וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קדאפי: "אירן תיעלם אם תתעמת עם המערב"

גיל קדרון

5.8.2008 / 20:10

נשיא לוב, שמדינתו סבלה שנים מסנקציות של המערב, שיגר מסר לאירן: "מה שאירן עושה נובע מגאוותנות לשמה. גורלה יהיה כשל עירק"

נשיא לוב מועמר קדאפי אמר היום (שלישי) כי גורלה של אירן יהיה זהה לזה של עירק של סדאם חוסיין, אם תמשיך להתעמת עם המערב בנושא תוכנית הגרעין שלה. "מה שאירן עושה נובע מגאוותנות לשמה", אמר קאדפי. "אם תתקבל החלטה נגד אירן, היא תסבול מגורל דומה לזה של עירק, היא איננה חזקה ממנה ולא תוכל להתנגד".

קדאפי דיבר על הסנקציות המתמשכות נגד עירק, שדירדרו את כלכלת המדינה, כמו גם לפלישה האמריקאית למדינה ב-2003, מתקפה שלפי וושינגטון נועדה להסיר את האיום של נשק להשמדה המונית. בסופו של דבר לא נמצא נשק שכזה, טען הבית הלבן כי המטרה הינה הבאת הדמוקרטיה לעירק.

קדאפי עצמו החל בתהליך שיפור יחסיו עם המערב לאחר שביטל את תוכניות לייצור נשק להשמדה המונית ב-2003, והסגיר את החשודים הלובים בפיצוץ מטוס פאן אם מעל שמי העיירה לוקרבי שבסקוטלנד ב-1988. מגמת ההתקרבות של קדאפי למערב התחזקה כאשר גינה בחריפות את פיגועי ה-11 בספטמבר, והחל להילחם בתאי אל קאעדה שבשטח לוב.

ב-2003, לאחר הפלישה לעירק, הציע קדאפי להתפרק מנשקו הלא קונבנציונלי, ועובדי הסוכנות לאנרגיה האטומית הגיעו לאזור ומצאו תוכניות לפיתוח כימי וגרעיני. ב-2006 שבו היחסים בין ארה"ב ולוב לאיתנם, והאחרונה הוסרה מהרשימה של משרד החוץ האמריקאי של המדינות התומכות בטרור.

"אף מדינה לא תשרוד בעתיד לבדה", הוסיף שליט לוב. "היא תיעלם. האתגרים שעומדים בפני אירן גדולים מכפי יכולתה להתמודד עמם לבדה.

עוד סנקציות בדרך?

אירן השיבה הבוקר לחבילת התמריצים שהוצעה לה על ידי מעצמות המערב בתמורה להקפאת תוכנית הגרעין. לפי דיווח סוכנות הידיעות האירנית "פארס", התשובה הכתובה הוגשה על ידי שגריר אירן בבריסל לגורמים באיחוד האירופי. מקור באיחוד לא אישר את הדיווח. לפי דיווח גורם בכיר אירני, התשובה האירנית לא כללה התייחסות לדרישת המערב להקפיא את תוכנית הגעין שלה.

בהודעה שפרסם דובר משרד החוץ האמריקאי, גונזלו גלגוס, נאמר כי "ארה"ב תקדם צעדים נוספים כגון סנקציות, אם אירן לא תשיב באופן חיובי להצעת שש המעצמות להקפיא את תכנית הגרעין". עוד נאמר בהצהרה: "הסכמנו (שש המעצמות) כי בהיעדר תשובה של אירן לגבי תכנית הגרעין, נפעל לקדם צעדים נוספים כנגדה כחלק מהאסטרטגיה שלנו".

שש המעצמות, סין, צרפת, גרמניה, רוסיה, בריטניה וארצות הברית, הציעו לאירן כי בתמורה להקפאת העשרת האורניום, האו"ם ימנע מלהטיל עליה סנקציות נוספות או להרחיב את הסנקציות הקיימות – תנאי ראשוני לפתיחה במשא ומתן לקראת פתרון נרחב יותר למשבר. שיחות רשמיות לא יחלו עד שאירן תסכים להשהות את העשרת האורניום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully