וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: הסלולרי משפיע גם על עוברים בבטן

30.7.2008 / 5:40

ממחקר חדש עולה כי ילדים שאמהותיהם דיברו בטלפון הסלולרי בעת הריונן סובלים יותר מבעיות התנהגות, היפראקטיביות קשב וריכוז

ילדים שאמותיהם דיברו באופן תדיר בטלפון הסלולרי בעת שהיו בהריון סובלים יותר מבעיות התנהגות, כך עולה ממחקר חדש שפורסם היום (רביעי). "על ממצאי המחקר להוביל למחקרים נוספים", אמרה אחת מעורכות המחקר ד"ר ליקה חייפץ, מאוניברסיטת לוס אנג'לס. "הטלפון הסלולרי הוא המצאה נפלאה ונראה שאנשים ישתמשו בו יותר", הוסיפה, "עלינו לבחון את הסיכונים הפוטנציאלים וכיצד למנוע אותם".

חייפץ וקבוצתה בחנו קבוצה של 13,159 ילדים שאמותיהם החלו להשתתף במחקר דני בתחילת הריונן. בעת שלילדיהן מלאו שבע שנים, התבקשו האמהות למלא שאלון לגבי התנהגות ילדיהם ובריאותם וכן לגבי שימוש האם וילדה בטלפון הסלולרי. בנוסף, בחנו החוקרים את הגורמים שהיו יכולים להשפיע על תוצאות מבחני ההתנהגות של הילדים, כמו תוצאות מבחנים פסיכיאטרים וסוציאלים של האמהות.

מהצלבת התוצאות עלה כי הסיכוי לבעיות התנהגות שונות אצל ילדים שאמם והם נחשפו לטלפון הסלולרי גבוה ב-80 אחוזים מהילדים שלא נחשפו אליו כלל. בין בעיות ההתנהגות שאובחנו היו תוצאות גבוליות במבחני הערכה של בעיות רגשיות, היפראקטיביות ובעיות קשב וריכוז. התוצאות של הילדים שרק אמם נחפשה לטלפון הסלולרי היו גבוהות מהילדים שנחשפו אליו רק בעצמם, אך התוצאות הגבוהות ביותר נוצרו מהשילוב בין השניים.

חשש שהציבור יפחד

"הסבר אפשרי נוסף לתוצאות הוא חוסר תשומת הלב שניתן לילד מאם שעסוקה עם הטלפון הסלולרי", נכתב במחקר. כמו כן, צויין כי אמהות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, מעשנות וסובלות מבעיות נפשיות משתמשות יותר בטלפון הסלולרי. חייפץ הוסיפה בראיון כי ללא כל קשר לאם קיימת השפעה לטלפון הסלולרי על התנהגות הילד, ניתן להפחית את הקרינה שבו באמצעים פשוטים כמו אוזניה או רמקול.

עורכי עיתונים רפואיים בארצות הברית חוששים שמא תוצאות המחקר עלולות להפחיד נשים שלא לצורך. חייפץ טוענת כי על אף שתוצאות המחקר ראשוניות, חשוב שיפורסמו בציבור. "הרגשנו שהציבור יכול להתמודד עם מידע ראוי", אמרה, "אף אחד לא צריך להיבהל מהתוצאות".

בתחילת השבוע פרסם משרד הבריאות הזהרות לגבי השימוש בטלפון הסלולרי. בין ההמלצות: יש להשתמש ברמקול או בדיבורית אישית או באוזנייה שאינה אלחוטית בזמן השיחה. כמו כן, יש להרחיק את הטלפון הסלולרי מהגוף ולא לשאת אותו בחגורת מכנסיים, בכיס או על הצוואר. באזורים בהם הקליטה חלשה יש להמעיט בדיבור. בנוסף, ממליץ משרד הבריאות לצמצם במידת האפשר את חשיפת הילדים לטלפונים סלולריים, לשקול את גיל התחלת השימוש. עם זאת, במשרד הבריאות הדגישו כי אין כיום כל מידע מהימן אודות ההשפעות המדויקות של הקרינה הסלולרית על בריאות המשתמשים, אך במקביל אכן נחקר התחום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully