וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם קדימה תתאבד אלקטורלית?

דני ליבר

7.8.2008 / 13:33

שאול מופז יכול לבנות קואליציה יציבה, אבל עלול להביא לקריסה של המפלגה בבחירות. אם הם חפצי חיים, המתפקדים חייבים לבחור בלבני

קדימה תלך ב-17 בספטמבר לבחירות מקדימות לראשות המפלגה. הזוכה המאושר ירכיב ככל הנראה קואליציה חדשה בראשותו, אך לבחירה בכל אחד מהמועמדים המובילים, ציפי לבני ושאול מופז, יהיו השלכות שונות על עתיד המפלגה הצעירה.

למרות המכות הקשות שחטפה המפלגה מלידתה, נדמה שרוחות הפריימריז דווקא מיטיבות עמה ומרעננות את המטות ופעילי השטח. אולם יתכן שתחושה זו היא זמנית ותלויה בבחירה שתבצע המפלגה. בחירה שיכולה לחשוף אם רצונה של קדימה הוא להישאר מפלגת שלטון או שמדובר במפלגה שמלכלכת ידיה בהבטחות למתפקדים ולפעילי השטח.

במקרה בו ייבחר מופז ליו"ר המפלגה, סביר להניח שניתן יהיה להקים קואליציה יציבה עם תמיכה רחבה של ש"ס ואולי גם של ישראל ביתנו, שייתכן שתשקול אפשרות לחבור למופז הניצי. כמו כן, אין מניעה שמפלגות ימין נוספות, כמו האיחוד הלאומי- מפד"ל, שסירבו להצטרף לקואליציית אולמרט, יביעו את הסכמתן להצטרף לקואליציה ימנית בראשות מופז.

אולם בחירה במופז יכולה לפגוע בצורה אנושה בתדמיתה של קדימה, שסובלת זו תקופה ארוכה מעמדת נחיתות בסקרים מול הליכוד. לפי כל הסקרים, הציבור הרחב מעדיף את לבני על פני מופז כראש ממשלה, ואף יש המנבאים לה ניצחון מול יו"ר הליכוד בנימין נתניהו בבחירות כלליות. לכן, בחירה במופז ליו"ר קדימה, על אף שייתכן שתאפשר קואליציה יציבה יותר עד הבחירות, עלולה לפגוע בכוחה האלקטורלי של קדימה.

הישרדות זמנית או קואליציה בעייתית

גם בבחירה בלבני יש מספר חסרונות. הראשונה שבהן היא אי הוודאות סביב יכולתה להרכיב קואליציה יציבה ומתפקדת. ש"ס כבר רמזה כי אינה מעוניינת בלבני כראש ממשלה, ועל מפלגות הימין כלל אין מה לדבר, לאור האוריינטציה היונית של לבני. מעבר לכך, לאחר טראומת עמיר פרץ כשר ביטחון שנוי במחלוקת, עלולה לבני להיתפס אף היא כמנהיגה חסרת ניסיון בתחום הביטחוני.

הכל תלוי כעת בבחירתם של מתפקדי קדימה: בהישרדות זמנית ויציבה או בקואליציה בעייתית שעלולה לקרוס, אך תגדיל את סיכוייה של המפלגה בבחירות כלליות. בחירה במופז תשקף את חששות הבוחרים מהירידה בכוחה של קדימה לאחר בחירות כלליות, ולכן תסמל בעיקר את דחיית הקץ.י בחירה בלבני תצביע על אמונם של הבוחרים במקומה הלגיטימי של קדימה במפה הפוליטית של ישראל. האם קדימה תבצע התאבדות פוליטית ותבחר במועמד מקושר בשטח, אבל כזה שאינו מהווה אלטרנטיבה אמיתית לאהוד ברק ובמיוחד לבנימין נתניהו?

הסקרים לא משקרים

על אף שלא בלטה בהישגיה בממשלת אולמרט, לבני דווקא כן מהווה אלטרנטיבה לנתניהו וברק. היא אינה ביטחוניסטית מובהקת ואינה מנסה להיות כזו. היא מציגה את השקפת עולמה באופן ברור ומושכל ואינה מתחנפת למי שאינו מקבל אותה. מהיום בו נפל ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון למשכב, היה ברור לרבים בציבור הישראלי כי לבני היא היורשת הטבעית שלו. אולם, בצעד ראשון שעשוי להעיד על חוסר נחישות, החליטה לבני לא להיאבק באולמרט, שמבחינה חוקית היה ממלא מקום ראש הממשלה.

לכל אורך הקדנציה השנויה במחלוקת של אולמרט, נשארה לבני יציבה בסקרים. אם מתפקדי קדימה חפצי חיים לאורך זמן, עליהם לבחור בה. אם הם רוצים למשול עכשיו, מופז הוא בחירה טובה יותר, אבל תחת מנהיגותו עלולה קדימה להיעלם במהירות מהמפה הפוליטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully