וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאום אולמרט - יריית הפתיחה לבחירות לכנסת

31.7.2008 / 3:04

רה"מ בחר אמש במודל טוני בלייר, שעזב רק לאחר שמפלגתו בחרה מחליף וכך וידא שנמשכת היציבות השלטונית. בספטמבר תבחר קדימה את המועמד להקמת הממשלה הבאה, ובכך תתחיל המערכה לבחירות לכנסת ה-18

(צילום: באדיבות ערוץ 1. עריכת וידאו: ארנון מעוז)

ההודעה שראש הממשלה מסר אתמול בערב תוכננה בקפידה מזה זמן רב. כבר לפני עשרה ימים, הוא כינס את קבוצת neurchuוהודיע להם על החלטתו לנטוש את הזירה. גם העיתוי לא היה מקרי: אמש הסתיים מושב הקיץ של הכנסת. יום האתמול היה גם היום האחרון להכרזת המועמדות על ראשות קדימה ונסגר ספר הבוחרים של המפלגה.

מעטים מאוד ידעו על תוכן הודעת ראש הממשלה. בשעה 19:00, שעה לפני מסירת ההודעה, אולמרט התקשר לנשיא ארצות הברית, ג'ורג' בוש, והודיע לו על החלטתו. בסוד הדברים היתה גם יו"ר הכנסת דליה איציק, הנחשבת למקורבת אליו. אולמרט הודיע כי הוא לא התערב בפריימריז של קדימה, אולם לשכתו היתה בקשר בנושא עם לשכת שר התחבורה שאול מופז. שרת החוץ ציפי לבני נאלצה לשמוע את ההודעה באמצעי התקשורת.

ההתייעצויות וההתחבטויות של אולמרט היו ראשית לכל אישיות. הוא בחן מספר מודלים שלפיהם הוא ינהג. אחד מהם היה התקדים של מנחם בגין. באוגוסט 1983, בגין הודיע "איני יכול עוד", פרש מתפקידו בעקבות מלחמת לבנון והסתגר בביתו עד פטירתו בשנת 1992. "זה לא מתאים לאופי של ראש הממשלה", אומרים מקורביו. מודל בגין נגנז.

ישחקו המתמודדים לפניו

היתה גם אופציה ללכת עם הראש בקיר. להתמודד מחדש על ראשות התנועה. במקרה הזה, אם אולמרט היה נכשל, הוא היה מפיל גם את קדימה, ויותר חשוב – מונע משרת החוץ ציפי לבני להגיע ללשכת ראש הממשלה, או לפחות מקשה על התמודדותה. לבני נחשבת ליריבתו המושבעת של אולמרט.

אלא שבסופו של דבר נבחר מודל שונה, ממלכתי, מכובד יותר. "מודל טוני בלייר". ראש ממשלת בריטניה לשעבר, בלייר, כינס מסיבת עיתונאים יומיים לאחר ש- 17 חברי מפלגת הלייבור הגישו לו עצומה בדרישה שיתפטר מתפקידו. במסיבת העיתונאים, בספטמבר 2006, הוא הודיע כי ועידת המפלגה הבאה תהיה האחרונה שלו כראש ממשלה.

אולמרט רצה להצטייר כמבוגר האחראי. המהלך הדמוקרטי ייעשה, הפוליטיקה תתנהל מעליו וישחקו המתמודדים לפניו. זאת היתה הכוונה. מעתה, ללא עול הפריימריז מעליו, וכשלביקורת הציבורית כבר לא תהיה משמעות, ראש הממשלה מתכוון להקדיש את מירב זמנו הקצר בתפקיד כדי לקדם את המהלכים המדיניים עם הפלסטינים והסורים.

ההכרעה בקדימה תיפול ב- 17 בספטמבר, ובמידה שיתקיים סיבוב שני, קדימה תכריע שבוע לאחר מכן. זמן קצר לאחר הכרזת המנצח, אולמרט ישים את פעמיו לכיוון בית הנשיא, ויגיש לשמעון פרס את מכתב ההתפטרות. באותו מעמד הוא ימליץ לנשיא להטיל על יו"ר קדימה הנבחר את מלאכת הרכבת הממשלה. אז, ככל הנראה, תתחיל מערכת הבחירות לכנסת ה- 18.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully