וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתם כנראה לא קולטים

אמנון שורץ

30.7.2008 / 18:38

פורום החברות הסלולריות הפתיע בתגובה מעודנת לאזהרות של משרד הבריאות, מה שמיד עורר את חשדנו. אמנון שורץ על ספינים, אזהרות ואנטנות סלולריות

מייד כשהתבשרנו על אזהרת משרד הבריאות החדשה בנוגע לשימוש בטלפונים סלולריים, אפשר היה לצפות למתקפת הסברה נגדית של הארגון המונופוליסטי "פורום החברות הסלולריות". מדובר בהתארגנות של חברות הענק בתחום האמורה לספק מענה לבעיות תקשורתיות, תדמיתיות, פרסומים שליליים, ופוליטיקאים בעלי תאבון לרגולציה. לראייה, בשנים האחרונות, כל אימת שנחשפנו למחקרים המעידים על קשר בין שימוש בניידים לבין תחלואים שונים מיהרו נציגי הפורום לספק חומר סותר. ואכן, כותרות הענק בעיתונים הארציים, כמו גם מהדורות החדשות הטלוויזיוניות ששמחו לאייטם מזן האימה החביב עליהם כל כך, כל אלה דיווחו על פרטי האזהרה.

להמעיט בדיבור, לא להרבות באנטנות

פה ב"וואלה!", לדוגמא, פורטו ההמלצות של משרד הבריאות. בין היתר נאמר שם: "באזורים בהם הקליטה חלשה יש להמעיט בדיבור. בנוסף, ממליץ משרד הבריאות לצמצם במידת האפשר את חשיפת הילדים לטלפונים סלולריים ולשקול את גיל התחלת השימוש. עם זאת, במשרד הבריאות הדגישו כי אין כיום כל מידע מהימן אודות ההשפעות המדויקות של הקרינה הסלולרית על בריאות המשתמשים".

כמו כן הזכירו כלי התקשורת כי אזהרה דומה הושמעה שבוע לפני כן בארה"ב, פנו אל "האזרח" ברחוב לשמוע את הלך רוחו ולסיום ביקשו את תגובת הקרטל. במפתיע, ושלא כהרגלו, הגיב הפורום במתינות. לא שלחו נציג לאולפנים, לא ציטטו מחקרים שמחמיאים לניידים, לא זלזלו במסקנות המשרדים הממשלתיים. להפך, נשמע היה כאילו חברות הסלולר מאמצות בשמחה את האזהרות. כאילו לא מדובר בפרסום בעל פוטנציאל לצמצום רווחי העתק שלהן, כאילו העלייה בתנועת השיחות בטלפונים הקווים בימים שאחרי הפרסום, שעליה דיווחו מדורי הכלכלה, כלל אינה נוגעת להן. האומנם הפך הפורום לגוף המגלה אכפתיות ואחריות לבריאות הציבור? עיון בתגובתו מעלה אפשרות אחרת -

"פורום החברות הסלולריות מסר כי על פי עקרון הזהירות המונעת וכפי שפורסם על ידי המשרד להגנת הסביבה יש לעודד הקמה של יותר אנטנות במטרה להפחית את רמת הקרינה של המכשירים הסלולריים. עוד מדגיש פורום החברות כי ככל שיש יותר אנטנות רמת הקרינה ממכשיר הסלולרי יורדת, החברות הסלולריות פועלות וימשיכו לפעול לפי הנחיות הגופים המקצועיים, בהם ארגון הבריאות העולמי, המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות בישראל." עכשיו זה ברור יותר.

האמריקאים הרי אמרו

תנו לי לשרטט תסריט דמיוני לגמרי, תיאוריית קונספירציה אם תרצו. זה הולך ככה –
בארה"ב מתפרסמת ברעש גדול אזהרה מפני שימוש של ילדים בניידים. משרד הבריאות הישראלי, מצולק מפרשת רמדיה, לא לוקח סיכונים ומחליט לפרסם גם הוא אזהרה. בפורום החברות הסלולריות שעוקב אחרי כל התפתחות בתחום מבינים שאת הפרסום הזה אי אפשר יהיה לעצור או להפריך בקלות, והרי שמרגע שהאמריקאים החליטו שסלולרי זה מסוכן לילדים, הוכרע המאבק (בשיח הציבורי הישראלי אי אפשר לנצח את השילוב הקטלני "האמריקאים אמרו" ו"הילדים בסיכון"). המשרד להגנת הסביבה, שראשו ידוע באמפטיה לאינטרסים של תאגידים החשודים כמייצרי תחלואה, כבר פרסם המלצה להגברת כמות האנטנות. למה לא להפעיל "ספין" קטן ולהפוך הפסד בקרב אחד (הצמדת הינוקא הישראלי לנייד) לניצחון בקרב אחר? שהרי רק לאחרונה הועברה בכנסת הצעת חוק המאפשרת לציבור להתנגד להצבת אנטנה, דבר המקשה מאד על הקמת אנטנות חדשות.

גם ככה הסבירות שהישראלי הממוצע יפחית את השימוש בסלולרי כמוה הסבירות שגדעון עזרא יקים ערמת קומפוסט לביו–מיחזור בחצר ביתו, ו-12,000,000,000 השקלים שמגלגלות החברות ימשיכו לזרום. והנה, באורח פלא, נכנסה לאזהרת משרד הבריאות המלצה שלא הופיעה בפרסומים אודות האזהרה האמריקאית (שהתייחסה רק לסיכון של שימוש ילדים בנייד). משפט אחד, מובלע, כאילו בדרך אגב - המלצה לא לדבר באיזורים בעלי קליטה נמוכה, ולמעשה, רמז לפתרון האמיתי למצב עניינים בלתי בריאותי זה של קרינה חזקה המגיעה מידידו הטוב ביותר של האדם – הטלפון הנייד. לא הפחתת השימוש חלילה, לא פרסום אזהרות בדומה לאלו המופיעות על סיגריות, לא הגבלה על פרסומות כמו זו המוטלת על משווקי אלכוהול, לא הקצאת חלק מהרווחים למחקר, ולא תקנים מחמירים או מגבלת גיל חוקית.

הפתרון הרצוי, כך על פי הפורום– הקמת יערות של אנטנות, וכל המוסיף, הרי זה משובח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully