וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפשר ורצוי להלשין

ירון שוורץ

31.7.2008 / 10:34

אם דופקים אתכם בעבודה אבל אתם מרגישים שאין מה לעשות ולמי להתלונן, עמותת קו לעובד מצאה דרך להגן עליכם

לא משלמים לכם בזמן, מעכבים לכם משכורות, מורידים לכם שכר על הפסקות, מענישים אתכם על הפרת חוזה העסקה? במקרה ולא ידעתם, עמותת קו לעובד מפעילה מזה תקופה ארוכה את מנגנון ה-'אכיפה האזרחית' שמטרתו למנוע היווצרות מקרים כאלו. שוחחנו עם חנה זוהר יו"ר העמותה כדי להבין איך עובד שנקלע להטרדה שכזו יוצא ממנה מבלי להיפגע.

"אכיפה אזרחית", היא מספרת, "הוא מנגנון שהומצא בעמותת קו לעובד שמטרתו לפעול לטובת אלו אשר משכורתם נפגעת באופן קבוע ומכוון. רוב העובדים שבאים מחברות כוח אדם, אשר עוברים פגיעה מסוימת במקום העבודה, מעדיפים לא להתלונן ישירות למעסיק מחשש לפיטורין, אז הם עושים זאת דרכנו. ברגע שאנחנו מזהים כי לגבי מעסיק ספציפי הצטברו עוד ועוד תלונות ובעצם מדובר בתופעה ולא בפגיעה בזכויותיו של עובד אחד בלבד אנחנו נכנסים לתמונה.".

רגע, רגע, איך אפשר להבטיח שעובד שמפרסם חוזה פוגעני, או מדווח על פגיעה מכוונת במשכורתו לא יפוטר?

"בשביל זה מעניק לנו האינטרנט את המנגנון המושלם להגנת העובדים. אנחנו מאפשרים לכל מי שפונה אלינו להתלונן באופן אנונימי. בעיקרון, כל עובד חברת כוח אדם שנפגעה משכורתו באופן מכוון, יכול להיכנס לפיצוציה בה יש אינטרנט בחינם ולשלוח לנו דו"ח מפורט על הפגיעה שעבר.".

והטיפול שלכם באמת עובד, המעסיקים נרתעים מלהמשיך ולפגוע בעובדיהם?

"צריך לחלק את הפוגעים לכמה קבוצות. לדוגמא, יש משקיעים, יש מעסיקים ראשיים ויש קבלני משנה. כלומר, יכולה להיות חברת סלולר, או בנק שמחזיקים צוות ניקיון שכל עובדיו שייכים לקבלן משנה. ברוב המקרים אנחנו מעדיפים לפנות למעסיק הראשי או למשקיעים בחברה מתוך מחשבה שהוא לא ירצה להיחשף בקלקלתו.

הרעיון שעומד מאחורי 'אכיפה אזרחית' נולד מתוך ההבנה שאין מה להריץ את העובדים לבתי הדין לעבודה, במיוחד אחרי שהתברר לנו כי המעסיקים משכללים את הקנסות שהם עומדים לקבל על העסקה בלתי הולמת בתוך מחזור ההוצאות הכללי, ולהערכתם, זה שווה להם. כמעט תמיד לוחצים על העובד להגיע לפשרה מול המעסיק ואז הוא יוצא בהפסד. אנחנו חיפשנו דרך לכפות על המעסיק תשלום מלא של הקנס אותו הוא חייב לעובד מבלי שאף אחד מהצדדים יצטרך להגיע לבית הדין."

כלומר, הפעלת לחץ?

"בדיוק, אנחנו אוספים עדויות ונגשים עמן למחלקות הרישוי השונות ומבקשים לבטל לחברה כזו או אחרת את רישיון העבודה. מתוך הפעולה שלנו נוצר המושג 'הפרת זכויות גורפת', וזו נחשבת כהתנהגות לא הולמת שמהווה קריטריון לביטול רישיון. למעשה הפעולה שלנו מתרכזת בהעלאת המודעות לדיכוי העובדים מתוך מטרה להביא בסופו של דבר לשינוי תקנות ונוהלים נגד הפרת זכויות עובדים. העבודה שלנו מייצרת 'צמתי הרתעה', כלומר כאשר המעסיק חושב לנצל את עובדיו מעבר למותר על-פי החוק, הוא מגיע לצומת דרכים בה הוא יודע שאם יבחר בדרך פוגענית הוא יפגע בחזרה. בנוסף, אנחנו לוחצים על יצירת שקיפות בחברות כוח אדם, בחשיפת כמות הקנסות, התלונות והאישומים שהצטברו כנגד כל חברה ומפרסמים את המידע באתר שלנו, את סוג הפגיעות ואת הטיפול שאנחנו הענקנו לנפגעים. לפעמים עובד חושב שהוא לבד במערכה, ואז הוא מגלה אצלנו במערכת שכבר היו נגד המעסיק שלו מאות של תביעות, זה מאוד מעודד אותו לצאת לדרך."

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

ומה מידת הזמינות שלכם?

"יותר ממה שאתה יכול לדמיין, אנחנו עונים און-ליין לכל שאלה תוך מקסימום עשרים וארבע שעות. לפעמים, במיוחד אחרי שהרבה עובדים נפגעים מאותה בעיה, אנחנו מקבלים עשרות קריאות אנונימיות, אבל מעובדים של אותו מעסיק ואז אנחנו מבינים שיש פה בעיה לטיפול מיידי. במקרים דחופים אנחנו לא מהססים לפנות ישירות לשר אלי ישי ולאיים בבג"ץ."

עד כמה המצב חמור?

"הרבה יותר ממה שאתה יכול לדמיין, היום לא רק עובדי ניקיון ושמירה מועסקים דרך חברות כוח אדם, אלא גם עובדים בחברות תקשורת, היי-טק, ואפילו מרצים באוניברסיטה, כולם נתונים לחוזי שכר פרוצים לחלוטין. הרבה חברות הכריזו לאחרונה כי הן מכניסות לאמנות הפעילות שלהן קריטריון של שמירה על איכות הסביבה, אנחנו עושים היום הכול כדי שהקריטריון הזה יתמלא לא רק לגבי פלסטיקים וקרטונים, אלא גם לגבי בני-אדם וסביבות עבודה."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully