וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתיד טורקיה החילונית על כף המאזניים

טלי גולדשטין

29.7.2008 / 19:15

מפלגת השלטון המוסלמית מואשמת בניסיון להפוך את טורקיה למדינת דת. ביהמ"ש יחליט אם להוציא אותה מהחוק ולהדיח את נבחריה

בית המשפט הגבוה בטורקיה צפוי לקבל השבוע את ההחלטה הקשה ביותר ב-46 שנות קיומו. 11 השופטים יידרשו להחליט אם להוציא מהחוק את מפלגת השלטון, ה-AK, ולהדיח את הנשיא, ראש הממשלה ו-69 נבחרי ציבור נוספים בעילה שהם מהווים איום על המדינה החילונית.

החלטה נגד המפלגה, שמכהנת בשלטון בשש השנים האחרונות, עלולה לחולל תוהו ובוהו במדינה שכבר סבלה בעבר מהפיכות, משברים כלכליים וטרור מקומי. בית המשפט החוקתי של טורקיה התכנס אתמול (שני) בעוד המדינה מתאוששת מפיגוע טרור כפול באיסטנבול, שהביא למותם של 17 בני אדם ולפציעתם של למעלה מ-150 אנשים.

הסוגיה המשפטית משקפת פילוג במדינה המוסלמית בעיקרה, בין הקהילה החילונית, המאמינה כי הדת היא עניין פרטי, ובין המוסלמים האדוקים הנאבקים להחלת יותר חוקים דתיים ומנהגים דתיים גם במרחב הציבורי. לפי התביעה, ששטחה את טיעוניה לראשונה בחודש מרץ, היעד הסופי של הממשלה הוא "לבסס מערכת מדינית המבוססת על עקרונות דתיים" וכי טורקיה "נמצאת בסכנה שמעולם לא היתה נתונה בה בעבר".

כתב האישום בן 160 העמודים, המורכב בעיקרו מנאומים שנשאו חברים במפלגת השלטון, מביא כראיה את תמיכת הממשלה בביטול האיסור על חבישת כיסוי ראש בקרב נשים מוסלמיות באוניברסיטאות. מפלגת השלטון אמרה בתגובה כי אין לה אג'נדה סודית. מאז נבחרה ב-2002, חזרה והתעקשה המפלגה כי הפנתה גבה לשורשיה המוסלמיים השמרניים והיתה אחת מהמפלגות הליברליות והפרו-אירופיות ביותר בהיסטוריה הטורקית.

באירופה ביקרו על כתב האישום

באיחוד האירופי, ובעקיפין גם בארצות הברית, נמתחה ביקורת על כתב האישום, שעלול להסתיים בפירוק המפלגה ובאיסור על השתתפות בחיים הפוליטיים ל-71 חבריה – לרבות ראש הממשלה רג'יפ טאיפ ארדואן והנשיא עבדוללה גול.

השופטים עשויים להגיע להחלטה עוד היום, אך הסבירות לכך נמוכה. במקרים דומים אחרים נגד מפלגות איסלמיות ב-1998 וב-2002, לקח לבית המשפט למעלה משבוע להגיע להחלטה. מאז נוסד בית המשפט החוקתי ב-1962, 24 מפלגות פוליטיות פורקו, אך מפלגת ה-AK היא הראשונה העומדת בפני פירוק בעודה בשלטון.

ללא קשר להחלטה המשפטית, פרשנים רבים צופים בחירות מוקדמות מאוחר יותר השנה, בהן ירוץ ארדואן כמועמד עצמאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully