וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אצל מופז האוטובוס לא מגיע גם לפני השבת

חיים אברהם

3.8.2008 / 14:05

איך זה ששר התחבורה, שחרת על דגלו את המלחמה בתאונות דרכים, מסכים לבטל קווים לפני כניסת השבת ומחזיר לכביש עוד מכוניות?

הסטטוס קוו הרגיש והבעייתי בנוגע להפעלת תחבורת ציבורית בשבת, כופף ביום שני שעבר: חברת "דן" ביטלה את הפעלתם של תשעה קווים שנהגו להתחיל ולפעול מספר שעות לפני יציאת השבת, ובהם קווים המובילים לבתי חולים: 9 ו-18 בתל אביב, 24 מרמת השרון לתל אביב, 64 ברמת גן, 35 לבית החולים תל השומר, קו 1 בחולון, 247 מכפר סבא לתל-אביב, 83 א' מאלפי מנשה לרעננה ו-161 מאריאל למפגש הבקעה.

מי שציפה כי ביטול קווי האוטובוס יביא למחאה חילונית, יתפלא: דוקא סיעת יהדות התורה היא זו שביקשה בשבוע החולף להביע אי אמון בממשלה, בטענה כי קו 200 בחיפה פועל בשישי ושבת, ובכך מפר את הסטטוס קוו. במשרד התחבורה טענו כי הקו שהופעל בחיפה אינו חדש, אלא עומד במסגרת אותו סטטוס קוו, שמלווה כבר שנים בעצימת עיניים. "השבוע אמרתי לשר התחבורה שאני מתפלא עליו: השבת היא ערך עליון לאומה היהודית, ואנחנו חייבים לשמור עליה", אומר ח"כ יעקב כהן מסיעת יהדות התורה.

שהעניים ילכו ברגל

"הטענה שבמדינה יהודית לא נוסעים בשבת היא קשקוש אחד גדול", אומר ח"כ רן כהן ממרצ. "אני חושב שמדינה יהודית, שרוצה לכבד את כל היהודים ולא רק את הדתיים, צריכה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. ככל שיש פחות תחבורה ציבורית יש יותר זיהום אוויר, יותר תאונות דרכים ויותר קורבנות".

השר האמון על הנושאים כבדי המשקל האמורים הוא כאמור שר התחבורה שאול מופז. אולם קשה שלא להתרשם, שכפי שבסוגיית שלטי החוצות מופז אימץ את עמדת חברות הפרסום והעדיף אותן על חוות הדעת הבטיחותיות, גם בעניין השבת הוא מוותר בקלות על ההיגיון התעבורתי, ומחזיר לכביש עוד כמה מכוניות, שבהן ייסעו האנשים שנהגו לנסוע בקווים שבוטלו. שלא להזכיר את ההיבט החברתי: הלא האוטובוסים הם כלי התחבורה המועדף על השכבות שידן אינה משגת. אבל למה להסתכסך עם החרדים ערב הפריימריז בקדימה, כשעם סיומם הוא עשוי להזדקק להם כדי להקים קואליציה?

"השר מופז קיבל לידיו את משרד התחבורה, כשהקווים האמורים של 'דן' יצאו שלוש-ארבע שעות לפני צאת שבת. כשהוא משנה את העובדה הזו, ומשלים עם רצונה של חברת 'דן' להפסיק את פעילות הקווים בזמנים אלו, מופז מפר את הסטטוס קוו", מסכם ח"כ רן כהן.

"ידוע שצעירים לא ישתמשו בתחבורה"

אבל עוד לפני שהפר את הסטטוס קוו, מופז לא עשה דבר כדי להחזיר את התחבורה הציבורית לשבת, על אף שחרת על דגלו את המלחמה בתאונות הדרכים. כמעט בכל סוף שבוע נהרגים צעירים בדרכם למקומות הבילוי, ולפחות חלק מהתאונות יכול היה להימנע לו הבליינים היו מגיעים למקומות הבילוי בתחבורה ציבורית – כפי שנהוג בכל מדינה בעולם.

ח"כ יעקב כהן (יהדות התורה) מסרב להתייחס לנושא תאונות הדרכים של צעירים בסופי השבוע, להם אין דרך אחרת להתנייד מלבד ברכבים הפרטיים. למעשה, יש לו תשובה אחת ויחידה: "יש הרבה דברים שמעודדים תאונות דרכים, אבל אם אנחנו לא נשמור על השבת, שהיא הערך העליון, אין לנו עתיד. כל הדברים השליליים נגרמים מזה שלא שומרים על השבת. כל מה שהולך בליל שבת במועדונים - רציחות, סמים, אונס - זה ידוע, כולם מדברים על זה. אם נשמור על השבת, כל התופעות השליליות ייעלמו".

דובר משרד התחבורה בראשות מופז הוא אבנר עובדיה. גם הוא לא ממש חשב על הנקודה של תאונות דרכים מול תחבורה ציבורית: "השר מעוניין לשמור על הסטטוס קוו שקיים מאז קום המדינה", כך עובדיה, "ובמקומות שנדרשת תחבורה ציבורית, כמו חיפה, יש מאז קום המדינה היתרים שונים".

האם משרד התחבורה לא רואה את התועלת שציבור המבלים בשבת יפיק מקיום תחבורה ציבורית?

עובדיה: "גם אם הייתה תחבורה ציבורית בשבת, השימוש בה היה זניח ביותר. צעירים שמבלים לא נוסעים למקומות בילוי בתחבורה ציבורית".

על מה אתם מבססים את הטענה הזו? אולי צעירים אינם נוסעים בתחבורה ציבורית לבילויים, משום שהיא אינה קיימת?

עובדיה: "זו לא תולדה של אי הפעלת תחבורה ציבורית, זה דבר שקיים בכל העולם. מקומות בילוי נמצאים בדרך כלל במקומות שלא נגישים לתחבורה ציבורית או בשעות לא שגרתיות. אין טעם להפעיל תחבורה כאשר ידוע שצעירים לא ישתמשו בה".

על אילו מקומות בעולם אתה מדבר? בערים כמו אמסטרדם, לונדון, ניו יורק וברלין מופעלת תחבורה ציבורית 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. הצעירים משתמשים בה בהמוניהם.

עובדיה: "האופי של השימוש בתחבורה הציבורית בעולם שונה מאשר בישראל. מקומות הבילוי בהולנד נמצאים ברובם הגדול במרכזי הערים".

ולטענתך, בישראל הקטנה מקומות הבילוי רחוקים ממרכזי האוכלוסין?

"מקומות הבילוי בישראל הם לאו דווקא במרכזי אוכלוסין".

הנה כי כן: ההיגיון הבריא של משרד התחבורה, ישראל 2008.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully