וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עירק דורשת "לוח זמנים ברור" לנסיגה אמריקאית

גיל קדרון

10.8.2008 / 13:42

מכה פוליטית קשה לבוש: בגדד הבהירה כי רק לוח זמנים שכזה יאפשר לשתי המדינות להאריך את המנדט של צבא ארה"ב להישאר במדינה

עירק מתעקשת שארה"ב תציג בפניה "לוח זמנים ברור" לנסיגת כוחותיה מהמדינה, כחלק מההסכם שיאפשר לצבא ארה"ב להישאר בעירק מעבר ל-2008, כך הבהיר היום (ראשון) שר החוץ העירקי הושיאר זבארי לסוכנות הידיעות "רויטרס". לפי זבארי, ההסכם בין הצדדים קרוב, וקרוב לוודאי שיוצג בפרלמנט העירקי בחודש ספטמבר.

בשבועות האחרונים חלה תפנית במדיניותה של ארה"ב כלפי עירק, לאור הפופולריות הירודה של המלחמה האמריקאית במדינה. המלחמה החלה בפלישה של צבא ארה"ב ב-2003, כדי להסיר את האיום של סדאם חוסיין והנשק להשמדה המונית שברשותו. בסופו של דבר התברר כי הדו"חות המודיעינים של צבא ארה"ב וסוכנויות הביון שלה היו מוטעים במקרה הטוב, ומוטים במקרה הרע, על מנת לשכנע את העם האמריקאי לתמוך בהחלטתו של ממשלו של ג'ורג' בוש לצאת למלחמה.

בשנים האחרונות סירב ממשל בוש בחירוף נפש לקבוע לוח זמנים לנסיגה, אותו כינה "מלאכותי", וטען שייתן רוח גבית לטרור המקומי של אל קאעדה והכוחות השיעים שחירבו את המדינה. הכרזתו של המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב ברק אובמה, כי במידה שייבחר יסיג את הכוחות האמריקאים תוך 16 חודשים מכניסתו לבית הלבן, ותמיכתו של ראש ממשלת עירק נורי אל מליכי במדיניות זו, גרמה לבית הלבן לשקול מחדש את עמדותיו, ולהביע תמיכה ב"אופק של נסיגה". כעת נראה שנחרצותה של עירק לקבוע תאריכי יעד ברורים, לא תהיה ברירה לממשל בוש אלא להשלים עם תבוסה פוליטית צורבת.

המשימה הושלמה?

לפני למעלה מחמש שנים הכריז בוש על סיפונה של נושאת מטוסים במפרץ הפרסי כי "הסתיימו הקרבות המשמעותיים בעירק". כשמאחוריו כרזה גדולה עליה כתוב "המשימה הושלמה", הפגין בוש שביעות רצון כללית ועצמית בנוגע ליעילות של תגבור הכוחות האמריקאים בעירק.

תגבור הכוחות עורר ויכוחים נוקבים בציבור האמריקאי ופילג את המערכת הפוליטית על רקע הכישלונות החוזרים ונשנים של הממשל לייצב את המצב במדינה הכבושה. עם זאת, כיום רוב גדול בציבור האמריקאי מודה שהמהלך הוריד את רמות האלימות באופן עקבי.

במהלך נאום שנשא לאחרונה, אמר בוש כי "ההתקדמות שעשינו יכולה להיעצר והמגמה עשויה להשתנות", וסירב להשיב לשאלות העיתונאים. לעומתו, האחראי על הפעילויות הצבאיות בעירק, הגנרל דייויד פטריוס, והשגריר ריאן קרוקר סבורים כי "הושגה רמה מסוימת של יציבות", בכל הקשור להישגים בשטח. בוש הוסיף כי בשלושת החודשים האחרונים ירדה רמת האלימות, שהגיעה לרמתה הנמוכה ביותר מאז אביב 2004.

החודש פורסם כי תפוקת הנפט בעירק נמצאת ברמתה הגבוהה ביותר מאז מרץ 2003 - עדות נוספת לשיפור במצב הבטחוני במדינה. עם זאת, מדי ממשיכים טרוריסטים שיעים וסונים לבצע פיגועי התאבדות מרובי נפגעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully