וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קארדז'יץ' הופיע לראשונה בפני ביהמ"ש בהאג

טלי גולדשטין

31.7.2008 / 19:26

לאחר 13 שנים במסתור, עומד פושע המלחמה הסרבי בפני בית המשפט הבינלאומי לפשעי מלחמה וינסה להקשות על התהליך המשפטי

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: ארנון מעוז)

פושע המלחמה והמנהיג הסרבי לשעבר ראדובן קארדז'יץ' הופיע היום (חמישי) בפעם הראשונה בפני בית המשפט הבינלאומי לפשעי מלחמה בהאג על מנת להשיב על האישומים בגין רצח עם. זאת לאחר מעצרו הדרמטי בשבוע שעבר שהביא לסיום 13שנים של בריחה מהחוק.

קארדז'יץ' הגיע לבית המשפט בשעה ארבע אחר הצהריים, לאחר שבילה לילה ראשון בתא בבית המעצר (אותו תא בו שהה נשיא סרביה לשעבר סלובודן מילושוביץ' ב-2006 ) הסמוך לבית המשפט הבינלאומי. קארדז'יץ' הוסגר אתמול להולנד מסרביה בכדי לעמוד למשפט. הוא מואשם ברצח עם שביצע בין השנים 1992-1995 במהלך המלחמה בבוסניה ובהפרה בוטה של אמנת ז'נבה. קרדאז'יץ' מתכנן להגן על עצמו בבית הדין, למרות התנגדות התובעים. לפי הערכות, יעברו חודשים לפני שהמשפט יחל ושנים לפני שיסתיים.

העברתו של קארדז'יץ' להאג התאפשרה לאחר שערעורו לבית המשפט הסרבי על ההסגרה נדחתה. ההסגרה היא חלק משורת צעדים שמבצעת סרביה לחיזוק הקשרים בינה לבין האיחוד האירופי ומעצרו נתפס באירופה כצעד פרו-מערבי שנעשה על ידי הממשלה הסרבית החדשה שהושבעה בתחילת החודש. מקורבים לקארדז'יץ' מדווחים כי הוא במצב רוח מרומם ומתכונן לקראת הגנתו בבית הדין.

קארדז'יץ', בן 63, לא צפוי להודות או לכפור באשמה בפני בית המשפט היום, אלא לדחות את ההודאה עד תום תאריך היעד של חודש ימים כחלק מאסטרטגיה שמטרתה לגרום להשהיית התהליך המשפטי ככל האפשר. מנהיגו מילושביץ' השתמש בטקטיקה דומה במהלך משפטו ובסופו של דבר מת בתא המעצר לפני שנקבע גזר הדין.

לאחר שהגיע להולנד, הוקראו בפני קארדז'יץ' זכויותיו והא עבר בדיקה רפואית. זקנו הארוך והאפור ושערו, אותם גידל על מנת לטשטש את זהותו, נגזזו.

"הטובח מסרברניצה"

ד"ר קארדז'יץ', פסיכיאטר במקצועו, שהה במחתרת במסווה של כומר בין השנים 1997-2008 ונתפס במבצע מיוחד של רשויות סרביה. כעת הוא עומד לדין בשתי האשמות הנוגעות לרצח עם: המצור על סרייבו שנמשך 43 חודשים וגרם למותם של אלפים, והטבח בסרברניצה בשנת 95' בו נרצחו 8,000 מוסלמים בוסנים - אירוע שהוגדר כמעשה הזוועה הקשה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. קארדז'יץ' הואשם גם בהפצצת סראייבו ובשימוש ב-284 פעילי שלום של האו"ם כמגנים אנושיים במאי וביוני 1995.

במסגרת כתב האישום, שעודכן בפעם האחרונה במאי 2000, בית המשפט לפשעי המלחמה האשים את קארדז'יץ' ב-15 סעיפים של רצח עם, פשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות, הפרת אמנת ז'נבה ועוולות נוספות שבוצעו בין 1992-1996.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully