וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סימנים לכניעה: גאורגיה הפסיקה את הלחימה

גיל קדרון

10.8.2008 / 15:10

גאורגיה העבירה הודיעה לשגרירות רוסיה בטבליסי שהיא מפסיקה את הלחימה וקוראת להפסקת אש. בתוך כך, הרוסים פתחו שתי חזיתות נוספות, ומתקרבים לבירה

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

גאורגיה העבירה אחר הצהרים (ראשון) לשגרירות רוסיה בבירתה טיבלסי הודעה רשמית, על פיה היא מפסיקה את הלחימה באזורי הקרבות, מסיגה את כוחותיה וקוראת להפסקת אש מידית בין הצדדים. אך לצד ההודעה, רוסיה פתחה שתי חזיתות נוספות בלחימה מול גאורגיה. משרד הפנים הגאורגי דיווח כי מטוסים רוסים הפציצו את שדה התעופה הצבאי בפאתי הבירה טבליסי. רוסיה מצדה טוענת כי גאורגיה טרם הסיגה כוחותיה מאזורי הקרבות, וכי הלחימה נמשכת.

קום לכן דווח כי צבא רוסיה עושה את דרכו לעיר גורי, שבסמוך לגבול עם חבל הבדלני דרום אוסטיה, שבצפון גאורגיה. גורי, עיר גדולה שהינה מקום הולדתו של יוסף סטאלין, ממוקמת 75 ק"מ מהבירה טבליסי. כך מדווחת רשת הטלוויזיה הבריטית SKY. לפי הרשת, התושבים המקומיים החלו לנוס על נפשם במכוניות, אופנועים וחמורים.

גאורגיה הזהירה בשעות האחרונות מפני "תוקפנות רוסית חדשה" באבחזיה, וטענה כי הצבא הרוסי הזהיר אותה שבכוונתו להמשיך לנוע מערבה לתוך השטחים המרכזיים של גאורגיה. ההערכות של רשת SKY הן כי צבא גאורגיה מונה 20 אלף חיילים בלבד, לעומת צבא סדיר של חצי מיליון שברשות הרוסים, שמחזיקים ביתרון של 1,500 מטוסי קרב אל מול שמונה בלבד של הגאורגים.

מוקדם יותר היום אמר שר הפנים הגאורגי כי רוסיה פתחה במתקפה במובלעת קודורי, שבקצהו המזרחי של החבל הבדלני אבחזיה, והעביר חיילים וארטילריה לחבל. מובלעת קודרי הינה שטח אסטרטגי שנשלט על ידי גאורגיה. הצבא האבחזי החל מוקדם יותר היום להניע לעברו כ-1,000 חיילי מילואים, בניסיון לנצל את המשבר כדי להשתלט על כל שטחי החבל, ולקדם את שאיפותיו לעצמאות.

המתיחות בין רוסיה וגאורגיה גברה בשנים האחרונות, על רקע רצונה של הגרורה הסובייטית, שהיתה בעבר חלק מברית ורשה, להצטרף לברית הצפון-אטלנטית (נאט"ו). על מנת ללחוץ על גאורגיה לשקול מחדש את מדיניותה בנושא, הגבירה רוסיה את תמיכתה בבדלנים בדרום אוסטיה ובאבחזיה, שהכריזו בשנות ה-90 על עצמאות, אולם לא זכו להכרה מאף מדינה.

הסלמה באבחזיה

משרד החוץ הרוסי הציב היום תנאים לתחילת המשא ומתן עם גאורגיה. "בשביל להתחיל את המגעים עם גאורגיה על גאורגיה להוציא את כוחותיה מדרום אוסטיה, ולהתחייב להפסקת אש מצידה", אמר שר החוץ גאורגי קארסין.

שר הפנים הגאורגי הודיע הבוקר כי כוחות הצבא "נסוגו לחלוטין" מדרום אוסטיה, אולם בשעות הצהריים אמר יו"ר המועצה לביטחון לאומי כי הצבא הגאורגי ממשיך להילחם בעיר גורי שבחבל, ולא הובס. "המשמעות היא שהרוסים, למרות שהשתמשו במשאבים חסרי תקדים לא השכילו לגבור על כוחותינו", אמר.

עדי ראייה במקום דיווחו לסוכנויות הידיעות כי שיירות של צבא גאורגיה החלו לצאת מהחבל. הצבא הרוסי התעקש במשך מספר שעות כי הדיווח איננו נכון, אך בסופו של דבר אישר כי הכוחות הגאורגים החלו לנטוש את בירת דרום אוסטיה צחינוואלי.

"אין מדובר בתבוסה", ביקש משרד הפנים הגאורגי להבהיר לרשת ה-BBC, "אלא בצעד שנועד למנוע אסון הומניטרי". לפי גיאורגיה, כ-10,000 חיילים רוסים הועברו לגבול, וממתינים להוראות פעולה. רמטכ"ל צבא רוסיה הכחיש הבוקר כי חיל האוויר של צבאו פגע במטרות אזרחיות בתקיפותיו בגאורגיה במהלך סוף השבוע.

באבחזיה מנסים לנצל את ההזדמנות

נשיא אבחזיה, שנמצאת על חוף הים השחור, סרגיי בגאפש הודיע כי החל להניע 1,000 חיילי מילואים אל עבר ערוץ קודורי מעורר המחלוקת. אבחזיה ממוקמת בפינה הצפון-מערבית של גאורגיה, וערוץ קודורי הינו החלק המזרחי ביותר שלה, לא רחוק מחבל דרום אוסטיה.

נדמה כי הבדלנים האבחזים מנסים לנצל את ההזדמנות שמציגה בפניהם ההסלמה בדרום אוסטיה, ועל ידי כך לקדם את שאיפותיהם לקבל עצמאות מגאורגיה. אבחזיה, מצדה, הביעה חשש כי גאורגיה תפלוש לשטחה לאחר שתקפה את המחוז הבדלני דרום אוסטיה.

"על פי הוראות הנשיא האבחזי, הוחלט להציב את כוחותינו החמושים על רצועת הביטחון באזור גאלי", נמסר בהודעה מטעם המשטר האבחזי. העיר גאלי ממוקמת כ-12 קילומטרים מהגבול בין גאורגיה לאבחזיה. בכיר אחר במשטר האבחזי אמר כי כמות הכוחות הגאורגים על הגבול גדלה פי ארבעה מאז החלה הלחימה בדרום אוסטיה.

פרסום ראשון: 10.8, שעה 10:03

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully