וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ה-CIA הגן על פושע המלחמה קראדז'יץ'?

טלי גולדשטין

3.8.2008 / 16:48

עיתון סרבי דיווח, כי קארדז'יץ' חתם על הסכם סודי עם סוכנות הביון האמריקאית והתחייב לפרוש מהחיים הציבוריים בתמורה להגנה

מחבר ספרי הריגול הנחשב ג'ון לה קארה לא היה מעלה על דעתו פיתול כה מורכב בעלילה. עיתון סרבי חשף אתמול (שבת) כי ארצות הברית הגנה על פושע המלחמה והמנהיג הסרבי לשעבר ראדובן קארדז'יץ' עד שהפר עסקה סודית עליה חתם, ככל הנראה, עם סוכנות הביון האמריקאית ה-CIA. ה"דיילי בליץ'" דיווח כי ה-CIA הבטיח לקארדז'יץ' חסינות בתמורה לכך שיפרוש מהחיים הציבוריים.

"קארדז'יץ', שהואשם ברצח עם ובפשעי מלחמה על ידי בית הדין הבינלאומי לפשעי מלחמה בהאג, נהנה מההגנה של ארה"ב עד שנת 2000, כשה-CIA, שציטט לו לשיחות הטלפון, הקליט שיחה שהוכיחה כי קארדז'יץ' ארגן פגישה עם בכירים במפלגתו הישנה", אמר מקור במודיעין האמריקאי לעיתון.

על פי הדיווח, "במהלך 2000, בזמן בחירות בבוסניה, למד ה-CIA כי קארדז'יץ' עדיין הוביל את המפלגה הסרבית הדמוקרטית (SDS), אותה ייסד בעצמו, למרות ההסכם אליו הגיע עם סוכנות הביון במסגרתו אסור לו להתערב בחיים הפוליטיים. האמריקאים השתגעו כשהבינו שקארדז'יץ' עושה מהם צחוק".

קארדז'יץ' עצמו אמר בבית המשפט בהאג כי ריצ'רד הולברוק, המתווך האמריקאי במשא ומתן לשלום בין סרביה ובוסניה - שהיו נתונות במלחמת אזרחים עקובה מדם בשנות ה-90 – הבטיח לו באופן אישי כי לא יעמוד למשפט אם יפרוש מהחיים הציבוריים בסרביה.

הולברוק מצדו התעקש כי לא היו דברים מעולם. "איני בטוח שקיים מסמך כתוב שיוכיח את קיום ההסכם, אך בידי הודאה של הולברוק על כך שהעניק לקארדז'יץ' הבטחות בעל פה בשם הדרג הגבוה ביותר בארה"ב", אמר אותו מקור לעיתון הסרבי.

13 שנים של מסתור הסתיימו

קארדז'יץ' הופיע ביום חמישי בפעם הראשונה בפני בית המשפט הבינלאומי בהאג על מנת להשיב על האישומים נגדו בגין רצח עם. זאת לאחר מעצרו הדרמטי בשבוע שעבר שהביא לסיום 13 שנים של בריחה מהחוק. קארדז'יץ' הוסגר בשבוע שעבר להולנד מסרביה בכדי לעמוד למשפט. הוא מואשם ברצח עם שביצע בין השנים 1992-1995 במהלך המלחמה בבוסניה ובהפרה בוטה של אמנת ז'נבה.

ד"ר קארדז'יץ', פסיכיאטר במקצועו, שהה במחתרת במסווה של כומר בין השנים 1997-2008 ונתפס במבצע מיוחד של רשויות סרביה. כעת הוא עומד לדין בהאשמות הנוגעות לרצח עם. המצור על סרייבו שנמשך 43 חודשים וגרם למותם של אלפים, והטבח בסרברניצה בשנת 95' בו נרצחו 8,000 מוסלמים בוסנים - אירוע שהוגדר כמעשה הזוועה הקשה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. קארדז'יץ' הואשם גם בהפצצת סראייבו ובשימוש ב-284 פעילי שלום של האו"ם כמגנים אנושיים במאי וביוני 1995.

במסגרת כתב האישום, שעודכן בפעם האחרונה במאי 2000, בית המשפט לפשעי המלחמה האשים את קארדז'יץ' ב-15 סעיפים של רצח עם, פשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות, הפרת אמנת ז'נבה ועוולות נוספות שבוצעו בין 1992-1996.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully