וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על מה בכלל נאבקים בניעלין?

ניר יהב

30.7.2008 / 16:44

בחודשים האחרונים שמו של הכפר הפלסטיני, שנחשב אלמוני עד לא מזמן, עולה שוב ושוב לכותרות בהקשרים שליליים. על מה כל המהומה?

בשלושת החודשים האחרונים מדווחים כלי התקשורת, כמעט מדי יום, על עימותים הפורצים בהפגנות מחאה בכפר ניעלין. בכפר, השוכן ממערב לרמאללה ובסמוך למודיעין עילית, מתנהל מאבק יומיומי של עשרות פעילי שמאל ישראלים ופלסטינים הטוענים כי ישראל הפקיעה כמות גדולה מאדמות הכפר לטובת הקמת גדר הפרדה והפיכת העיירה למובלעת.

מאז שהחל המאבק נפגעו מאות בני אדם מכדורי גומי, מגז מדמיע ואף מספר מפגינים נפגעו מאש חיה. הפגיעה החמורה ביותר אירעה אתמול, כשילד בן 10 נהרג מאש חיה. בדיווח של ארגון "רופאים לזכויות אדם" נמסר כי לאור ההסלמה בתקופה האחרונה, הכפר אף היה נתון בעוצר ונמנע טיפול רפואי מחולים. בנוסף נמסר כי גם יולדות לא הורשו לצאת מהכפר.

לפני כשנה הורה בג"ץ לצה"ל לתכנן מחדש את תוואי הגדר בין ניעלין לחשמונאים. השופטים קבעו כי לא התרשמו שהושג איזון בין שיקולי הביטחון לבין זכויותיהם המתנגשות של הפלסטינים. העותרים טענו כי התוואי אינו חוקי משום שהוא נועד "ליצור רצף טריטוריאלי בין ההתנחלויות בגוש מודיעין לבין מדינת ישראל".

נשיאת בית המשפט העליון שעמדה בראש ההרכב דחתה את הטענה לפיה היו שיקולים פוליטיים בבחירת התוואי. בייניש דחתה גם את עמדת הצבא בנוגע לסיכון הנשקף לתושבי חשמונאים. "גם אם החלופה הדרומית נחותה משהו מבחינה ביטחונית, נראה כי יש בה כדי לספק הגנה סבירה לתושבי חשמונאים. התוואי בחלופת ביניים, המורחק מבתי חשמונאים כ-500 מטרים, יפגע קשות בתושבי ניעלין".

"הגענו למסקנה כי האיזון שערך צה"ל בין שיקולי הביטחון והזכויות המתנגשות של תושבי נעלין וחשמונאים אינו יכול לעמוד (...) אין מנוס איפוא מבחינה מחודשת של תוואי הגדר בין חשמונאים לניעלין", סיכמה בייניש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully