וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריקוד החיים

ענת לומברוזו

4.8.2008 / 14:36

לפי הסינים, מודל חמשת האלמנטים מתאר תנועה מתמדת של השתנות בתוכנו המשתקפת מהיקום. כשרוקדים אותו חווים חופש גדול

מודל חמשת האלמנטים בפילוסופיה הסינית מתאר תנועה הדדית של יצירה והשתנות המתרחשת בתוכנו וכפי שהיא משתקפת אלינו מהיקום. "הקוסמולוגיה הסינית רומזת, שתנועת החיים היא כמו כדור מסתחרר על נהר זורם, גיאות ושפל של רוח ומים, מערבולת המסתובבת בעת שהיא מתכווצת ומתרחבת בקצב, בעת שאנו נישאים הלאה על ידי זרמי הטאו" (מתוך "בין שמים לארץ").

מודל חמשת האלמנטים מחלק את הדינמיות הזו למערכת יחסים בין חמישה כוחות יסודיים - אדמה, מתכת, מים, עץ, אש – ומעניק את היסוד לתיאור ההתפתחות של צורות, מערכות ואירועים, ומניח כי כל דבר בבריאה יכול להיות מסווג תחת חמישה גורמים בסיסיים אלו.

לרקוד את חמשת האלמנטים

בריקוד אימפרוביזציה חיבור התנועה מתרחש בזמן הווה ואינו ידוע מראש. על אף שאין ריקוד מתוכנן שצריך לחזור, לשנן ולתרגל את תנועותיו, ניתן להתאמן לקראתו. יש לאמן את התודעה, את הרגישות, את הערנות תוך כדי ריקוד ומכאן באופן די ישיר, משתכללות גם היכולות התנועתיות.

הריקוד שלי מתחיל באדמה. בהתבוננות והרפיה בתוך התנועה הפנימית. בעיניים עצומות, אני מתבוננת בדפיקות הלב, בהתרגשות, במגע כפות הרגליים ברצפה, בפחד, ברצון לברוח, ברצון להתחיל. מתבוננת ומרפה. הרפיה והכלה של מה שיש באותו הרגע. ההרפיה ב"מציאות הנוכחית כפי שהיא" מאפשרת מרחב לריקוד להתרחש.

ומכאן, עדיין בלי תנועה חיצונית, אני יוצרת קשר עם הנשימה, כדי לחדד את המודעות ל"מה קורה איתי עכשיו?". אני ערה לנשימה הנכנסת ויוצאת דרך האף ולנשימה ה"עורית" של נקבוביות מעטפת הגוף. אני רוצה לדעת מה הגבולות שלי: היכן אני מתחילה והיכן נגמרת? מה היחסים בין האיברים השונים? מה היחסים ביניהם למרחב? כמו מציירת בעיני רוחי את קווי המתאר שלי, לא רק ויזואלית אלא תחושתית. וזה בבחינת מתכת.

כשהנוכחות שלי בהירה, כשהגבולות ברורים, מתבהר הרצון של הגוף הזה, של הריקוד הזה, ומתגלה כרב פנים. כלומר, אני חווה אפשרויות רבות של תנועה, שיכולות להתחיל ממקומות שונים בגוף, למקומות שונים במרחב, באיכויות שונות של תנועה. ומכאן, מהעומק הזה של הרצון הבסיסי של המים, שניזונים כראוי מהמתכת, יוצאת התנועה לאוויר העולם וקובעת צורה.

זרימה הרמונית

לידתה של התנועה הפנימית היא תחילתה של תנועת הגוף במרחב, וזו צומחת ומתפתחת בהדרגה. מתוך הידיעה הבהירה של הרצון, הגוף מתחיל לעשות את רצונו בתנועה. כאשר הרצון בהיר, ההחלטה לצאת לתנועה ומימושה קורים בו זמנית. כלומר, כאשר המים מזינים את העץ - יש זרימה הרמונית בין הפוטנציאל והביטוי והם למעשה אחד.

וכך ממשיך לו הריקוד להתהוות מתוך רצונו שלו, כשלעתים הוא זקוק לעצירות לשם כוונון וחיבור מחודש. כלומר, שוב להתכוון למקום שמרפה ומכיל את הרגע כפי שהוא (אדמה), יודע בבהירות את הגבולות (מתכת), שמבהירים את הרצון (מים) שצומח לתנועה (עץ). איזה חסד הוא שאפשר להתחיל כל רגע מחדש.

הבשלת הריקוד מתרחשת כאשר נוכחות מלאה ברגע נוכחת בטבעיות תוך כדי תנועת הריקוד, תנועת החיים, ללא צורך בעצירות שכאלו. ההבשלה היא כאשר התודעה מספיק פתוחה ומשוחררת והזרימה בין הגוף והתודעה היא חופשית. כמו הלב, האיבר המיוחס לאלמנט האש, ששליטתו הקיסרית היא מתוך שקט ובהירות, שמאפשרים ידיעה של ההוויה כולה.

כלומר, מעצם היותו חלל נקי וריק, הוא מאפשר מעבר חופשי של הכל. הבשלה זו, שיש בה שליטה מתוך חופש, מביאה שמחה גדולה. היכולות הפיזיות, הזרימה, התקשורת, הקצב הפנימי של הריקוד – הכל נפתח, משתחרר, חוגג ועם זאת בהיר, ער וקשוב. הבשלה זו היא בבחינת אש.

אחת הפעמים שזכיתי לחופש כזה בריקוד, היתה דיאלוג ביני לבין מתופף, דיאלוג באלתור, בתנועה ובקצב. זכור לי, שמידת ההתמסרות לרגע, לצליל, לגוף ולתנועה היתה טוטלית, מה שאפשר לי חופש תנועה וביטוי שלא הכרתי. הרגשתי נתמכת על ידי דפיקות התוף, הרגשתי נישאת על ידי האוויר. ממש עפתי, אך בשליטה מלאה. זו היתה שמחה גדולה. ודרך העיניים הסיניות, אני מפרשת שמחה זו כזרימה הרמונית בין האלמנטים, עליה אחראי אלמנט האש וכן כקשר זורם ושוטף בציר האנכי בין מים לאש, ביןzhi ל-shen, קשר בין הרצון העמוק והבסיסי של הגוף לבין הרצון הגבוה, ההשראה של התודעה.

לא כל ריקוד זוכה למהלך הרמוני, שמבשיל לריקוד הנשלט בידי חופש, אך המסגרת הזו של הרפיה בתוך המודעות ופעולה הנובעת מתוכה התומכת והמכוונת לשם. החופש הזה אליו אני חותרת בריקוד, שהוא גם השליטה המוחלטת, הוא למעשה המרחב לאפשר לדברים להיות, לקרות, לעבור דרכי כריקוד. אז ניתן לחוש בזרימה הרמונית של הזנה ובקרה בין האיכויות השונות של חמשת האלמנטים.

אין פער בין פוטנציאל למימוש, אין תחושת נפרדות, אלא מעבר חופשי של מופעים. אך כאשר המצב אינו של תנועה ופעולה מתוך הרפיה, עם כל מה שמופיע, אלא תגובה מתוך הזדהות עם מה שמופיע ובעיקר כשיש הצפה של מופעים כמו: פחד, שאפתנות, בלבול, קנאה, ניתוק, כיווץ וכדומה, נוצרת חוויה של נתק.

ענת לומברוזו היא שותפה יוצרת בקבוצות אימפרוביזציה החוקרות דרך תנועה וקול את מרחב הפרפורמנס. מלמדת אימפרוביזציה ומדיטציה בארץ, בהודו ובאירופה, דרך תנועה, קול ומגע. עבודתה ניזונה מתחומים אלו, כמו גם, מבוטו, יוגה, פלדנקרייז ושיטת פאולה. בוגרת האקדמיה למוסיקה ולמחול ע"ש רובין, ביה"ס מגע להכשרת מטפלי שיאצו ולימודי חוץ בביה"ס לתיאטרון חזותי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
  • עוד באותו נושא:
  • רוחניות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully