וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גואנטנמו: נהגו של בן לאדן הורשע בסיוע לטרור

גיל קדרון

6.8.2008 / 20:05

סלים חמדן הינו הראשון שעומד לדין בבית המשפט מעורר המחלוקת בגואנטנמו. הוא זוכה מחברות פעילה במזימות של אל קאעדה

חבר מושבעים שהורכב מקצינים אמריקאים הרשיע היום (רביעי) את סאלים חמדן, נהגו לשעבר של אוסמה בן לאדן, באשמת אספקת חומרים ששימשו לפעולות טרור. בית הדין זיכה את חמדן, שהיה גם שומר ראשו של המבוקש מספר אחת בארה"ב, מהאשמות בחברות פעילה במזימות של אל קאעדה, במשפט פשעי המלחמה הראשון בארה"ב מאז מלחמת העולם השנייה.

המשפט התקיים בבסיס הצי האמריקאי במפרץ גואנטנמו שבדרום מערב קובה, אזור ששייך לארה"ב, ובו נמצא בית סוהר לחשודים בפעילויות טרור. גזר דינו של חמדן, אזרח תימני בן 40, יינתן מאוחר יותר היום.

בית משפט או בית דין שדה?

המשפט של חמדן היה הראשון של בית הדין מעורר המחלוקת שהוקם בגואנטנמו, שם הכריז ממשלו של ג'ורג' בוש כי אמנת ז'נבה איננה חלה, ובו העצורים עוברים סוגים שונים של עינויים וזכויותיהם מופרות והשכם וערב.

בבית משפט זה מועמדים לדין אזרחים זרים מחוץ למערכת המשפט האזרחית או הצבאית. נורמות חוקיות רבות שחלות בארה"ב אינן מקובלות בגואנטנמו, ובית המשפט אף מקבל עדות שמיעה, שאיננה קבילה בבית משפט רגיל. בנוסף, ראיות שהושגו דרך חקירה שכללה עינויים מתקבלות אף הן. לציבור אסור להיכנס לאולם בית המשפט, ורבים מהמסמכים לעולם אינם משוחררים לציבור.

חמדן נעצר באפגניסטן ב-24 בנובמבר 2001, ומאוחר יותר הועבר לבית הסוהר בגואנטנמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully