וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועכשיו ישראל מציגה: סגר על האינטלקט

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

1.8.2008 / 12:36

מנפלאות הכיבוש: ישראל מונעת מסטודנטים בעזה לצאת ללימודים בחו"ל. רק כשמוגשת עתירה או כשרייס זועמת - מתקבל האישור

מאז השתלטות חמאס על רצועת עזה בחודש יוני לפני שנה, מאות סטודנטים פלסטינים אינם יכולים לצאת ללימודים בחו"ל. על אף ביקורת שמתחו גורמים בכירים, ביניהם מזכירת המדינה האמריקאית קונדוליזה רייס ושליח הקוורטט למזרח התיכון טוני בלייר, ישראל מתעקשת ככלל שלא לאפשר לסטודנטים לצאת ללימודיהם בחו"ל.

המקרה הבולט ביותר ארע כשארצות הברית דרשה לאפשר לעשרה סטודנטים לצאת את עזה לאחר שהללו זכו במלגת הלימודים היוקרתית "פולברייט". העיתונים החשובים בארצות הברית תקפו, וההתעסקות התקשורתית האינטנסיבית בנושא הבהילה את ישראל, שהחליטה לאפשר להם ולכמה אחרים את הלוקסוס האינטלקטואלי.

בשנה שעברה עוד הפעילה ישראל מערך של הסעות לטובת אותם צעירים חפצי ידע. 500 סטודנטים פלסטינים הוסעו למעבר הגבול, ויצאו דרך מצרים ללמוד בחו"ל. אולם בחודש ינואר השנה החליטה המדינה לשנות את מדיניותה. מאז, רק לחץ בינלאומי מאסיבי, או ראיונות של סטודנטים מסורבים שעושים נזק תדמיתי לישראל, מאפשר הקלות בסגר הזה.

"רק כשאנו מגישים עתירות בשמם של סטודנטים,כאלה שבמשך חודשים או שנים ישראל מונעת מהם לצאת מעזה, לפתע מתקבל אישור מהמדינה", מספרים בעמותת "גישה", שם מסייעים לסטודנטים הכלואים בעזה להיאבק על זכותם ללמוד בחו"ל. "זה עוד אחרי שהמדינה טוענת כי מדובר בסטודנטים שיציאתם מנועה מבחינה ביטחונית".

מה שנשאר הוא הייאוש

בתשובתה מלפני חודש למכתבו של ח"כ חיים אורון (מרצ) בעניין, אישרה שרת החוץ ציפי לבני את קיום המדיניות המשונה. "המדיניות של אי-מתן אישור יציאה לחו"ל לסטודנטים מעזה הינה חלק מהחלטת הקבינט המדיני-ביטחוני מ-19.9.2007 שהגדירה את עזה כשטח עוין והטילה הגבלות על העברת סחורות ותנועת אנשים מן הרצועה ואליה, למעט מקרים הומניטאריים".

"נכון להיום אין שינוי במדיניות זו", המשיכה לבני. "יחד עם זאת, לאחר בחינת כל מקרה לגופו אושרו מספר חריגים, בין היתר בעקבות פניות מגורמים מדיניים בינלאומיים. משרד החוץ נמצא בקשר עם הגורמים הרלוונטיים במערכת הביטחון כדי לבחון את המדיניות בנושא זה ואופן יישומה בהתאם לנסיבות המקרה, בין היתר בהיענות לפניית מדינות ידידותיות (...)".

ומיהן אותן מדינות ידידותיות? פניות מצד רוסיה או רומניה, למשל, מסורבות באופן תדיר. ב"גישה" מספרים כי ישראל דורשת מהשגרירות הזרה, כי תדאג שמתאם פעולות הממשלה בשטחים ילווה באופן אישי כל סטודנט בתהליך עזיבתו - תהליך מסורבל בלשון המעטה. "מדינות רבות מרימות ידיים בשל כך ומוותרות על הסטודנטים הפלסטינים", אומרים ב'גישה'. "זה חסר הגיון ורק מעורר עוד תרעומת על ישראל מצד גורמים בכירים בחו"ל".

"נושא הסטודנטים מהווה פריזמה טובה להצגת איוולת הסגר המוטל על רצועת עזה", טוענת מנכ"ל 'גישה', עו"ד שרי בשי. "הסגר לא שיפר את הביטחון, אלא רק דוחף את הסטודנטים לקיצוניות. ככל שהזמן עובר והם לא יוצאים ללימודים בחו"ל, הם הולכים ומשתנים; השאיפות והאמונה שלהם הולכות ודועכות, והם נותרים בייאוש".

השבוע הגישה העמותה עתירה, בשמו של בשיר עביד, סטודנט המבקש ללמוד דוקטורט בהנדסת תשתיות באוניברסיטת גוטנברג שבגרמניה. "העותר אינו מבקש שיסייעו לו להתקבל ללימודים, שיממנו את הלימודים או כל בקשה אחרת מעין זו. העותר פונה לבית המשפט ובפיו בקשה אחת – שיוכל להגיע פיזית ללימודים", כתב עורך דינו של עביד.

מאחר שברצועת עזה אין אפשרות ללמוד לתואר שלישי, זוהי אופציה בלעדית עבורו ועבור אקדמים אחרים להתקדם באקדמיה. רייס כבר התייחסה לכך בחריפות לפני מספר חודשים: "אם אינך יכול לאפשר לצעירים לממש את ציפיותיהם וחלומותיהם – איני יודעת האם יכול להיות עתיד למדינה פלסטינית". גם לא ברור איזו תועלת תצמח לכך למדינה היהודית.

על אף פניית וואלה! חדשות, לא התקבלה תגובה מלשכת מתאם הפעולות בשטחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully