וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאוריטניה: החונטה מסרבת לשחרר את הנשיא

טלי גולדשטין

10.8.2008 / 17:31

למרות הבטחותיה, החונטה הצבאית טרם פרסמה תאריך לבחירות במדינה. האיחוד האפריקאי: נקפיא את חברותה של מאוריטניה

האיחוד האפריקאי הודיע אתמול (שבת) כי הוא יקפיא את חברותה של מאוריטניה מהארגון עד להחזרת השלטון הדמוקרטי במדינה. במאוריטניה התרחשה השבוע הפיכה שקטה שבא הורד מהשלטון הנשיא והצבא השתלט על מוסדות המדינה. ברנרד ממבה, שר החוץ של טנזניה, המחזיקה הזמנית בנשיאות האיחוד האפריקאי, אמר כי "ההפיכה מהווה מכשול רציני למאוריטניה מאחר והיא שללה מהאזרחים את זכותם הבסיסית לבחור את מנהיגיהם בחופשיות".

אנשי משמר הנשיאות במאוריטניה חטפו בשבוע שעבר את הנשיא, סידי מוחמד אולד שייח עבדלהי, וביצעו הפיכה צבאית. החיילים חטפו גם את ראש הממשלה, יחיא אולד אחמד וואקף, ואת שר הפנים. ההפיכה בוצעה בתגובה לפיטוריהם של שניים ממפקדי הצבא, הגנרל מוחמד עבד אל-עזיז והגנרל מוחמד רזוואני.

יום לאחר ההפיכה, החונטה הצבאית של מאוריטניה, הודיעה כי היא מבטיחה שבקרוב יתקיימו בחירות "חופשיות ושקופות" במדינה. "הבחירות האלה יתקיימו ממש בקרוב", מסרה החונטה. "הן יהיו חופשיות ושקופות ויביאו בעתיד לפעילות הרמונית ומתפקדת של כל הכוחות החוקתיים". עם זאת, לא פורסם תאריך יעד לקיום הבחירות. מבצעי ההפיכה במאוריטניה פרסמו בנוסף הודעה בה הם מכריזים על הקמת "מועצת המדינה", שבראשה יעמוד מנהיג ההפיכה, הגנרל מוחמד עבד אל-עזיז.

העולם מגנה

הקהילה הבינלאומית גינתה את ההפיכה באופן גורף וארצות הברית השהתה סיוע בסך 20 מיליון דולר שהעניקה למאוריטניה שאינו נחשב כסיוע הומינטרי. מזכ"ל האו"ם באן קי מון הביע "חרטה עמוקה מההפיכה של הנשיא עבדלהי, וקרא "להשיב את הסדר החוקתי על כנו".

נציג מהליגה הערבית אמר כי שוחח עם הגנרל מוחמד עבד אל-עזיז, העומד כעת בראש המדינה, והלה הבטיח לו כי הדמוקרטיה תשוב לשרור במאוריטניה. "קבלנו ערבונות שהפרלמנט, המוסדות הדמוקרטיים, המפלגות הפוליטיות והחופש ישובו לשרור במדינה", אמר הגנרל אחמד בן הלי.

עם זאת, הגנרל עבד אל-עזיז אמר אתמול כי החונטה הצבאית תמשיך להחזיק בנשיא על מנת למנוע הסלמה נוספת של המצב. "לא נשחרר את הנשיא המודח מסיבות ביטחוניות. אנו מנסים להשיב את השקט לאזור קודם לכן", אמר בראיון לעיתון "א-שרק אווסט".

מאוריטניה נתונה באחרונה בעיצומו של משבר פוליטי שהגיע לשיאו ביום שני, כש- 48 חברי פרלמנט פרשו ממפלגת השלטון PNDD-ADIL במהלך שלפי מקורות בזירה הפוליטית, נתמך על ידי הצבא. בחודש שעבר איים הנשיא לפזר את הפרלמנט, לאחר שחברי הפרלמנט הגישו נגדו הצבעת אי אמון ולאחר מכן התפטרו. במרץ 2007, נערכו הבחירות הדמוקרטיות הראשונות במדינה, במהלכן נבחר סידי מוחמד ולד שייח עבדלהי ברוב של 52.85 אחוזים. הוא הושבע לתפקיד ב-19 באפריל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully