וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רייס: "תשובת אירן לא רצינית"

גיל קדרון

7.8.2008 / 16:38

שרת החוץ האמריקאית איימה בסנקציות נוספות אם אירן לא תפסיק את תוכנית הגרעין שלה. "עליהם להבין שזו אינה דרך לנהל מדינה"

שרת החוץ של ארצות הברית קונדוליזה רייס איימה היום (חמישי) בסנקציות נוספות על אירן, אם היא תתעקש להמשיך בתוכנית הגרעין שלה ולא תיענה לחבילת התמריצים שהגישו לה מעצמות המערב. רייס הוסיפה כי תשובתה של אירן, שהוגשה ביום רביעי, "איננה תשובה רצינית". כך מדווחת סוכנות הידיעות הצרפתית.

"לאירן יש מוצא, אולם אנו נפעל במרץ להחיל סנקציות חדשות אם לא יעשו זאת", אמרה רייס. "אנו מקווים כי ישנם אנשים הגיוניים באירן שמבינים שזו איננה דרך לנהל מדינה. עליהם היה לחוש כבר מזמן שהזמן שלהם אוזל, לאור העובדה שבנקים לא משקיעים שם, האשראי שלהם יורד והאינפלציה גואה".

משרד החוץ האמריקאי מסר אתמול כי שש המעצמות הסכימו להתחיל לשקול החלטה להטיל סנקציות נוספות על אירן. "זו טקטיקה שנועדה לעכב החלטות", נמסר מהמשרד.

אולם שגריר רוסיה באו"ם ויטלי צ'ורקין ביקש להבהיר כי ממשלתו לא הציבה אולטימטום להגשת תשובה להצעת המעצמות, וכי "הדיאלוג עם אירן יימשך" בשיחות בין שרי החוץ בחודש ספטמבר. כל החלטה על סנקציות נוספות עשיוה לקחת חודשים רבים, לאור חוסר הנכונות של רוסיה וסין לנקוט בצעדים נגד טהרן. בתוך כך, רוסיה צפויה לשלוח לאירן בתחילת השנה הבאה טילים מתקדמים נגד מטוסים, התחמשות שעשויה לטרפד מתקפה אמריקאית או ישראלית על מתקני הגרעין באירן.

הסנקציות מיותרות?

לפני מספר שבועות פורסם דו"ח אמריקאי שגילה כי למרות הרטוריקה החריפה נגד אירן, במהלך שמונה שנות כהונתו של בוש עלה הייצוא מארה"ב לאירן.

היום פורסמו סטטיסטיקות של האיחוד האירופי שמראות כי לאחר שלוש שנים של ירידה, על אף הסנקציות, גם הייצוא מאירופה לאירן נמצא השנה בעלייה, ל-4.47 מיליארד יורו, 18 אחוז יותר מאשר בתקופה המקבילה אשתקד. הייצואניות הבכירות הינן גרמניה, איטליה וצרפת, שמייצאות בעיקר מכוניות ומכונות.

שש המעצמות הינן חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון, ארה"ב, סין, רוסיה, בריטניה וצרפת, בנוסף לגרמניה. ששת השגרירים באו"ם קיימו שיחת ועידה טלפונית לאחר שהתקבלה תשובתה של אירן. עם זאת, ספק אם תתקבל החלטה בנוגע לסנקציות נוספות לפני שנשיא ארה"ב ג'ורג' בוש יעזוב את הבית הלבן בינואר 2009. לפי הצעת המעצמות, אירן תודיע על הקפאת תוכניתה הגרעינית בתמורה להסרת הסנקציות ולחבילת תמריצים כלכליים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully