וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריטלין - מעכשיו גם לקשישים

נעמה טלמור

30.7.2008 / 14:14

מחקר חדש מראה שיפור ביציבותם של קשישים שנטלו את התרופה נגד הפרעות קשב. "הליכה אינה מטלה פשוטה ואוטומטית"

תרופת הריטלין השנויה במחלוקת ידועה כאפקטיבית בדרך כלל בטיפול בבעיות קשב וריכוז בקרב ילדים, אך מחקר חדש מגלה כי התרופה יכולה לשפר גם את היכולת הקוגניטיבית של קשישים, ובכך להביא לשיפור ביציבות ההליכה ולהקטין את הסיכון לנפילות. המחקר נערך ביחידה להפרעות תנועה במחלקה הנוירולוגית במרכז הרפואי "איכילוב" בתל אביב על ידי פרופסור ג'ף הוסדוף.

26 קשישים בגילאי 65-90 השתתפו במחקר. מבדיקתם לאחר נטילת התרופה עלה כי הם הלכו באופן עקבי ויציב יותר וכן תיפקדו טוב יותר במבדק סטנדרטי שמעריך את רמת הסיכון לנפילה. תוצאות דומות נמצאו גם בקרב חולי פרקינסון שנבדקו לפני ואחרי נטילת מנה אחת של ריטלין.

בתהליך ההזדקנות חלה הידרדרות הדרגתית בשיווי המשקל וביציבות בהליכה, והסיכון לנפילה עולה. העצמות אינן חזקות כפי שהיו ולכן עולה גם הסכנה לשברים ולסיבוכים משמעותיים. על פי בית החולים "איכילוב" בתל אביב, 50% מהמבוגרים ששברו את עצם הירך עלולים למות כבר בתוך שנה מהפגיעה. הרפואה מגדירה זאת כמעגל קסמים שניזון מפחד מנפילה, חוסר פעילות וחוסר עצמאות ומוביל להמשך הידרדרות.

"ממצאי המחקר תואמים את הספרות המדעית העכשווית ההולכת וגדלה לפיה ההליכה אינה מטלה פשוטה ואוטומטית כפי שהיה נהוג לחשוב בעבר", אמר פרופ' הוסדורף. לדבריו, "הליכה בגיל המבוגר היא כנראה הרבה מעבר לעבודת שריר או שלד אלא מיומנות מורכבת יותר, הדורשת גם משאבים קוגניטיביים כדוגמת קשב וריכוז".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully