וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאט"ו וארה"ב בחזית אחידה נגד רוסיה

טלי גולדשטין

11.8.2008 / 11:43

בעקבות המתקפות של הצבא הרוסי בגאורגיה, נאט"ו הציגה חזית אחידה עם ארה"ב. בתגובה, פוטין מתח ביקורת על הסיוע האמריקאי

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

מזכ"ל נאט"ו יאפ דה הופ שפר האשים הבוקר (שני) את רוסיה בשימוש לא פרופורציונלי בכוח ובהפרת הריבונות הגאורגית. "מזכ"ל נאט"ו מודאג עמוקות מהשימוש הלא פרופורציונלי של רוסיה בכוח וחוסר הכבוד לריבונותה של גיאורגיה", מסרה דוברת נאט"ו כרמן רומרו.

צרפת: "זהו טבח"

תגובה דומה השמיע הלילה נשיא ארצות הברית. "האלימות שבה רוסיה נוקטת בגאורגיה אינה מקובלת עליי". אמר בהתייחסו למלחמה בקווקז. בראיון לרשת הטלוויזיה האמריקאית NBC סיפר בוש כי דיבר עם ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין והבהיר לו, שהתגובה הרוסית "חסרת פרופורציות". הוא הביע תקווה, "שנגיע להחלטה הנכונה בדרכי שלום".

אתמול החלה ארה"ב לסייע בהטסת אלפיים החיילים הגאורגים המוצבים בעירק בחזרה לגאורגיה כדי שיוכלו לעזור בלחימה המשתוללת בדרום אוסטיה. ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין מתח היום ביקורת על הסיוע האמריקאי.

קודם לכן התקשר סגן נשיא ארה"ב, ריצ'רד צ'ייני, לנשיא גאורגיה מיכאל סאאקשווילי והביע סולידריות עם ארצו, שנתונה במלחמה. מלשכת סגן הנשיא נמסר, כי צ'ייני אמר לסאאקשווילי: "אסור לתוקפנות הרוסית לעבור ללא תגובה", וכי להמשך התוקפנות תהיינה השלכות משמעותיות על יחסי רוסיה וארה"ב.

שר החוץ הצרפתי ברנר קושנר כינה את הפעילות הצבאית בדרום אוסטיה "טבח". קושנר, שיצא לטבליסי כדי להיפגש עם נשיא גאורגיה מיכאיל סאאקשווילי, אמר גם כי ילחץ על גאורגיה ועל רוסיה לסיים באופן מיידי את האלימות בדרום אוסטיה. "האיחוד האירופי לא יתן למאבק בסגנון ימי הביניים" להמשיך, אמר.

חשש ממשבר הומניטרי

לפי הערכות אחרונות, כ-40 אלף פליטים נמלטו מאזור המלחמה בדרום אוסטיה לרחבי גאורגיה. הצלב האדום קרא לפני יומיים לפתיחת "מסדרון הומניטרי" בדרום אוסטיה על מנת לאפשר לצוותים רפואי ואמבולנסים להגיע לפצועים. סוכנויות סיוע דיווחו כי מזון ומוצרים בסיסיים אחרים כבר אוזלים. אנה נלסון, דוברת הצלב האדום, אמרה כי צוותי הסיוע אינם יכולים לנוע בחופשיות באזור מפאת הסכנה ולכן הם מתקשים לקבל תמונה מדויקת לגבי מספר האנשים שנהרגו ונפצעו.

"המצב הוא שאמבולנסים אינם יכולים לנוע, בתי החולים מלאים עד אפס מקום, ניתוחים מתבצעים במסדרונות ואנשים מתחבאים במרתפי בתיהם", אמרה. "אין חשמל, אין רשת תקשורת, אין גישה לאספקה. המצב מדאיג. אנו קוראים לכל הצדדים לכבד את החוק ההומניטרי הבינלאומי, לא לתקוף יעדים אזרחיים ולהבטיח שצוותי הרפואה יוכלו לטפל בפצועים", הוסיפה.

סוכנות האו"ם לפליטים, ה-UNHCR, מסרה כי היא מפקחת על המתרחש בדרום אוסטיה. דובר הסוכנות רון רדמונד אמר כי מן הדיווחים עולה תמונה עגומה. "בניינים ובתים נהרסו ורק חיילים מסתובבים ברחובות. נוצר מחסור במים. אספקת המזון בחנויות אוזלת", אמר. לדבריו, מאות בני אדם נמלטו מדרום אוסטיה לחלקים אחרים בגאורגיה. עד כה, ממשלת גאורגיה לא ביקשה סיוע בינלאומי, הוסיף.

הנציבות האירופית הודיעה היום כי תעניק לאזרחים בדרום אוסטיה סיוע הומניטרי בסך מיליון יורו (1.5 מיליון דולר). "הנציבות האירופית מודאגת מאד מהלחימה באזור ומוקיעה את אובדן החיים והסבל הנגרמים כתוצאה ממנה. אנו קוראים להפסקה מיידית של הלחימה", אמר הנציב לסיוע ופיתוח לואי מישל. עוד הוסיף מישל כי יש להבטיח גישה בטוחה לסיוע הומניטרי כדי שיגיע לנזקקים.

צרפת נרתמה אף היא למאמץ ההומניטרי ומסרה כי תשלח מטוס עמוס בציוד ואספקה לקורבנות הלחימה בדרום אוסטיה. כמו כן, הודיעה הממשלה כי תטיס בחזרה למדינה את אזרחי האיחוד האירופי המועניינים לעזוב את גאורגיה. "על רקע הדאגה למספר הגדל של קורבנות ופליטים וההרס הגדול באזור, צרפת החליטה לשלוח אחר הצהריים את המשלוח הראשון של סיוע הומניטרי", נאמר בהצהרה של משרד החוץ הצרפתי. הסיוע יכלול אוהלים, שמיכות ומיטות.

בכיר בארגון הצלב האדום בגאורגיה אמר לוואלה חדשות! כי צוותי הארגון ממתינים ערוכים עם ציוד ובתי חולים שדה בערים קיזילי וטרבזון שבטורקיה, הוגבלת עם גאורגיה. לדבריו, ארגוני סיוע נוספים מטיסים לטורקיה ציוד הומניטרי עבור הנזקקים. עד כה, ממשלת גאורגיה לא ביקשה סיוע בינלאומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully