וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביל קלינטון לא בטוח שאובמה מוכן לנשיאות

טלי גולדשטין

6.8.2008 / 10:40

נשיא ארה"ב לשעבר לא שוכח ולא סולח לאובמה על כך שהביס את אשתו בפריימריז הדמוקרטיים: "אף אחד אינו מוכן באמת להיות נשיא"

נראה כי ביל קלינטון עדיין מסרב להשלים עם העובדה שאשתו הילרי הפסידה בפריימריז הדמוקרטיים ושברק אובמה הוא מועמד המפלגה לנשיאות. למרות שנשיא ארצות הברית לשעבר אמר כי הוא מאמין שאובמה יביס את הסנאטור הרפובליקני ג'ון מקיין בבחירות בנובמבר, הוא עדיין לא מוכן להגיד כי אובמה מוכן לכהן כנשיא.

"למעשה, ניתן לטעון כי אף אחד אינו מוכן באמת להיות נשיא", אמר קלינטון בראיון לרשת ABC ניוז. "אפשר לטעון שאפילו אם כיהנת כסגן נשיא שמונה שנים, אתה עדיין לא מוכן ללחצי התפקיד", הוסיף. כנשאל שוב האם הוא חושב שאובמה ראוי לתפקיד, ענה קלינטון: "אף פעם לא אמרתי שהוא אינו ראוי. החוקה קובעת מה נדרש מנשיא ארה"ב. ואז על האנשים להחליט מי הם חושבים שיהיה נשיא טוב יותר. אני חושב שיש לנו שתי בחירות. אני חושב שהוא (אובמה) צריך לזכות ושהוא אכן יזכה".

מאמירותיו של קלינטון משתמע כי הוא עדיין זועם מהמאבק בפריימריז, במהלכם הביס אובמה את הילרי בפער זעום. לדבריו, הוא שוחח עם אובמה פעם אחת בלבד מאז תחילת יוני. קרע בין אובמה וקלינטון עלול להזיק באופן משמעותי לסיכויי הסנאטור הדמוקרטי לנצח את מקיין. לאחר פרישתה של הילרי מהמרוץ, יועצי אובמה הבהירו כי שיקום מערכת היחסים עם בעלה הוא דבר העומד בראש סדר העדיפויות.

הטינה בין קלינטון לאובמה עלולה, בנוסף, לסכן את סיכוייה של הילרי להיבחר לבית הלבן ב-2012, זאת במידה ואובמה יפסיד בבחירות הקרבות. הילרי קלינטון צפויה להגיע לנבאדה ולאחר מכן לפלורידה בסוף החודש על מנת להביע תמיכתה באובמה. כל רמיזה לגבי כך שהיא אינה כל שביכולתה על מנת לעזור לו עלולה לגרום לה נזק רציני. כך גם הרמיזה שהיא אינה שולטת בבעלה, שלעיתים קרובות לא דבק במסר הקמפיין שלה במהלך הפריימריז.

"אני לא גזעני"

תומכיו של אובמה האשימו את קלינטון בכך שהוא משתמש בנושא הגזע נגד הסנאטור השחור. בראיון ל-ABC, התייחס קלינטון לנושא אף מבלי שנשאל עליו ואמר: "איני גזעני. מעולם לא השמעתי הערה גזענית. ומעולם לא תקפתי את אובמה באופן אישי". כנשאל לגבי ההשוואה שהשמיע בזמנו בין ניצחונו של אובמה בפריימריז בדרום קרוליינה לניצחונות ג'סי ג'קסון ב-1984 וב-1988, אמר קלינטון כי הדברים הוצאו מהקשרם באופן מכוון.

בבחירות המקדימות שקיימה המפלגה הדמוקרטית לקראת המרוץ לנשיאות ב-1984 הפתיע ג'קסון, כומר ופעיל בתנועה לזכויות האזרח בארצות הברית, וזכה ב-21% מקולות המצביעים, אולם הגיע רק למקום השלישי אחרי הסנאטור גרי הארט וסגן הנשיא לשעבר וולטר מונדייל, שזכה במועמדות. ארבע שנים אחר כך, ג'קסון התמודד שוב כמועמד הדמוקרטים לנשיאות. גם ב-1988 הצלחתו של ג'קסון בבחירות המקדימות הייתה מעבר לציפיות והוא זכה ל-6.9 מיליון קולות וב-11 מדינות. אולם מסע הבחירות של ג'קסון ספג מהלומה כאשר הוא הובס במדינת ויסקונסין על ידי מייקל דוקאקיס, שזכה במועמדות.

עם זאת, קלינטון כן שיבח את אובמה במהלך הראיון. "הוא יכול לעורר השראה, להחדיר אנרגיה ולעודד אנשים לפעולה, דבר שהוא חשוב ביותר כשאתה נשיא", אמר. "הוא חכם ופיקח ואין דבר שאינו יכול ללמוד", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully