וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מריחים? זה הסירחון של עיריית צפת

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

9.8.2008 / 9:56

ובאמת, מדוע שערביי ישראל יחושו ניכור למדינה? הנה למשל סיפורה של שכונת עכברה בצפת, שכבר 14(!) שנה לא מחוברת לביוב

מי שמסתובב בצדה הדרומי-מערבי של העיר צפת מכיר היטב את צחנת הביוב הזורם ברחובות. מבין כל השכונות בעיר הגלילית, זוהי השכונה היחידה שאינה מחוברת לתשתית ביוב. במקרה או לא, זוהי עכברה - השכונה הערבית היחידה בעיר. תושביה, רובם המוחלט נמנים על חמולת חליחל, חשופים לסכנות תברואתיות קשות, אולם חרף פניותיהם החוזרות ונשנות לעיריית צפת בבקשה לחברם למערכת הביוב, לא נראה שמצוקתם צפויה להיפתר בעתיד הקרוב.

תושבי השכונה הינם עקורי הכפר קדיתא משנת '48, אשר הצטוו על ידי המושל הצבאי לעבור לכפר עכברה, הסמוך לצפת. למרות זאת, הכפר לא הוכר אז באופן רשמי על ידי הרשויות ומתושביו נמנעו תשתיות ושירותים בסיסיים. רק בשנת '82 החליטו הרשויות להכיר בכפר ולספחו כשכונה לתחום שיפוטה של עיריית צפת.

כיום מתגוררים בשכונת עכברה 400 תושבים שאמורים לפי דין לקבל את כלל השירותים המוניציפאליים מהעירייה. אולם בפועל השכונה אינה מחוברת למערכת הביוב העירונית המרכזית ורחובותיה שטופים במי ביוב מצחינים. בשכונה קיימות תשתיות של צינורות לזרימת מי הביוב, שאמורים להתחבר למערכת המרכזית ולבריכת סניקה ממנה עובר הביוב למכון טיהור אזורי. עד כה ממאנת העירייה לבנות את בריכת הסניקה ולחברה למכון הטיהור.

"בכל רחוב שתיכנס אליו בשכונה תמצא מי ביוב זורמים על הכביש", מספר לוואלה! חדשות תושב השכונה אחמד חליחל. "הביוב מתנקז בסמוך למסגד השכונה ושם ניתן למצוא את כל יתושי העולם. הביוב גרם למחלות ולאשפוזים של תושבי עכברה. הריח החריף הוא בלתי נסבל עד כדי כך שאנו מתקשים לשהות בבתים עם חלונות פתוחים. הצענו לראש העירייה שתושבי השכונה יתרמו מכספם מחצית מהסכום לפתרון הבעיה, אולם גם לכך לא נמצא פתרון תקציבי. הרי אם היה מדובר ביישוב יהודי, העירייה הייתה מוצאת מזמן תקציב לכך".

מעגל קסמים של התדרדרות

לאור המצוקה התארגן בעכברה ועד שכונה שמנסה לפעול למען פתרון הבעיה. לפני שבע (!) שנים קיימו חברי הוועד פגישה עם נציגי העירייה, בעקבותיו הצהירה צפת על הכרה במצב והתחייבות לפיתרונו- אך מבלי להציג לוח זמנים. במרץ 2004 פנה הוועד לעירייה פעם נוספת וביקש להשלים את חיבור מערכת הביוב, פנייתם טרם נענתה. עברו עוד ארבע שנים מאז.

בהיעדר כל התייחסות מהממסד, החליט ארגון "עדאלה" לפנות בשם הוועד לעירייה, למינהל ולמחוז הצפון. תשובת מהנדס העיר צפת, יחזקאל רובין, היתה כדלהלן: "האומדן המשוער (לפרויקט) עומד על כ-2.5 מיליון ש"ח והביצוע מעוכב בגלל חוסר תקציב...בראש רשימת הדברים הדחופים לביצוע הינו נושא מתקן הסניקה וקו סניקה של עכברה".

"המצב הקיים אף מונע ממינהל מקרקעי ישראל להקצות מגרשים חדשים לזוגות צעירים בשכונה, דבר שמוביל למצוקה חמורה ביותר של מחסור בקרקעות לבנייה בשכונה", מספר אחמד חליחל. "המינהל מסרב לתת לנו את המגרשים עד לתיקון בעיית הביוב. מדובר במעגל קסמים נוראי שמתחיל בהיעדר החיבור למערכת הביוב. המקום תקוע מדכא ועלוב, ולאור זאת הצעירים בשכונה מידרדרים, משתכרים, נוטלים סמים."

"לפני עשרים שנה היינו שכונת משכילים, אולם כיום אנחנו שכונת שתיינים וחשישניקים. הביוב, למעשה, דרדר את השכונה וגרם למשבר תרבותי וסוציו-אקונומי". בשבועות הקרובים מתכוונת עו"ד סוהאד בשארה מארגון "עדאלה" לעתור לבג"ץ, בשל "הסיכון לתושבי השכונה, רחובות השכונה והוואדי הסמוך. זו שכונה שילדים מתרוצצים ומשחקים ברחובותיה וחשופים לסכנה באופן יומיומי".

"יתרה מכך", ממשיכה עו"ד בשארה, "התושבים התבקשו לשלם – וסביר להניח שכולם שילמו – את היטלי הביוב לצורך חיבור למערכת. הם מתבקשים כל העת לשאת כלכלית בפתרונות זמניים. לאחרונה אף התבקשו לבנות באר סופג אטום לכל בית - עלות ההתקנה היא מעל 20 אלף שקל, בעוד שאין שום הצדקה שהאנשים יחויבו לשאת בעול במקום העירייה"

תגובת עיריית צפת לא התקבלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully