וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות מחאה עולמית: הרוצח הוצא להורג בטקסס

טלי גולדשטין

6.8.2008 / 9:58

חוזה מדלין הואשם באונס וברצח שתי נערות לפני 15 שנה. עורכי דינו טענו כי לא זכה להתייעץ עם עורך דין במהלך המשפט ולכן יש לבטל העונש

בפרשה שעוררה את תשומת לב העולם כולו, טקסס הוציאה אמש (שלישי) להורג את חוזה אי. מדלין במהלך שסתר את פיסקת בית המשפט הבינלאומי והתעלם מדירשת ממשל בוש לעריכת משפט חדש. ההוצאה להורג יצאה לפועל אחרי שבית המשפט העליון סירב לבקשה להמתקת העונש. ה"ניו יורק טיימס" דיווח כי מתנגדי ותומכי עונש המוות התגודדו מחוץ לכלא הנטסוויל ביוסטון, בה הוצא מדלין להורג בזריקה.

"אני מצטער שמעשי גרמו לצער", אמר מדלין לעדי הראיה. "אני מקווה שמותי יביא לסגירת המעגל שאתם מבקשים. אל תשנאו אותי", הוסיף.

מושל טקסס הרפוליקני ריק פרי, דחה קריאות מצד מקסיקו ו-וושינגטון הבירה לדחיית ההוצאה להורג בטענה שעינוי, אונס וחניקת שתי נערות ביוסטון לפני 15 שנים הם פשעים הראויים לעונש מוות. מדלין וחמישה בני נוער נוספים מכנופיית הרחוב שלו השתתפו באונס וברצח של שתי נערות – אליזבת פנה בת ה-16 וג'ניפר ארטמן בת ה-14. חברי הכנופייה ביצעו אונס קבוצתי בנערות שערך כשעה ואחרך כך חנקו אותן. גופותיהן נמצאו רק יומיים לאחר מכן.

שני חברים נוספים מהכנופיה קיבלו גם הם עונש מוות. גזר הדין של שני מורשעים אחרים הומתק למאסר עולם. השישי, אחיו של מדלין ורנסיו, מרצה 40 שנה בכלא.

מחאה רשמית

התיק של מדלין הפך לנקודה מרכזית במחלוקת בין מקסיקו וארצות הברית לגבי השאלה האם כחמישים עצורים מקסיקנים לא קיבלו משפט הוגן מאחר ולא ניתנה להם האפשרות להתייעץ עם עורך דין. אמנה משנת 1963 קבעה כי זרים המואשמים בפשע יקבלו את הזכות להתייעץ בעורך דין.

במהלך חמשת הימים האחרונים, עורכי הדין של מדלין ניסו לעצור את ההוצאה להורג בטענה שבית המשפט העליון צריך לדחות אותה עד שהקונגרס יקבל הזדמנות להעביר חקיקה שתדרוש ביקורת של תיקים דומים. לטענתם, אם ההוצאה להורג תצא לפועל לפני שהקונגרס יפעל, חייו של מדלין יילקחו ממנו מבלי שנהנה מהליך הוגן.

ולמרות זאת, בית המשפט, בהצבעה של 4-5, אמר כי הסבירות שהקונגרס יחוקק את החוק היא נמוכה מדי מכדי להצדיק דחייה. מקסיקו, המתנגדת לעונש המוות, שלחה מחאה רשמית לממשל האמריקאי מיד לאחר ההוצאה להורג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully