וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה: ביהמ"ש לא יפרק את מפלגת השלטון

גיל קדרון

30.7.2008 / 18:27

רה"מ והנשיא לא יודחו, לאחר שבית הדין הסתפק בהטלת קנסות. התביעה טענה כי המפלגה המוסלמית מפרה את החוקה החילונית

בית הדין החוקתי של טורקיה הודיע הערב (רביעי) כי החליט שלא לסגור את מפלגת השלטון, שעמדה בפני האשמות של פעילות מוסלמית, בניגוד לחוקה החילונית. גזר הדין שהתקבל היה לאסור עליה מימון ציבורי, כך אמר השופט הראשי חסים קיליץ'.

ההחלטה התקבלה למרות ששישה מ-11 השופטים הצביעו בעד פירוק המפלגה, וזאת מכיוון שנדרש רוב של שבעה כדי להוציא את ההחלטה אל הפועל. ארבעה שופטים הצביעו בעד ביטול המימון הציבורי, ואחד בלבד, השופט הראשי קיליץ', דחה את התביעה.

מפלגת ה-AK זכתה שוב בבחירות בשנה שעברה, עם 47 אחוזים, ומכחישה כי בכוונתה להחיל את חוקי השריעה המוסלמים במדינה, שחוקתה מבטיחה את אופיה החילוני. שר העבודה מטעם ה-AK, פארוק סליק אמר כי ההחלטה מהווה ניצחון לדמוקרטיה הטורקית. מהאיחוד האירופי נמסר שהפסיקה הינה "חדשות טובות". "טורקיה נמצאת בתקופה מתוחה, ואנו מקווים שהחלטת בית הדין תתרום ליציבות הפוליטית", מסרה דוברת האחראי על מדיניות החוץ של האיחוד, חבייר סולאנה.

השווקים הכלכליים הגיבו בחיוב לשמועות כי שופטי בית הדין ידחו את התביעה, שלו היתה מתקבלת הייתה מובילה להדחתם של הנשיא עבדאללה גול, ראש הממשלה רג'פ טייפ ארדואן ו-69 נבחרי ציבור נוספים. השופטים החלו את הדיון ביום שני, לאחר שהתביעה הגיעה לראשונה לשולחנם בחודש מרץ.

"טורקיה בסכנה"

החלטה נגד המפלגה, שמכהנת בשלטון בשש השנים האחרונות, צפויה היתה לחולל תוהו ובוהו במדינה שכבר סבלה בעבר מהפיכות, משברים כלכליים וטרור מקומי. בית המשפט החוקתי התכנס בזמן שהמדינה מתאוששת מפיגוע טרור כפול באיסטנבול, שהביא למותם של 17 בני אדם ולפציעתם של למעלה מ-150 אנשים.

מאז שנות ה-60 הורה בית הדין על סגירתן של יותר מ-20 מפלגות, רובן פרו מוסלמיות או פרו כורדיות, בטענה כי הן מהוות סכנה לחילוניות. אולם זו היתה הפעם הראשונה בה מפלגת שלטון בעלת רוב פרלמנטרי עצום עמדה בפני סגירה.

הסוגיה המשפטית משקפת פילוג במדינה המוסלמית בעיקרה, בין הקהילה החילונית, בתוכה הרשות השופטת והצבא, המאמינה כי הדת היא עניין פרטי, ובין המוסלמים האדוקים הנאבקים להחלת יותר חוקים דתיים ומנהגים דתיים גם במרחב הציבורי. לפי התביעה, טורקיה "נמצאת בסכנה שמעולם לא היתה נתונה בה בעבר".

הציבור החילוני יצא להפגין לאחר שמפלגת השלטון החליטה לאחרונה להסיר את האיסור, שהוחל ב-1980, על לבישת כיסוי ראש באוניברסיטאות ציבוריות, עד שבית הדין החוקתי ביטל באותה בחודש יוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully