וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה: גאורגיה מבצעת טיהור אתני

טלי גולדשטין

9.8.2008 / 7:01

ר"מ רוסיה אמר את הדברים בתגובה להתקפת גאורגיה על המחוז הבדלני. נשיא גאורגיה: "מדינתי נלחמת על מנת להגן על גבולותיה"

רוסיה מאשימה את גאורגיה בביצוע טיהור אתני במחוז הבדלני דרום אוסטיה. במהלך דיון חירום שנערך במועצת הביטחון של האו"ם האשים שגריר רוסיה באו"ם ויטלי צ'ורקין את גאורגיה בביצוע טיהור אתני בנוסף טען צ'ורקין כי גאורגיה פוגעת במזיד במשקיפי שלום רוסים בדרום אוסטיה. שגריר גאורגיה אירקלי אלסניה דחה את ההאשמות וטען כי ארצו מגנה על עצמה מפני "התוקפנות הרוסית". הוא שאל את צ'ורקין ישירות האם ארצו מוכנה להפסיק את ההפצצות האוויריות, אך לא זכה למענה.

15 חברות מועצת הביטחון של האו"ם לא הגיעו הלילה להצהרה משותפת הקוראת לצדדים לחדול מהלחימה באזור. את ההצהרה העלתה רוסיה שקראה לגאורגיה להפסיק את שפיכות הדמים בינה לבין הבדלנים בדרום אוסטיה.

שגריר גאורגיה טען כי הבדלנים במחוז אוסטיה הנתמכים על ידי רוסיה הם האחראים לטיהור האתני. "אנו דורשים שרוסיה תפסיק את ההפצצות, תסיג את כוחותיה לאלתר ותדון עמנו בהפסקת אש", אמר אלסניה והוסיף כי סאאקשווילי מוכן לקיים משא ומתן ישיר עם הרוסים. אך צ'ורקין הבהיר שאין בכוונת רוסיה לנטוש את האזור ואמר כי "מבחינה היסטורית, רוסיה הבטיחה ותמשיך להבטיח את ביטחונם של עמי הקווקז

אמש אמר ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין כי "המלחמה על דרום אוסטיה החלה" בעוד נשיא גאורגיה מיכאיל סאאקשווילי האשים את שכנתו ב"פלישה מתוכננת היטב". בראיון לסוכנות הידיעות "בלומברג", אמר סאאקשיווילי כי מדינתו המונה 4.6 מיליון אזרחים "נלחמת על מנת להגן על גבולותיה" על רקע "ההתגרות צבאית" הכוללת אלפי חיילים רוסים. לדבריו, ההפצצות האוויריות והלחימה באזור גבתה את חייהם של מספר בלתי ידוע של אזרחים ופצעה רבים.

דוברו של פוטין, דמיטרי פסקוב דיווח כי מוקדם יותר במהלך טקס פתיחת האולימפיאדה בבייג'ינג, אמר פוטין לנשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש כי "מתנדבים" רוסים זורמים לאזור הגבול על מנת לעזור להגן על דרום אוסטיה מהכוחות הגיאורגים. לדברי פוטין, "המלחמה בדרום אוסטיה החלה היום", כשגאורגיה תקפה כוחות רוסים המופקדים על שמירת השלום באזור השנוי במחלוקת.

האיחוד האירופי, בריטניה, נאט"ו וארה"ב יצאו בקריאה גורפת להפסקת הלחימה באופן מיידי. "נראה כי תקוותיה של גאורגיה להצטרף לנאט"ו נגוזו לעת עתה", אמר דומיניק פין, פרשן במכון הצרפתי לעניינים בינלאומיים. "מדינות כגון צרפת וגרמניה התנגדו מלכתחילה לרעיון להכניס לנאט"ו מדינה הנמצאת בסכסוך עם רוסיה. לא סביר שגאורגיה תשיג את תמיכת 26 המדינות החברות בברית בקרוב", הוסיף.

הצלב האדום מודאג ממשבר הומניטרי

גאורגיה, החברה השלישית בגודלה אחרי ארצות הברית ובריטניה בקואליציית בעלות הברית בעירק, תחזיר הביתה כמחצית מאלפיים חייליה בימים הקרובים, אמר קאחה לומייה, ראש מועצת הביטחון של גאורגיה. הכוחות הגאורגים מוצבים באל-קוט, 185 ק"מ דרומית מזרחית לבגדד.

הכוחות הרוסים השתלטו אתמול על חלקים מבירת דרום אוסטיה צחינבלי, אמר דובר שר הפנים הגאורגי. בטלוויזיה הרוסית נראו טנקים בדרכם לגבול בין דרום אוסטיה לצפון אוסטיה הרוסית. "מצאנו עצמנו במצב הדומה לזה שהצ'כים היו ב-1968 או ההונגרים ב-1956" אמר לומייה. "כל שאנו יכולים לעשות זה להגן על החופש שלנו", הוסיף. גאורגיה הגדילה בחודש שעבר את היקף צבאה ל-37 אלף חיילים והיום סאאקשווילי קרא לגיוס מילואים ודחק במדינה "להגן על כל מטר של אדמה". לרוסיה צבא המונה 1.1 מיליון חיילים.

בתוך כך, הצלב האדום קרא לפתיחת "מסדרון הומניטרי" בדרום אוסטיה על מנת לאפשר לצוותים רפואי ואמבולנסים להגיע לפצועים. סוכנויות סיוע דיווחו כי מזון ומוצרים בסיסיים אחרים כבר אוזלים. אנה נלסון, דוברת הצלב האדום, אמרה כי צוותי הסיוע אינם יכולים לנוע בחופשיות באזור מפאת הסכנה ולכן הם מתקשים לקבל תמונה מדויקת לגבי מספר האנשים שנהרגו ונפצעו.

"המצב הוא שאמבולנסים אינם יכולים לנוע, בתי החולים מלאים עד אפס מקום, ניתוחים מתבצעים במסדרונות ואנשים מתחבאים במרתפי בתיהם", אמרה. "אין חשמל, אין רשת תקשורת, אין גישה לאספקה. המצב מדאיג. אנו קוראים לכל הצדדים לכבד את החוק ההומניטרי הבינלאומי, לא לתקוף יעדים אזרחיים ולהבטיח שצוותי הרפואה יוכלו לטפל בפצועים", הוסיפה.

סוכנות האו"ם לפליטים, ה-UNHCR, מסרה כי היא מפקחת על המתרחש בדרום אוסטיה. דובר הסוכנות רון רדמונד אמר כי מן הדיווחים עולה תמונה עגומה. "בניינים ובתים נהרסו ורק חיילים מסתובבים ברחובות. נוצר מחסור במים. אספקת המזון בחנויות אוזלת", אמר. לדבריו, מאות בני אדם נמלטו מדרום אוסטיה לחלקים אחרים בגאורגיה. עד כה, ממשלת גאורגיה לא ביקשה סיוע בינלאומי, הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully