וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנים: "גאורגיה מנסה להשפיל את רוסיה"

טלי גולדשטין

8.8.2008 / 20:02

לדברי מומחים, ההסלמה במתיחות בין רוסיה לגאורגיה טומנת בחובה את האפשרות להיווצרות המשבר החמור ביותר מאז נפילת הקומוניזם

"במידה ותפרוץ מלחמה כוללת בין רוסיה לגאורגיה, משמעות הדבר תהיה המשבר החמור ביותר שידעה אירופה מאז סופו של המשטר הקומוניסטי", כך העריך היום (שישי) ג'ונתן אייל, מומחה לביטחון בינלאומי ועמית בכיר במכון "רוסי" (" Royal United Services "), המתמחה בנושאי ביטחון. בראיון לעיתון "גרדיאן", תאר אייל את החלטת גאורגיה להפציץ את בירת דרום אוסטיה צחינבלי כ"מאמץ חצוף להשפיל את רוסיה".

צבא גאורגיה נכנס הלילה לבירת חבל דרום אוסטיה הבדלני שבצפון המדינה. רוסיה מיהרה לאיים על הממשל בטביליסי, בירת גאורגיה ואף הפציצה שתי עיירות בגאורגיה. נשיא גאורגיה מיכאל סאאקשווילי אמר היום (שישי) כי ארצו מותקפת על ידי טנקים ומטוסי קרב רוסים. לדברי סאאקשווילי, הרוסים תוקפים מטרות אזרחיות וכי ישנם אלפי הרוגים ופצועים בקרב האוכלוסיה האזרחית. בשעה שלוש אחר הצהרים הכריזה גאורגיה על הפסקת אש חד צדדית למשך 3 שעות בלבד, על מנת לאפשר לאזרחים להימלט מהאזורים המופגזים שעד כה התרכזו במחוז דרום אוסטיה. אך לדברי סאאקשווילי, מטוסי רוסיה החלו להפגיז מטרות אוויריות גם בחלקים אחרים של המדינה.

לדברי אייל, ההסלמה הפתאומית במתיחות באזור טומנת בחובה את חזרתו האפשרית והמסוכנת של "עימות בין מערב למזרח", בדומה לתקופת המלחמה הקרה. עוד העריך אייל כי תזמון התקפתה של גאורגיה את האזור הבדלני – בעוד מרבית מנהיגי העולם נמצאים הרחק בבייג'ינג במשחקי האולימפיאדה – היתה "הימור מחושב". "נשיא גאורגיה תזמן את הפעולה היטב כך שתעלה בקנה אחד עם האולימפיאדה. זהו זמן בו תשומת הלב העולמית מופנית למקום אחר", אמר.

זהו הימור מחושב מצד הגאורגים. אם הם יצליחו להשתלט על דרום אוסטיה, בה נמצאים כאלף חיילים רוסים כרגע, הם ישפילו את רוסיה וירשמו לעצמם ניצחון. מצב כזה יחייב את המערב למעורבות דיפלומטית", הוסיף.

סאאקשווילי עצמו אמר בראיון לרשת CNN כי תזמון התקיפה אינו מקרי, אך התייחס בדבריו לרוסיה. "מרבית מקבלי ההחלטות יצאו לחופש. רגע גאוני לתקוף מדינה קטנה", אמר.

"המערב מתוסכל מפעולת גאורגיה"

למרות האהדה שרוחש המערב לגאורגיה על רקע מערכת היחסים המתוחה של רוסיה, הזהיר אייל כי החלטתה להתעמת עם רוסיה בזמן בו הנשיא הטרי דמיטרי מדוודב מנסה לבסס את שלטונו והשפעתו, אינו נטולת סיכונים. "הגיאורגים מנסים להתגרות ברוסים ולהציב להם אתגר כדי לראות אם יעמדו בו, זאת בהנחה כי רוסיה אינה יכולה לאפשר לעצמה מלחמה בגאורגיה. עם זאת, ראש הממשלה פוטין אינו יכול להרשות לעצמו להיות מושפל בצורה כה פומבית. הרוסים לא ישבו בשקט", הסביר.

לדברי אייל, המערב חש תסכול מפעולותיו של נשיא גאורגיה סאאקשווילי. "אם המצב יתפתח למלחמה, המשבר שיווצר עלול להיות החמור ביותר באירופה מאז נפילת הקומוניזם. זה יהיה גרוע בהרבה מהמלחמות ביגוסלביה מאחר והעימות נושא ניחוח של עימות בין מערב למזרח", הוסיף.

גאורגיה, גרורה של ברית המועצות לשעבר, מנסה בשנים האחרונות להתקרב למערב ו ב-2006 החלו מגעים בין גאורגיה והמערב לגבי הצטרפותה לברית הצפון אטלנטית (נאט"ו), שבעקבותיהם עלתה רמת המתיחות בין גאורגיה לבין פטרוניתה לשעבר, רוסיה. בתגובה, רוסיה, שעדיין מפחדת לאבד את השפעתה באזור, הגבירה את מעורבותה בדרום אוסטיה ואבחזיה כדי להגביר את השפעתה באזור.

לדברי נטליה לשצ'נקוב, פרשנית לענייני רוסיה, רוסיה השתמשה בדרום אוסטיה בצורה יעילה על מנת להטריד את גאורגיה. "עבור רוסיה, דרום אוסטיה היא אמצעי יעיל לחתור תחת הממשלה הגיארוגית הלא ידידותית, הרואה עצמה כשלוחה של ארה"ב בעידן הפוסט-סובייטי ורוצה להצטרף לנאט"ו – דבר המרגיז עד מאד את הרוסים", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully