וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוב ההומואים משלמים ביוקר

חיים אברהם

9.8.2008 / 7:27

מני מזוז דחה לאחרונה פניה לאפשר פונדקאות בארץ עבור בני זוג מאותו מין, החלטה שכופה עליהם לעבור את התהליך בחו"ל, ובעלויות גבוהות

"חוק ההסכמים לנשיאת עוברים" התקבל בכנסת בשנת 96', לאחר מינויה של ועדת אלוני בשנת 91' לשם בחינת עתירה של בני זוג שלא אפשרו להם הליך של פונדקאות. על פי החוק, בני זוג המעוניינים בהליך צריכים לקבל אישור של ועדה מיוחדת המורכבת ממומחים רפואיים, משפטיים, סוציאליים ואנשי דת. בכל מקרה, חוק ההסכמים לנשיאת עוברים קובע כי פונדקאות מיועדת עבור איש ואישה בני זוג, ולכן לא תתאפשר פונדקאות חוקית עבור בני זוג חד מיני.

יותר מעשור לאחר שהחוק התקבל, דחה לפני כשבועיים היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז את פנייתם של איתי פנקס, ושל מנכ"לית ארגון "משפחה חדשה" עו"ד אירית רוזנבלום, שקראו לאפשר פונדקאות לבני זוג מאותו מין. מסתבר שבישראל, הזמן לכך עדיין לא בשל. למה בעצם?

"נכון להיום החוק מפלה בצורה גלויה הומואים, כשהוא לא מאפשר להם להביא ילדים בעולם באמצעות פונדקאות", אומר פנקס, מראשי הקהילה ההומו-לסבית. "עבור הומואים זו הדרך היחידה להביא ילדים משלהם לעולם, ואין שום סיבה שפונדקאות לא תהיה אופציה גם עבורם. זה לא חוק שוויוני, אין בו שום הצדקה והוא מפלה. להומואים ולסביות שרוצים ורוצות לגדל ילדים יש שתי אופציות, אימוץ ילדים ופונדקאות. בארץ אין כמעט ילדים לאימוץ, והומואים לא יכולים לעבור את הוועדה של הפונדקאות, לכן האופציות שקיימות הן אימוץ ופונדקאות בחו"ל, ושתיהן כרוכות בעלויות אדירות".

הזמן עוד לא בשל

אז מדוע לא מאשרים פונדקאות לזוגות חד מיניים בארץ? איתי פנקס מספר כי "התשובה שקיבלנו ממזוז הייתה שהחוק טרי יחסית, ולכן יש בעייתיות לפרש אותו. אנחנו סבורים שהחוק נחקק כבר לפני קרוב לעשור, ודברים משתנים מהר. הסיעות החרדיות מתנגדות בצורה קבועה לכל שינוי לטובת ההומוסקסואליות, אבל אנחנו רחוקים מלוותר בעניין הזה, אנחנו נערכים לבג"ץ".

"תשובתו של היועץ המשפטי לפנייתנו הייתה: 'תמתינו בבקשה, עוד לא בשלה העת'. בעצם, אפילו לא זה, אלא יותר בכיוון של: 'מצטערים, אבל לא'", כך עו"ד רוזנבלום. "בפועל הדברים נעשים בחו"ל, עולים הון עתק ואיש לא מרוויח מכך. מדינת ישראל הרי מכירה בנישואין ופונדקאות שנעשו בחו"ל, וזה פשוט ביזיון חברתי של סדר ומנהל תקין שדברים כאלו קורים. מה האינטרס של המדינה שאנשים קונים את הזכויות שלהם מעבר לים?".

"החברה בישראל משלמת מס שפתיים לחברה הדתית, תרומה שהחלה עוד בימי שלטון האנגלים בארץ, שפסקו לפי הדת במקרים בהם לא רצו להתערב", מפרשת רוזנבלום. "נוצרה תורת משפט שלא החליטה באיזה צד של הגדר היא יושבת, מין בן כלאיים שאין בו שום הגיון, שמבזה את ההלכה שלנו ומבזה את המשפט האזרחי שלנו".

"אף אחד מהיושבים בציון אינו מתכחש לאהבת הארץ והיותו יהודי, אך אין זה הגיוני שימררו את חייו של מי שחי כאן. בסופו של דבר תהיה הצבעה ברגליים: הממסד הדתי יהפוך לפיל לבן שאף אחד לא רוצה אותו ולא זקוק לשירותיו. הם ממיטים את האסון הזה על עצמם".

"הפונדקאות חיה נושמת וקיימת", רוזנבלום מסכמת, "ואני מאמינה שעם הזמן הנושא יוסדר, כפי שקרה עם האימוץ והסדרי הרכוש. ככה זה במדינת ישראל, אם לא במוח אז בכוח. זה המסלול, דרך חתחתים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully