וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גואנטנמו - קריסה של הערכים האמריקאים"

גיל קדרון

7.8.2008 / 10:36

ארגוני זכויות אדם ביקרו קשות את המשפט בו הורשע נהגו של בן לאדן, וטענו כי איננו לגיטימי. הבית הלבן מתעקש: "חמדן זכה למשפט הוגן"

חבר מושבעים שהורכב מקצינים אמריקאים הרשיע אתמול (רביעי) את סלים חמדן, נהגו לשעבר של אוסמה בן לאדן, באשמת אספקת חומרים ששימשו לפעולות טרור. בית הדין זיכה את חמדן, שהיה גם שומר ראשו של המבוקש מספר אחת בארה"ב, מהאשמות בחברות פעילה במזימות של אל קאעדה, במשפט פשעי המלחמה הראשון בארה"ב מאז מלחמת העולם השניה.

בית המשפט בגואנטנמו עורר בארה"ב ויכוח סוער סביב מידת חוקיותו וחוקתיותו. מבקריו טוענים כי הנאשמים בו לא יכולים לזכות למשפט הוגן, מכיוון שהינו חיצוני למערכות המשפט האזרחי והצבאי בארה"ב, מכיוון שהוא מתנהל בדלתיים סגורות ורבות מהנורמות הנהוגות בו אינן מקובלות באף מערכת משפטית במערב.

הבית הלבן והפנטגון הביעו קורת רוח מההחלטה, וכינו את המשפט "משפט הוגן". "הממשלה נשאה בנטל הוכחת אשמתו מעבר לכל ספק סביר", נמסר מהבית הלבן. "היתה לחמדן האפשרות להוכיח את חפותו. המערכת בגואנטנמו הינה הוגנת ומתאימה להליכים המשפטיים של עצורים בחשד למעורבות בטרור נגד ארה"ב והאינטרסים שלה".

"אנו מכבדים את החלטת בית המשפט", מסר הפנטגון. "כעת נמשיך בתביעתם של 20 חשודים אחרים במערכת שבנינו. כעת הוא מוגדר פושע מלחמה".

מקיין תומך, אובמה מתנגד

גם המועמדים לנשיאות נדרשו להגיב להליך המשפטי. המועמד הרפובליקני ג'ון מקיין תמך, כצפוי, בהרשעה. "אני שמח על פסק הדין שהתקבל", אמר מקיין. "ההליך המשפטי הזה התעכב יותר מדי זמן, והעובדה כי לא נמצא אשם בכל הסעיפים מעידה שחבר המושבעים בחן בזהירות את הראיות".

גם המועמד הדמוקרטי ברק אובמה לא הפתיע בדעה שהחווה על המקרה. "הזמן הרב שלקח להעמיד את חמדן לדין מעידה על הפגמים במערכת החוקית שהעמיד הממשלה", אמר אובמה. "הגיע הזמן להגן טוב יותר על העם האמריקאי, וזאת בשימוש בבתי המשפט האזרחי והצבאי של ארה"ב".

ההליך איננו לגיטימי

ארגון זכויות האדם האמריקאי, "איחוד החירויות האזרחיות של ארה"ב, טען כי אין להחלטה בית הדין בגואנטנמו תוקף חוקי. "כל פסק דין שמגיע ממערכת כל כך פגומה הינו בגידה בערכים האמריקאים וקריסה של הצדק האמריקאי", אמר אנתוני רומרו, מנכ"ל הארגון, לרשת CNN. "עם חוקים שכאלה הצדק לא יכול היה לצאת אל האור. אין ספק שבתי משפט לגיטימיים יערערו על ההחלטה הזו, אבל לא ניתן יהיה לערער בפני הדורות הבאים".

האיחוד הלאומי של עורכי הדין הגיב בסרקזם להרשעה. "הפנטגון לבטח גאה על כך שהרשיע את החשוד החשוב פחות מבין 80 העצורים בגואנטנמו", מסר הארגון. "הם הרשיעו נהג משאית בכך שנהג במשאית. משפטו של חמדן הפר מספר עקרונות משפטיים שמקובלים על כל המדינות המתורבתות". ארגון זכויות אדם שמתמחה במשפטי גואנטנמו הזהיר כי "העולם לא יראה בהליך זה משפט לגיטימי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully