וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאוריטניה: הפיכה רודפת הפיכה

טלי גולדשטין

6.8.2008 / 15:11

ההפיכה הצבאית במדינה האפריקאית היא רק האחרונה בשורה של הפיכות ואווירה של אי שקט פוליטי מאז קיבלה עצמאות ב-1960

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: ענת ברק)

מאוריטניה היא אולי אחת המדינות העניות והפחות מאוכלסות בעולם אך לזכותה (או יותר נכון, לרעתה) נרשמת היסטוריה ארוכה של הפיכות ומשברים פוליטיים הרודפים זה את זה.

מאוריטניה היא מדינה בצפון-מערב יבשת אפריקה. היא גובלת עם מאלי מדרום-מזרח, אלג'יריה מצפון, סהרה המערבית מצפון-מערב, סנגל מדרום ועם האוקיינוס האטלנטי ממערב. יחד עם ירדן ומצרים, מאוריטניה היא אחת משלוש החברות היחידות בליגה הערבית שיש להן קשרים דיפלומטים מלאים עם מדינת ישראל. מאוריטניה היא אחת המדינות העניות בעולם ומרבית שטחה הוא מדבר. חלק הארי של אוכלוסייתה, המונה 3.1 מיליון איש, הוא מוסלמי. מאוריטניה נחשבת לרפובליקה איסלמית. ערבית וצרפתית הן השפות הרשמיות במדינה והאיסלם היא הדת השלטת.

במאה ה-15 הגיעו הפורטוגלים למאוריטניה וכבשו אותה. בסוף המאה ה-15 חדרו למאוריטניה שבטים ערביים, הצליחו לכבוש את הארץ, והיו לשליטי המדינה עד למאה ה-17. בשנת 1826 החל שוב כיבוש הארץ, הפעם על ידי הצרפתים, עד שבשנת 1929 הפכה מאוריטניה למושבה צרפתית.

דמוקרטיה לרגע

בשנת 1960 זכתה מאוריטניה לעצמאות ושינתה את שמה לרפובליקה האיסלמית של מאוריטניה כשבראשה הנשיא מוקטאר ולד דאדאה, וכמה חודשים לאחר עצמאותה היא התקבלה כחברה באו"ם. ב-1964 דאדאה ביטל את קיום המפלגות האחרות הכריז על המדינה כמדינה חד מפלגתית. שנה לאחר מכן, התמזגו כל המפלגות ויצרו את "מפלגת העם המאוריטני". דאדאה נבחר שוב לנשיא ב-1966 וב-1971.

ביולי 1978 הודח דאדאה בהפיכה שקטה על ידי מוסטפא ולד מוחמד סאלק, שמינה עצמו נשיא במרץ 1979 ונטל לידיו סמכות מלאה. בדצמבר 1984, לאחר מספר ניסיונות הפיכה, הצליח לעלות לשלטון מאויה ולד סיד'אחמד טיה. לאחר שנתיים בשלטון, השליט טיה את החוק האיסלמי, השריעה במדינה. טיה נבחר שוב כנשיא ב-1991, 1997ב- וב-2003 לאחר ניסיון הפיכה נוסף.

באוגוסט 2005 תפס הצבא את השלטון וסיים את משטרו של טיה. 17 חברי החונטה הצבאית הבטיחו לערוך בחירות בתוך שנתיים לכל המאוחר. ביוני 2006 במשאל עם שמטרתו היתה לסיים את עשרות שנים של הפיכות, תמך העם באופן גורף בשינויים בחוקה שהבטיחו כי אף נשיא לא יוכל לכהן למעלה מעשור. במרץ 2007, נערכו הבחירות הדמוקרטיות הראשונות במדינה, במהלכן נבחר סידי מוחמד ולד שייח עבדלהי ברוב של 52.85%. הוא הושבע לתפקיד ב-19 באפריל.

ביולי 2008, עבדלהי ביקש מראש הממשלה יחיא אולד אחמד וואקף להקים קבינט חדש, זאת לאחר שהממשלה פוזרה בעקבות ביקורת לגבי אופן תגובתה לזינוק במחירי המזון. המשבר פוליטי הגיע לשיאו ביום שני, כש- 48 חברי פרלמנט פרשו ממפלגת השלטון PNDD-ADIL במהלך שלפי מקורות בזירה הפוליטית, נתמך על ידי הצבא. בחודש שעבר איים הנשיא לפזר שוב את הפרלמנט, לאחר שחברי הפרלמנט הגישו נגדו הצבעת אי אמון ולאחר מכן התפטרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully