וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתנגדי ההתנתקות בדרך לקבלת חנינה

פנחס וולף

29.7.2008 / 0:05

הצעת החוק למתן חנינה למפגינים נגד ההתנתקות עברה בקריאה ראשונה. גלאון: ”משטר ויימאר קרס כי אפשר לימין הקיצוני לנצלו”

הכנסת אישרה אמש (שלישי) בקריאה ראשונה ברוב של 34 חברי כנסת מול 13 את הצעת החוק למתן חנינה למי שהפגין על רקע ההתנתקות. יוזם הצעת החוק חבר הכנסת ראובן ריבלין (ליכוד) אמר לאחר מכן כי "מנענו מלחמת אחים אך לא קרע בין אחים, הדמוקרטיה מחויבת לרפא את פצע ההתנתקות בחברה הישראלית".

הדיון במליאת הכנסת היה סוער במיוחד בעקבות דברים שאמרה חברת הכנסת זהבה גלאון. היא טענה כי מדובר בניסיון של חברי הכנסת להחליף את רשויות האכיפה. "כדאי שחברי הכנסת שמציעים את זה ילמדו היסטוריה. הם צריכים ללמוד מקריסת רפובליקת ויימאר. בתקופתה, הדמוקרטיה בגרמניה קרסה בגלל שהיא אפשרה לאויביה בימין הקיצוני לנצל אותה ובכך לקעקע את הסמכות שלה".

בתגובה, אמר יו"ר המפד"ל ח"כ זבולון אורלב כי "נטרפה דעתה של גלאון. זו חציית כל הקווים האדומים. לא יתכן שיעמוד חבר כנסת ישראלי ויגיד שהימין בישראל מתנגד כמו הפרלמנט של ויימאר שהעלה את היטלר לשלטון".

בתוך כך, תנועת "שלום עכשיו" הודיעה כי תעתור לבג"צ נגד ההצעה, במידה שתעבור בקריאה שנייה ושלישית. מזכ"ל התנועה, יריב אופנהיימר אמר כי "מכשיר מעשי אלימות ופוגע בעיקרון השוויון".

על פי הצעת החוק, רשויות התביעה (הפרקליטות והתביעה המשטרתית) יפסיקו את ההליכים הפליליים שמנוהלים נגד מפגינים מפירי חוק, שביצעו עבירות מתוך מניע של התנגדות ליישום ההתנתקות. כמו כן יימחק הרישום הפלילי והמשטרתי. הצעת החוק לא תחול על עבירות אלימות חמורות, או עבירות שהיה בהן משום סיכון של לחיי אדם.

מניתוח סוגי העבירות שמצויים בתיקי ההתנתקות, עולה כי ההצעה תחול על כ-400 אזרחים, רובם נערים ונערות, שהואשמו בעברות קלות, חלקם כבר נגזר דינם והסתיימה תקופת ריצוי העונש שלהם, ולפי ההצעה יימחק הרישום הפלילי והמשטרתי שצברו. פרקליטות המדינה הביעה את התנגדותה להצעה לאורך כל הדיונים בועדת חוץ וביטחון. לעומתה, הסנגוריה הציבורית, שמטפלת בכ-300 תיקי התנתקות, הודיעה כי היא תומכת בגיבוש פתרונות יצירתיים לבעיית תיקי ההתנתקות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully