וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: בית הנבחרים התנצל על העבדות

טלי גולדשטין

30.7.2008 / 15:12

בנוסף לבית הנבחרים, מספר מדינות, בהן וירג'יניה, צפון קרוליינה, פלורידה ואלבמה, פירסמו אף הן התנצלות על התקופה החשוכה

למעלה מ-140 שנה לאחר ביטול העבדות, התנצל אתמול (שלישי) בית הנבחרים האמריקאי בפני אזרחי ארצות הברית השחורים על "אי הצדק הבסיסי, אכזריות, ההשפלה וחוסר אנושיות של העבדות ועל חוקי ההפרדה וההפליה הגזעית". ההחלטה לפרסם התנצלות התקבלה ברוב של קול אחד והוגשה על ידי חבר הקונגרס הדמוקרטי ממדינת טנסי סטיב כהן, יהודי המייצג מחוז המורכב בעיקרו משחורים בעיר ממפיס.

בפברואר, התנצל הסנאט על העוולות שבוצעו נגד הילידים האמריקאים. ב-2005, התנצל הסנאט על כך שלא חוקק חוקים האוסרים על ביצוע לינץ' בשחורים במהלך המאה הקודמת. לפני עשרים שנה, התנצל הקונגרס בפני אזרחי ארה"ב ממוצא יפני על העוולות שנגרמו להם במהלך מלחמת העולם השנייה, לרבות החזקתם במחנות ריכוז.

הקונגרס שקל גם לפרסם התנצלות דומה על תקופת העבדות ועל חוקי הגזענות, הידועים גם בשם "חוקי ג'ים קרואו", מחווה לה מצפה קהילת השחורים מזה זמן רב. עם זאת, הרעיון נגוז על רקע החשש כי ההתנצלות תגרור דרישה למתן פיצויים כספיים.

בשנים האחרונות, פעילים שחורים המבקשים פיצויים על העבדות הביאו לכך שחברות פרטיות, כגון בנקים, חברות ביטוח וחברות רכבות, התנצלו על מעורבותן במימון, ביטוח, לכידת והעברת עבדים ברחבי אמריקה.

ב-2005, בנק ואקוביה חשף כי אחד הבנקים שרכש העביד אלפי עבדים במסילות הרכבת. באותה שנה, בנק ג'יי.פי. מורגן התנצל על מעורבותה של חברה בת שלו, שהשתמשה בעשרת אלפים עבדים כעירבון וקיבלה מעל לאלף עבדים כתשלום כשבעליהם לא עמדו בתשלומי הלוואות. מספר מדינות, בהן וירג'יניה, צפון קרוליינה, פלורידה ואלבמה, פירסמו אף הן התנצלות על תקופת העבדות. "האחריות המוסרית שלהן גדולה מזו של הקונגרס", אמר כהן. עוד אמר כהן כי העבדות והחוקים המפלים "הכתימו את האומה הגדולה ביותר בעולם כולו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully