וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי המחאות: הלפיד האולימפי בבייג'ינג

6.8.2008 / 5:17

יומיים לפני טקס הפתיחה הגיע הלפיד, לאחר מסע אלים ושנוי במחלוקת, לתחנתו הסופית. 4 סטודנטים נעצרו כי קראו לשחרור טיבט

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: ענת ברק)

אחרי מסע ארוך מסביב לעולם, שלווה במחאות קשות, הגיע סוף סוף הלפיד האולימפי לתחנתו הסופית - בייג'ינג, בה יתקיים בעוד יומיים טקס הפתיחה של האולימפיאדה. האסטרונאוט הסיני הראשון יאנג ליוויי היה האדם שנבחר לקבל את הלפיד האולימפי בהגיעו לבייג'ינג. ליווי נשא את הלפיד מכיכר טיאנאנמן, לקול צהלות ההמון.

"אני לא חושבת שאם מאו (מאו צה טונג) היה רואה את זה הוא היה מאמין", אמרה אחת מהצופות במחזה ההיסטורי של הנפת הלפיד האולימפי על רקע תמונת הפורטרט של יו"ר המפלגה הקומוניסטית ומנהיג המדינה לשעבר.

אפילו בבייג'נג עצמה ציפתה ללפיד קבלת פנים לא סימפטית בדמות ארבעה סטודנטים בריטים הלומדים בסין, שלושה גברים ובחורה אחת שהניפו שלטים ודגלים הקוראים לשיחרור טיבט. הם נעצרו על ידי המשטרה.

דרך לא קלה נאלץ הלפיד האולימפי לעבור בדרכו אל היעד הנכסף. לכל אורך המסע ניסו אלפי מפגינים למען שחרור טיבט לפגוע בו. זה התחיל בהפרעות לנאומו של בכיר בממשל הסיני בטקס הדלקת הלפיד האולימפי ונמשך בגל מהומות בכל רחבי העולם.

בפריז, נאלצו כוחות הביטחון הצרפתים לכבות את הלפיד, זאת בעקבות מחאה כבדה של מפגינים פרו-טיבטים לאורך המסלול. השוטרים כיבו את הלפיד, הדליקו אותו מחדש ולבסוף העלו אותו על אוטובוס ממגדל אייפל לאורך נהר הסיין. קודם לכן, בלונדון, הצליח מפגין לחטוף את הלפיד וניסה לכבותו, אך שוטרים השתלטו עליו לפני שהצליח לממש את תוכניתו. המהומות נמשכו בסן פרנסיסקו, מלבורן באוסטרליה, נגאנו ביפאן וסיאול בדרום קוריאה. הערב כאמור הגיע הלפיד למעוז חפצו הסופי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully