וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בברכת גלישה חסודה לכל בית ישראל

ארנון מעוז

30.7.2008 / 12:25

הרבה לפני הצעת החוק להגבלת הגישה לפיקוח על התכנים ברשת, השיקה הציונות הדתית "אינטרנט כשר". כך זה עובד

איריס דומאני

(צילום: איריס דומאני, עריכת וידיאו: ארנון מעוז)

מאז הופעתה של הטלוויזיה, הקהילה הדתית ניהלה מלחמה על ניקיון המחשבה וצריכת המידע, ואסרה באופן גורף על רכישת טלוויזיות וצפייה בתכנים המשודרים בהן. הופעת המחשבים הביתיים החלה ליצור בקעים בהסתגרות הקהילה.

החקיקה ההלכתית קובעת כי אינטרנט הוא "בשורת התקופה, ואין להתעלם ממנו". אמצעי התקשורת, שהפך להכרחי בחיי היום יום של רוב העולם החדש, הביא את פוסקי ההלכה להכרה כי את המהפכה הזאת אי אפשר לעצור. אבל אפשר להגביל.

ההיתר הרשמי של "ועדת הרבנים לענייני תקשורת" לגלישה באינטרנט, ניתן למערכות המאפשרות סינון מוחלט של תכנים. פרויקט "אינטרנט רימון", שהגה ראש ישיבת ההסדר רמת גן, הרב יהושע שפירא, מציע שירות של אינטרנט כשר למהדרין, בהשגחתם של 400 רבנים שהצטרפו למיזם.

"אינטרנט רימון" החל להציע את שירותיו בספטמבר אשתקד, ובין לקוחותיו כיום יש כ-12,000 בתי אב. סינון התכנים שלו מתבצע בשני מישורים: המערכת מזהה תכנים של סקס ואלימות, ומוחקת אותם אוטומטית מתוצאות החיפוש. בנוסף יש פיקוח אנושי און-ליין שמוצא את הפרצות במילות החיפוש. כך המערכת יכולה לסנן פורטלים ישראלים, ולהעלים תכנים לא רצויים תוך כדי גלישה.

לפני כשבועיים חתם הרבי מבעלז הסכם ראשון מסוגו עם "אינטרנט רימון" על מסלול גלישה כולל לחסידי קהילת בעלז. זהו תקדים המעניק תעודת כשרות לרשת, ומייצר פיקוח הדוק על צריכת המידע של קהילה שלמה. בתוך כך, קובי הקר, מנכ"ל רימון, חושב כבר בגדול יותר, ואומר כי "קהל היעד שלנו הוא כלל הציבור, ולאו דווקא הציבור הדתי והחרדי".

המלחמה בנגע המחשב, קוים לדמותה

עם זאת, ההתנגדות של הציבור החרדי לשימוש באינטרנט עומדת בעינה. הרב יוסף שלום אלישיב, ממנהיגי הציבור הליטאי, אמר כי "מניעת מכשולי המחשב היא הסרת תועבה וקיום צו התורה: 'וביערת הרע מקרבך'". הרב אלישיב עודד את אנשי ועדת הרבנים לענייני תקשורת ליציאה ל"מלחמה בנגעי המחשב, ובלימת סכנתו המרובה מלפגוע בבתי ישראל המבוגרים ובצעירי הצאן".

בתוך כך, הצעת החוק של ח"כ אמנון כהן (ש"ס), שעברה בקריאה שלישית בכנסת, מחייבת ספקי אינטרנט להציע למנוייהם שירות סינון תכנים בלתי הולמים לקטינים ברשת האינטרנט.

אך למרות האיסורים וההגבלות, התפתחות העידן הטכנולוגי ושילובה באורחות החיים של הציבור החרדי, בלתי ניתנת לעצירה. רדיו "קול חי", "קול הנשמה" ותעשייה של סרטים "כשרים" מכל הז'אנרים, קיבלו הכשר כל עוד הם עומדים בתנאי הייסוד - נשים אינן מוצגות כלל, המוזיקה ראויה והמסר חיובי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully