וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעירי ירושלים נאבקים במחירי השכירות

אייל דץ

4.8.2008 / 22:34

אמש ציינו שנה לתחילת המאבק בקמפינג בכיכר ספרא. "אנחנו אוהבים את ירושלים ולא ניתן לה להפוך לעיר רפאים", הם מבטיחים

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: ארנון מעוז)

מזה שנה מנהלים צעירים תושבי העיר ירושלים מאבק כנגד העלייה במחירי הדיור להשכרה בעיר. הערב (שני) הם קיימו קמפינג בכיכר ספרא בעיר לציין יום הולדת שנה למאבקם. מאבק, שלדבריהם נועד למנוע את הפיכתה של ירושלים לעיר רפאים, ולאפשר בסופו של דבר לאוכלוסייה הצעירה, להמשיך ולהתגורר בעיר.

תחילתה של הקבוצה, המכונה "מלונה", התחיל בקיץ 2007 כאשר מספר צעירים ירושלמים מאסו בעלייה החדה של מחירי השכירות בעיר וביחס המשפיל שהם חווים מבעלי הדירות. יחד הם יצאו ל"צעדת רפאים", צעדה בה הם מחו כנגד הקמת פרויקטים יוקרתיים ליהודי התפוצות שכלל לא מתגוררים בהם במהלך השנה ומביאים לעלייה קיצונית במחירי השכירות באזורים שונים בעיר.

"מלונה" גם ניהלה מאבק מתוקשר נגד איש העסקים אלפרד אקירוב, אשר הצהיר, לטענתם, בעבר כי "ישראלים לא יוכלו לרכוש דירה במרכז ירושלים" ואירגנה חרם נגד קניון "ממילא" שבבעלותו של אקירוב. הקבוצה הצליחה להגיע אפילו עד התקשורת היהודית בחו"ל וזאת לאור מאבקם בתופעה של "דירות רפאים", הנרכשות על ידי יהודים אמידים מחו"ל המגיעים לאכלסם רק בחגים.

"אנחנו דורשים מהעירייה להפסיק לאשר בניית דירות יוקרה שהם יודעים שיהפכו לדירות רפאים", אומר הערב (שני) לוואלה! חדשות, דודו עוזיאל אחד מראשי הקבוצה. "בתור עיר שסובלת מנטישת צעירים, ראוי כי העירייה תפעל בנושא. אנו דורשים שהעירייה תאמץ מדיניות של "דיור בר השגה" כפי שמפעילות עיריות בערים גדולות אחרות בעולם. כמו כן, אנו מוחים על עיכוב הפרויקט של מעונות הסטודנטים שתקוע כבר ארבע שנים ועדיין לא יצא לפועל".

במקביל להקמת הקבוצה, קמה גם התארגנות תל אביבית העונה לשם "רנט קונטרול" ואשר נאבקת באותה תופעה המתרחשת גם בתל אביב. התנועה הצליחה לגרום להקמת ועדה של עיריית ת"א שבדקה את נושא הדיור בר השגה ושמסקנותיה אמורות להתפרסם בקרוב.

תפנית מפתיעה במאבק או ספין של העירייה?

בעוד הקבוצה חוגגת הערב שנה למאבק, פרסמה היום עיריית ירושלים, במה שמסתמן כצירוף מקרים מוזר, הודעה לעיתונות בה היא מדווחת כי ראש העיר אישר הקמת צוות מקצועי שיערוך תכנית מפורטת לפרויקט דיור בהישג יד לצעירים בירושלים. בין ההצעות שתבדוק הוועדה ניתן למצוא הצעות כמו חיוב קבלנים למכור אחוז מיחידות הדיור במחירים מוזלים ולזכאים, וכן השכרת דירות במחירים מוזלים.

בקבוצת "מלונה " לא ממש מתרגשים מהצהרת העירייה. "ראש העיר החליט כבר בינואר על הקמת הוועדה" נאמר בהודעת הארגון. "אנחנו שמחים שלקח לו שמונה חודשים להודיע על כך, באורח פלא, דווקא ביום שבו אנחנו מפגינים נגדו. אם אכן הוועדה הוקמה רק עכשיו הרי שהעירייה שיקרה לציבור. בכל מקרה, למרות ששבענו מההבטחות של העירייה אנחנו מקווים שנהיה חלק מהדיונים שיתקיימו בעניין".

האם מדובר בתפנית מפתיעה במאבק או שמא בספין של עיריית ירושלים, לעוזיאל יש כמה מילות סיכום לומר לקברניטי העירייה במלאות שנה למאבק. "חשוב לנו שהעירייה תבין כי אנחנו לא נגדה. אנחנו נאבקים כי אנחנו אוהבים את ירושלים ורוצים להישאר בה. בעשר השנים האחרונות ישנה הגירה שלילית בירושלים. אנחנו רוצים לשנות את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully