וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קארדז'יץ' קיבל הגנה גם מהבריטים

טלי גולדשטין

11.8.2008 / 10:46

לטענת אחד החוקרים של בית הדין בהאג, הממשל הבריטי העדיף שלא ללכוד את קארדז'יץ' ב-1997, דקות לפני שכוחות הצבא איתרו אותו

ראדובן קארדז'יץ', פושע המלחמה ומנהיג סרביה לשעבר המואשם ברצח עם ובפשעי מלחמה, הצליח להסתתר במשך 13 שנים מהשלטונות מאחר שקיבל הגנה ממשלת בריטניה, כך הודיע הבוקר (שני) בכיר לשעבר בבית הדין הבינלאומי בהאג.

ג'יימס לוקו, אחראי האו"ם לשעבר לעניינים פוליטיים בבוסניה וחוקר של בית הדין בהאג, אמר בראיון לעיתון "דיילי בליץ" בבלגרד כי הגנרל אנגוס רמזי, המפקד לשעבר של כוחות השלום הבריטים בבוסניה, קיבל הוראה מהדרג הגבוה בממשלה לא לגעת בקארדז'יץ', דקות ספורות לפני שהצבא הבריטי התכונן ללכידתו באוגוסט 1997.

ה"טלגרף" הבריטי דיווח כי לוקו, ששהה מספר שנים בבלגרד לפני שהתפטר ב-2005, טען כי היה אחד משלושה אנשים שנכחו במטה הצבא הבריטי בבנג'ה לוקה, עיר בצפון מרכז בוסניה, כשהגנרל רמזי נכנס לחדר לאחר ששוחח עם לונדון. כל זאת בעוד על גבי מסך גדול שהוצב בחדר הוקרנה שיירתו של קארדז'יץ', אותה צילם כל העת מטוס אמריקאי.

"אנו לא המשטרה, אנו חיילים ולכן זוהי לא האחריות שלנו. כוחות המשטרה של הפובליקה סרפסקה צריכים לעצור את קארדז'יץ'. כוחות בינלאומיים יעניקו סיוע לאחר מכן", אמר רמזי, לטענתו של לוקו.

דובר של משרד ההגנה הבריטי אמר בתגובה: "אין בידינו כל מידע לגבי התקרית המדוברת ואיננו יכולים להגיב על ענייני מודיעין. בריטניה היתה מחויבת מלכתחילה להביא פושעי מלחמה מיגוסלביה לשעבר לצדק".

גם ארה"ב מגנה על פושעי מלחמה

בשבוע שעבר חשף אותו עיתון סרבי כי ארצות הברית הגנה על קארדז'יץ' עד שהפר עסקה סודית עליה חתם, ככל הנראה, עם סוכנות הביון האמריקאית ה-CIA. העיתון דיווח כי ה-CIA הבטיח לקארדז'יץ' חסינות בתמורה לכך שיפרוש מהחיים הציבוריים. "קארדז'יץ', שהואשם ברצח עם ובפשעי מלחמה על ידי בית הדין הבינלאומי לפשעי מלחמה בהאג, נהנה מההגנה של ארה"ב עד שנת 2000, כשה-CIA, שציטט לו לשיחות הטלפון, הקליט שיחה שהוכיחה כי קארדז'יץ' ארגן פגישה עם בכירים במפלגתו הישנה", אמר מקור במודיעין האמריקאי לעיתון.

קארדז'יץ' עצמו אמר בבית המשפט בהאג כי ריצ'רד הולברוק, המתווך האמריקאי במשא ומתן לשלום בין סרביה ובוסניה - שהיו נתונות במלחמת אזרחים עקובה מדם בשנות ה-90 – הבטיח לו באופן אישי כי לא יעמוד למשפט אם יפרוש מהחיים הציבוריים בסרביה. הולברוק מצדו התעקש כי לא היו דברים מעולם.

קארדז'יץ' הופיע לפני כשבועיים בפעם הראשונה בפני בית המשפט הבינלאומי בהאג על מנת להשיב על האישומים נגדו בגין רצח עם. זאת לאחר מעצרו הדרמטי שהביא לסיום 13 שנים של בריחה מהחוק. קארדז'יץ' הוסגר להולנד מסרביה בכדי לעמוד למשפט. הוא מואשם ברצח עם שביצע בין השנים 1992-1995 במהלך המלחמה בבוסניה ובהפרה בוטה של אמנת ז'נבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully