וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלגרד: מהומות אלימות של תומכי קארדז'יץ'

טלי גולדשטין

30.7.2008 / 0:03

לאחר עצרת למען המנהיג הסרבי לשעבר המואשם ברצח עם, החלו מאות לידות אבנים ולהשליך בקבוקי תבערה לעבר המשטרה

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ארנון מעוז)

מאות מפגינים התעמתו אמש (שלישי) עם כוחות המשטרה בבלגרד שבסרביה, לאחר עצרת תמיכה במנהיג לשעבר ראדובן קארדז'יץ', המואשם ברצח עם. המפגינים הלאומנים יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה ופחי אשפה על כוחות הבטחון. ברשת "סקיי" דווח כי המשטרה המקומית השתמשה בגז מדמיע בכדי להשתלט על המהומות.

מוקדם יותר אתמול התכנסו עשרות אלפי אלפי לאומנים סרבים שבאו מכל קצוות יגוסלביה לשעבר על מנת להתעמת עם הממשלה הפרו-מערבית החדשה בראשות הנשיא בוריס טאדיץ', ולמנוע את הסגרתו של פושע המלחמה קארדז'יץ' לבית הדין הבינלאומי בהאג.

ממשלת סרביה הכינה עצמה ללילה מתוח במיוחד, אולי המתוח ביותר מאז הצית ציבור זועם את שגרירות ארצות הברית בעיר על רקע הכרזת העצמאות של חבל קוסובו. משגרירות ארה"ב נמסר כי לפי ההערכות, יגיעו כמאה אלף בני אדם לעצרת התמיכה בקארדז'יץ', שאורגנו בקפידה על ידי המפלגה הרדיקלית הלאומנית, מפלגת האופוזיציה הגדולה שמנהיגה ווייסלב ססלי נשפט בימים אלו בגין פשעי מלחמה בהאג.

אלכסנדר וויצ'יץ', מנהיג אחר במפלגה, קרא למפגינים למחות נגד ה"רודנות והבוגדנות" של טאדיץ'. על המפגינים "להתנגד לרדיפות ולהטרדות. אנו מזהירים את הרשויות כי על הדברים להשתנות". לדברי טאדיץ', למפגינים שהגיעו באוטובוסים מכל רחבי סרביה ובוסניה השכנה, יש את הזכות להפגין בצורה שקטה, אך הוסיף ואמר כי "אין פטריוטיזם בבריונות".

אווירה מאיימת בבלגרד

מאז מעצרו של קארדז'יץ' שוררת אווירה מאיימת בבלגרד. לפי דיווחים בתקשורת המקומית, הנשיא טאדיץ' קיבל איומים על חייו בעקבות המעצר. טאדיץ' עצמו אמר כי קיים חשש ברור לביטחונו האישי אם יחליט לנקוט במדיניות פרו-מערבית ולצאת נגד שותפיו הלאומניים בקואליציה.

מעצרו של קארדז'יץ' מהווה ראיה ברורה להתחייבותו של טאדיץ' לסיים שנים של בידוד ולהציב את סרביה במסלול המהיר להצטרפות לאיחוד האירופי.

קארדז'יץ' הנהיג את "רפובליקה סרפסקה" - הרפובליקה הסרבית בבוסניה-הרצגובינה שנלחמה במוסלמים ובקרואטים בבוסניה בראשית שנות ה-90. קארדז'יץ', פסיכיאטר במקצועו, היה מבוקש בידי בית הדין הבינלאומי של האו"ם בהאג בגין השמדת עם, לאחר שאישר ירי לעבר אזרחים במהלך המצור בן 43 חודשים על סראייבו. הוא הואשם באישום נוסף של השמדת עם לאחר שהורה ופיקד על רצח של כ-8,000 מוסלמים בטבח בסרברניצה שבמזרח בוסניה.

עדכון ראשון - אתמול, 21:13

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully