הפעולה עצמה, בלי להיצמד לעבר, בלי להתעקש. רק לחתור אל העתיד, בלי תכנון ובלי ציפייה.

פרופסור ג'וזף קאולס, תלמידו של ברוס לי ומייסד אומנות הלחימה וו ווי גונג פו, שאל פעם את ברוס לי מהי הטכניקה הטובה ביותר מבין כל הטכניקות שלימד. ולי השיב לו: "אין דבר כזה 'הטכניקה הטובה ביותר'. הטכניקה הטובה ביותר היא זו שמתאימה לאותו רגע". וזוהי בפשטות הוו-וויי: הדרך שבה אנחנו מגיבים, בפשטות, למציאות המיידית.

ברוס לי, בנוסף להיותו אמן לחימה פנומנאלי, חקר לעומק פילוסופיות ממזרח ומערב ונהג לומר לתלמידיו "דרך הפעולה שלי היא דרך הוו-וויי". כלומר, עשייה ללא עשייה הבאה לידי ביטוי גם באמצעות הגונג-פו (או "קונג-פו"), מושג שפירושו בסינית הוא "מיומנות שהושחזה היטב". מכאן שמה העברי של השיטה: אומנות התנועה הספונטנית.

אתגרים בלתי פוסקים

כמו תלמידי הזן, גם המתאמנים בוו ווי גונג פו עובדים קשה מאוד כדי לפתח את היכולות הפיזיות והנפשיות, שיאפשרו להם להכיר את עצמם ואת יכולותיהם עד תום, תוך שאיפה להיות תמיד במצב הפיזי והמנטלי, שיאפשר להם תגובה נכונה בתזמון הנכון. האמצעי: אימונים אינטנסיביים, המשלבים תרגולי כושר גופני וטכניקה, קרבות, מעברי מכשולים ועוד, תוך דרישה לדיוק, קואורדינציה, ריכוז ועמידה בלחצים.

האתגרים אינם פוסקים: אימוני כושר אינטנסיביים ומודעות לסביבה, קרבות תובעניים בתנאים שונים והעמקה בתורת האנטומיה והפיזיולוגיה. גם אם זה נשמע כמו רקע לתחרות, למעשה מדובר בהזדמנות נהדרת לחברות אמת: כולם תלויים זה בזה כדי להצליח.

הדרך לפעולה הנכונה אינה חסרת מחשבה. אל תטעו ותחשבו שמדובר בפתיל קצר או ב"קם להורגך השכם להורגו". ממש לא. מדובר בלחוות ולהבין את הסיטואציה הנוכחית על כל מרכיביה, בזמן אמיתי - ולהגיב בהתאם.

עשייה שבה אתם כנים עם עצמכם בדרך שאתם עוברים היא המפתח. לא משנה אם תקראו לזה קראטה, אגרוף תאילנדי, קרב מגע, ציור, בישול, תכנות או לימוד אקדמי - בכל אחד מהתחומים האלו צריך להתנסות, לחקור, לטעות ולהצליח לא רק בסביבה מסודרת וסטרילית. כדי להכיר את עצמך, את היכולות ואת המגבלות שלך, עליך לחוות אינספור מצבים – ובעולם אומנויות הלחימה גם להתמודד מול אינספור יריבים.

כל אחד והדרך שלו

לכל אחד יש זכות להגן על עצמו ועל היקרים לו. זו כמובן מטרה חשובה באומנות לחימה, אך אם זו המטרה היחידה, רבים מוצאים שניתן להשיגה במהירות יחסית אם מתאמנים נכון פיזית ונפשית. עדות לכך ניתן למצוא בסיפורים רבים של מתאמנים שהותקפו וכמובן יצאו מהאירוע כשידם על העליונה. רבים מגיעים לאימונים ללא קואורדינציה וקשר עם גופם ומציבים לעצמם מטרה להשתפר. גם כאן מגיע השיפור תוך מספר לא רב של אימונים ולכן יש למצוא מטרות נוספות כל הזמן.

הרעיון של וו ווי רחב ומרתק, כך שאפשר להחיל אותו על כל תחום בחיים. האימונים בוו ווי גונג פו נותנים כלים ופתרונות לצוותים בכירים ביחידות צבאיות ומשטרתיות, שבחרו להעשיר את עצמם באימונים בשיטה ומסייעים גם לילדים חולי סרטן במחלקות אונקולוגיות לחוות הצלחה ויכולת פיזית. כל אחד ומטרותיו, כל אחד וצרכיו, כל אחד והדרך שלו.

כך גם בין המתאמנים עצמם. יש מי שמחפש ביטחון עצמי, יכולת הגנה עצמית, כושר גופני או גמישות ויכולת תנועה. אחרים רוצים להתגבר על פחד או קושי, ללמוד דברים חדשים, להתמודד עם כישלונות ולחוות הצלחות ועוד. לא כל מקום מתאים לכל אחד, אבל מי שכבר הגיע לתנועה הספונטנית של הגונג פו ונשאר, מצא לעצמו לא חוג לאחר הצהריים, אלא עוד בית לגדול ולהתפתח בו. אז מה אתם מחפשים ומה מתאים לכם כרגע?

הכותב לו-סי איתי שור הוא בעל חגורה שחורה סאג' 1 בוו ווי גונג פו ותלמידו של סיפו אייל קורן - ראש השיטה בעולם, מ- 1994 ועד היום.

עוד בוואלה!

לשלם זול על חבילת הסלולר! עכשיו גם אתם יכולים

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully