וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיכה במאוריטניה: הצבא עצר את הנשיא

טלי גולדשטיין וניר יהב

6.8.2008 / 13:31

כוחות המשמר הנשיאותי השתלטו על ארמון הנשיאות בנואקשוט ועצרו את הנשיא, ראש הממשלה ושר הפנים. כלי התקשורת הושבתו

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: ענת ברק)

אנשי משמר הנשיאות במאוריטניה חטפו היום (רביעי) את הנשיא סידי מוחמד אולד שייח עבדלהי וביצעו הפיכה צבאית. כך עולה מדיווח בתו של הנשיא אמל מינט שייח עבדלהי. "הם באו לביתנו ולקחו את אבי", סיפרה. מקור המקורב לנשיא אמר כי חיילים חטפו גם את ראש הממשלה יחיא אולד אחמד וואקף ואת שר הפנים. דובר ממשלת מאוריטניה אישר לרשת אל-ג'זירה כי מדובר בהפיכה צבאית שבוצעה על ידי "מורדים". ההפיכה בוצעה בתגובה לפיטוריהם של שניים ממפקדי הצבא, הגנרל מוחמד עבד אל-עזיז והגנרל מוחמד רזוואני.

רשת הטלוויזיה אל-ג'זירה דיווחה כי מבצעי ההפיכה במאוריטניה פרסמו הודעה בה הם מכריזים על הקמת "מועצת המדינה", שבראשה יעמוד מנהיג ההפיכה, הגנרל מוחמד עבד אל-עזיז.

הרשת דיווחה כי העובדים בבניין הנשיאות בבירה נואקשוט קיבלו הוראה לעזוב את הבניין. רשתות הרדיו והטלוויזיה הממלכתיות במדינה הפסיקו את שידוריהן. ממשרד החוץ נמסר בתגובה כי הוא עוקב אחר ההתפתחויות וכי אין כרגע שינוי בהמלצות לישראלים היוצאים למדינה.

מאוריטניה נתונה באחרונה בעיצומו של משבר פוליטי שהגיע לשיאו ביום שני, כש- 48 חברי פרלמנט פרשו ממפלגת השלטון PNDD-ADIL במהלך שלפי מקורות בזירה הפוליטית, נתמך על ידי הצבא. בחודש שעבר איים הנשיא לפזר את הפרלמנט, לאחר שחברי הפרלמנט הגישו נגדו הצבעת אי אמון ולאחר מכן התפטרו.

הנשיא עבדלהי נכנס לתפקידו ב-2007 בבחירות הדמוקרטיות הראשונות לאחר תקופת מעבר בפיקוח מועצה צבאית שהדיחה את הנשיא הקודם בהפיכה צבאית שקטה ב-2005.

המתנגדים לנשיא מתחו ביקורת על שימושו בכוחו האישי ואמרו כי הוא "הכזיב את תקוות תושבי מאוריטניה".

קשרים נרחבים עם ישראל

מאוריטניה היא אחת המדינות העניות בעולם ומרבית שטחה הוא מדבר. חלק הארי של אוכלוסייתה המונה 3.1 מיליון איש, הוא מוסלמי. מאוריטניה נחשבת לרפובליקה איסלמית. ערבית וצרפתית הן השפות הרשמיות במדינה והאיסלם הוא הדת השלטת. המדינה מייבאת 70 אחוזים מהמזון שהיא צורכת, ונפגעה קשות ממשבר המזון העולמי. באחרונה הצטרפה מאוריטניה לקבוצת המדינות המייצרות נפט.

ב-1998 פתחה ישראל שגרירות בבירה נואקשוט ומאוריטניה פתחה שגרירות בתל אביב. מאוריטניה היא גם המדינה הערבית היחידה שהמשיכה לקיים יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל ולא הורידה את מעמדם עם פרוץ אינתיפאדת אל-אקצא בספטמבר 2000. קשרי המסחר בין שתי המדינות נרחבים. ישראל מסייעת להקים בנואקשוט בית חולים לטיפול בחולים במחלת הסרטן וכן מארחת משתלמים בענפי החקלאות והטכנולוגיה ממאוריטניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully