וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסדר הטמפלרים רוצה להשיב את שמו הטוב

טלי גולדשטין

4.8.2008 / 11:02

"איגוד המסדר הריבוני של מקדש ישו", שחבריו טוענים שהם צאצאי הצלבנים האגדיים, הגיש תביעה נגד האפיפיור בנדיקטוס ה-16

צאצאי מסדר הטמפלרים פתחו במאבק משפטי בספרד, על מנת לאלץ את האפיפיור לשקם את תדמית המסדר שהואשם בכפירה ופורק לפני שבע מאות שנה. "איגוד המסדר הריבוני של מקדש ישו", שחבריו טוענים שהם צאצאי הצלבנים האגדיים, הגיש תביעה נגד האפיפיור בנדיקטוס ה-16 בדרישה כי יכיר באופן רשמי בנכסים בסך 79 מיליון לירות שטרלינג השייכים להם.

לטענתם, הכנסייה השתלטה על מעל ל-9,000 נכסים, בהם אדמות ותחנות מים שהיו בבעלות האבירים כשהמסדר פורק על ידי האפיפיור קלמנס החמישי במאה ה-14. ה"טלגרף" הבריטי מדווח כי האיגוד אינו דורש פיצויים כספיים אלא רק להשיב את שמם הטוב של הטמפלרים. "איננו מנסים לגרום לקריסה כלכלית של הכנסייה הקתולית, אלא להציג בפני בית המשפט את גודל המזימה נגד המסדר", נאמר בהצהרה שפירסמו האבירים בני זמננו.

מסדר אבירי היכל שלמה, או בשמם הרשמי "האבירים העניים של ישו ומקדש שלמה", הידועים בעיקר בשם טמפלרים, היה מסדר צבאי נוצרי סודי של אבירים-נזירים שנוסד בשנת 1118 על ידי האביר הצרפתי איג דה פן ופעל בתקופת מסעי הצלב. תפקידו היה להגן על הממלכה הצלבנית בארץ הקודש, ועל הצליינים העולים לרגל למקומות הקדושים בירושלים. הטמפלרים היו מקושרים היטב ובמהרה נהפכו לכוח מוביל בפוליטיקה הבינלאומית בזמן מסעי הצלב. במספר קרבות כנגד המוסלמים, רכשו לעצמם הטמפלרים מוניטין של צבא מאומן וממושמע, המוכן להילחם עד מוות. אבירי המסדר נודעו כלוחמים עזי רוח, וסרו לחוקי קרב נוקשים.

הם הרוויחו סכומי כסף עצומים שבהם רכשו נחלות גדולות (כל האי קפריסין היה נתון לשליטתם) ועד מהרה הפכו לאחד הכוחות הפיננסיים המובילים באירופה. רכושם היה רב, וברחבי אירופה נפוצו שמועות על האוצרות הבלומים שברשותם. דבר זה גרם לחשדנות ודאגה רבה בקרב מלכי אירופה, שרצו להשיג מונופול על העוצמה הצבאית והכלכלית בארצותיהם, זאת למרות העזרה הפיננסית שקיבלו מהמסדר במלחמותיהם השונות.

האגדה מספרת

למרות עוצמתם ויכולתם הצבאית, לא הצליח המסדר לעמוד מול האויבים המוסלמים, ובעיקר צבא צלאח א-דין והם לא הצליחו למנוע את תבוסת הצבא הצלבני ואת נפילתה של ממלכת הצלבנים בישראל ב-1244.

ב-13 באוקטובר 1307, שנודע מאז במסורת האירופאית והמערבית כיום שישי ה-13, פשט צבא צרפת על כל מעוזי הטמפלרים, ואסר את כל הטמפלרים שהיו על אדמת צרפת. על הפשיטה הורה פיליפ הרביעי מלך צרפת, שחמד לעצמו את האוצרות והעושר הרב של המסדר, ורצה להרוס את המסדר שהתחרה בו על העוצמה הצבאית והכלכלית בצרפת. כדי להצדיק את הפשיטה על המסדר הנוצרי, הורה פיליפ לענות את האבירים ולגרום להם להודות בכפירה, הומוסקסואליות ועבודת השטן. מלכים ואצילים רבים המשיכו לתמוך במסדר גם לאחר שנפל בצרפת, אך רובם הסירו את תמיכתם לאחר שהאפיפיור קלמנס החמישי הורה על כך .

הצעד המשפטי שנקטה הקבוצה הספרדית בא בעקבות צעד חסר תקדים של הוותיקן לקראת השבת שמו הטוב של המסדר. באוקטובר האחרון פירסם הוותיקן עותקים של מגילות שתיעדו את משפטי האבירים בין 1312-1307. המסמכים הוסתרו במשך למעלה משלוש מאות שנה על ידי הכנסייה תחת האצטלה כי "הלכו לאיבוד" עד שנחשפו ב-2001. המגילות חשפו כי, בניגוד לדעה הרווחת, קלמנס החמישי הכריז כי הטמפלרים לא היו כופרים אך בכל זאת פרק את המסדר על מנת לשמור על השלום עם מתנגדם הגדול המלך פיליפ הרביעי.

במהלך השנים, קבוצות שונות טענו שהן צאצאיהן של הטמפלרים ואין ספור אגדות לגבי האוצרות החבויים, הטקסים הסודיים וכמובן הגביע הקדוש – שהיה לפי האמונה בבעלות המסדר – נפוצו. האבירים הציתו מחדש את דמיון הדור המודרני באחרונה לאחר שסיפורם שולב בעלילות הסרטים "אינדיאנה ג'ונס ומסע הצלב האחרון" וברב המכר של הסופר דן בראון "צופן דה וינצ'י".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully