וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמן הכדורסל רלף קליין הלך לעולמו

נעמה טלמור

7.8.2008 / 9:25

גדול מאמני הכדורסל בישראל בכל הזמנים מת הבוקר בגיל 77 בתל השומר, לאחר שנכנע למחלת הסרטן. שמעון מזרחי: הכדורסל היה כל חייו

ברני ארדוב

בימוי: זוהר ראובני

מאמן הכדורסל רלף קליין הלך לעולמו הבוקר (חמישי) בבית החולים "שיבא" בתל השומר, לאחר שסבל ממחלת הסרטן. קליין היה בן 77 במותו והניח אחריו אישה ושלושה ילדים. הלווייתו תצא מחר ב-10:30 מהיכל הספורט ביד אליהו.

רלף קליין נחשב לאחד מגדולי המאמנים בישראל בכל הזמנים, ולאיש שהפך את מכבי תל אביב למעצמה אירופית. הוא הוביל את מכבי לגביע אירופה הראשון בתולדותיה, ב-1977, ואת נבחרת ישראל להישגה הטוב ביותר, מקום שני באליפות אירופה ב-1979. כמאמן הוא זכה ב-14 אליפויות ישראל וב-10 גביעים. אימן במכבי תל אביב (בשורותיה גם היה שחקן מצטיין), נבחרת ישראל, נבחרת הנוער, הפועל גן שמואל, הפועל ירושלים, הפועל חיפה, נבחרת גרמניה, סטורן קלן, הפועל תל אביב, הפועל גבת, הפועל חולון, הפועל אילת ומכבי נתניה.

יושב ראש מכבי תל אביב, שמעון מזרחי, ספד הבוקר לקליין בראיון לקול ישראל. "זה אדם שהכדורסל היה בכל רמ"ח איבריו והוא אימן עד יומו האחרון. אנחנו נחלוק לו את הכבוד האחרון מחר בבוקר ב-10:30 בהיכל נוקיה ביד אליהו". לדבריו, "רלף היה בקשר הדוק ביותר עם כל אנשי המועדון, הוא אהב את מכבי, היה חלק ממנו. רלף היה עם מזג נינוח, אבל כשהוא היה מתרגז, הוא לא היסס להביע את זעמו. הוא היה אדם מאוד נעים הליכות, וחבל שהוא הלך מעימנו", אמר.

פרופסור דני אדרקה רופאו של קליין, סיפר היום לוואלה! חדשות כי מצבו של קליין החל להידרדר לפני חודש. לפני שבוע וחצי הוא הגיע לבית החולים כשמצבו מוגדר כקשה. פרופ' אדרקה סיפר כי הצוות הטיפולי בבית החולים הצליח לייצב את מצבו, להחזירו להכרה, ואף לשוחח עימו. "רלף נלחם במחלתו בארבע השנים האחרונות ובשנים האלו עשה את מה שאהב מכל לעסוק בכדורסל. הוא היה מאושר. שוחחתי איתו על ספורט והוא דיבר איתי על האולימפיאדה. הוא חזה שנבחרת ארצות הברית בכדורסל תזכה בזהב בקלות".

קליין נולד ב-1931 בברלין, גרמניה, וגדל בבודפשט, הונגריה, שם עבר את השואה. עלה לישראל ב-1950 והצטרף למכבי תל אביב. כקלע חוץ מצטיין היה מהשחקנים הבולטים בקבוצה ובנבחרת ישראל בשנות ה-50 ובתחילת שנות ה-60. במדי מכבי זכה בשמונה אליפויות ובשישה גביעים וקלע 2,701 נקודות ב-160 משחקי ליגה (ממוצע של 16.9 נקודות למשחק). במדי הנבחרת קלע 318 נקודות ב-68 משחקים.

ב-1964 פרש קליין ממשחק ופנה לאימון, ומונה מיד למאמן נבחרת הנוער. לאחר כישלון באליפות הראשונה, הוליך את הנבחרת למקום השביעי באליפות אירופה ב-1968. במקביל עבר השתלמויות בארה"ב והדריך את הפועל גן שמואל. לפני עונת 1969/70 מונה למאמן קבוצת נעוריו, מכבי תל אביב, וזכה באליפות ובגביע בכל אחת משלוש עונותיו, אך פוטר ב-1972 בגלל כישלון בגביע אירופה. באותה שנה הוביל את נבחרת הנוער להישג היסטורי, מקום רביעי באליפות אירופה בזדאר, קרואטיה, לרבות ניצחון על ברית המועצות.

לא היסס למתוח ביקורת

ב-1975, אחרי תקופה שבה אימן את הפועל ירושלים והפועל חיפה, חזר קליין למכבי תל אביב כעוזרו של המאמן פרד דווילי. במהלך העונה פוטר דווילי הכושל וקליין מונה במקומו, ובעונה הבאה כבר הוביל את מכבי תל אביב לזכייה בגביע אירופה לאלופות, בהרכב שכלל, בין השאר, את מיקי ברקוביץ', מוטי ארואסטי, אולסי פרי, לו סילבר וג'ים בוטרייט. אחרי השתלמות בארה"ב בעונת 1980/1 (אז זכתה מכבי בגביע השני בתולדותיה, תחת הדרכתו של רודי דאמיקו) חזר לקבוצה למספר קדנציות נוספות, גם כמנהל מקצועי, עד שהתפטר בעונת 1995/6. קליין הוביל את מכבי לגמרים אירופיים גם ב-1980 (מול ריאל מדריד), 1982 (מול קאנטו) ו-1988 (מול מילאנו), אך הפסיד בשלושת המשחקים המכריעים.

עם הנבחרת הלאומית זכה במקום השני באליפות אירופה ב-1979, ובמקום השישי באליפויות ב-1981 ו-1983. ב-1983 עורר סערה כשעבר לאמן את נבחרת גרמניה ואת סטורן קלן, למרות משקעי העבר בין ישראל לגרמניה ועברו האישי. בהמשך שבר טאבו נוסף, כשעבר לאמן בהפועל תל אביב, יריבתה העירונית של מכבי, שאותה הוביל לזכייה בגביע המדינה ב-1993. זה קרה שנים מספר לאחר שזעק קליין מול מצלמות הטלוויזיה "הפועל מסריח" במהלך משחק בין מכבי להפועל. פרש מאימון בליגה הראשונה בתום עונת 1997/8, אחרי שמכבי נתניה, שאותה אימן, ירדה לליגה השנייה. שימש במשך כעשרים שנה מדריך בקורס מאמנים במכון וינגייט, ואחרי פרישתו מאימון היה גם פרשן במשחקי מכבי תל אביב בגביע אירופה. גם בגיל מתקדם אימן נערות ביישובו, אבן יהודה, ובבית הספר ויצ"ו הדסים.

אף שבילה את מרבית הקריירה המקצועית שלו, כמאמן וכשחקן, במכבי תל אביב, התרחק קליין בשנים האחרונות מהמועדון. קליין, שגם בגיל מתקדם הדריך את קבוצת הוותיקים של המועדון במשחקי ראווה, לא היסס למתוח ביקורת על ראשי מכבי תל אביב. בשנת 2006 זכה קליין בפרס ישראל כהוקרה על פועלו למען קידום הספורט והכדורסל בישראל.

  • עוד באותו נושא:
  • רלף קליין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully