וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: המסע העולמי הפך לגול עצמי

טלי גולדשטין

29.7.2008 / 17:12

על פי הסקרים, המועמד הרפובליקני מצמצם את הפער מול הדמוקרטי. "מסע אובמה עזר לעורר את המצביעים התומכים במקיין"

הביקור שערך המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארצות הברית ברק אובמה במזרח התיכון ובאירופה כיכב בכותרות במהלך כל השבוע שעבר. מטרת הביקור היתה להציג את מדיניות החוץ של אובמה לציבור הרחב ולהוכיח כי למרות חוסר הניסיון הפוליטי שלו, יש לו תוכנית מפורטת בעניין. השבוע, לאחר שאובמה שב לארצות הברית והתקשורת המקומית והעולמית נרגעו מההתרגשות, החלו להתפרסם הסקרים השבועיים העוקבים אחר שני המועמדים, אובמה ויריבו הרפובליקני ג'ון מקיין, ומהם עולה כי "סיבוב ההופעות" המתוקשר של אובמה לאו דווקא הועיל לו.

סקר חדש של יו.אס.איי טודיי/גאלופ מראה שאובמה מוביל על מקיין 44%-47% בקרב כלל המצביעים הרשומים. אולם, אם בוחרים לכלול רק את המצביעים שצפויים להצביע בבחירות, מתהפך הגלגל ומקיין מוביל על אובמה 45%-49%. "הסקר מצביע על זינוק מאז החודש שעבר במספר המצביעים הרפובליקנים ורומז שמסע אובמה עזר אולי לעורר את אותם מצביעים התומכים במקיין", אמר פרנק ניופורט, מנכ"ל גאלופ.

מרבית הנשאלים אמרו כי אובמה יעשה עבודה טובה יותר מאשר מקיין בבואו במגע עם מנהיגים זרים ובניהול יחסי ארה"ב ומדינות אחרות. עם זאת, 41% אמרו כי אינו מסוגל לכהן כראש המדינה. לפני מסעו של אובמה, 40% מהנשאלים החזיקו בדעה זו, כך שנראה שהמסע המדובר לא גרם לשינוי ממשי בהשקפת המצביעים.

ארבעה סקרים נוספים שפורסמו היום (שלישי), שכללו ארבע מדינות מפתח, מראים אף הם כי מקיין מצמצם את הפער מול אובמה במרוץ הנשיאותי. ארבעת הסקרים שערכה אוניברסיטת קוויניפיאק בשיתוף עם ה"וול סטריט ג'ורנל" ו"וושינגטון פוסט.קום", מצביעים על כך שמקיין מוביל בפער קטן על אובמה בקולורדו, השניים צמודים במינסוטה ומקיין צמצם את הפער אך עדיין מפגר קמעה אחרי אובמה במישיגן ובוויסקונסין. בקולורדו, מוביל מקיין על אובמה 44%-46%. אובמה מוביל במישיגן 42%-46%; 44%-46% במינסוטה ו-39%-50% בוויסקונסין.

מחירי הדלק גוברים על המלחמה בעירק

אחד הנושאים שנראה כי עזרו למקיין בסקרים העדכניים הוא תמיכתו בקידוחי נפט נוספים לחופי ארה"ב. זאת על רקע העלייה במחירי דלק והעובדה שתושבי ארבע המדינות הנסקרות תומכים אף הם בקידוחים אלו. מדיניות המועמדים בתחום האנרגיה היא אחת מהסוגיות החשובות ביותר במרוץ הנוכחי לנשיאות, אף יותר מהמלחמה בעירק, נושא בו התמקד אובמה במסעו בחו"ל.

התמיכה המוגברת במקיין באה בעיקר מצד מצביעים עצמאיים וגברים. "בועת אובמה שלאחר הפריימריז לא פקעה, אך היא דולפת", אמר פיטר בראון, עוזר מנכ"ל במכון לסקרים באוניברסיטת קוויניפיאק. "זה היה חודש טוב בעבור הסנאטור ג'ון מקיין".

כתבת MSNBC אנדראה מיטשל אמרה כי מסעו של אובמה "דמה לסיור של נשיא. בכל מקום אליו הגיע נאלץ אובמה לחזור ולהדגיש כי הוא אינו נשיא אלא רק מועמד. זוהי אמירה קצת לא כנה מאחר והוא הפגין הילה של ראש מדינה". ב"פוקס ניוז", אמר הכתב פרד בארנס כי, "אובמה הוא נואם מצוין. מסעו היה מנוהל כראוי והוא לא אמר שום דבר מטופש. אך הוא טווה ספינים וממציא דברים ומכחיש אחרים מנגד ומעמיד פנים שהוא אומר דברים שכלל לא אמר. זוהי התנהגות של פוליטיקאים שכבר ראינו בעבר".

טאקר באונדס, דוברו של מקיין, אמר בתגובה כי, "למרות הפרסום העולמי של אובמה, הסקרים מראים שאנו נתונים במרוץ צמוד וכי לאמריקאים ממעמד הפועלים יש חששות אמיתיים לגבי חוסר ניסיונו של אובמה וכושר השיפוט המוטל בספק שלו".

מי יהיה מספר שתיים?

בתוך כך, רשת "אן.בי.סי ניוז" דיווחה הלילה כי מקורבים למקיין טוענים כי, "המועמד הרפובליקני צמצם את מספר המועמדים להיות סגניו לשלושה: מיט רומני, חבר הקונגרס לשעבר ובכיר בממשל בוש, רוב פורטמן, ומושל מינסוטה, טים פולנטי, שלפי הדיווחים מסתדר מאוד עם מקיין". עם זאת, ה"וושינגטון טיימס" דיווח כי מנהיגים אוונגליסטים רבי השפעה הזהירו את מקיין לבל ייבחר ברומני, מאחר והוא מורמוני.

גם במחנה אובמה מסתמן מועמד לתפקיד סגן הנשיא. אתר "פליטיקו" דיווח הבוקר כי מושל וירג'יניה, טים קיין, מסתמן כאחד מהמועמדים הסופיים לתפקיד. "מקורות המקורבים לנושא אמרו כי'קיין מדורג גבוה ברשימה", נכתב באתר.

בעמוד השער שלו, כתב ה"וושינגטון פוסט" כי קיין אמר למקורביו שהוא מנהל שיחות רציניות עם אובמה לגבי תפקיד סגן הנשיא וכי סיפק לקמפיין אובמה מסמכים לגבי עברו. עוד הוסיף ה"פוסט" כי "הסנאטור מאינדיאנה איוון ביי והסנאטור מדלוואר ג'ו בידן הם מועמדים רציניים גם כן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully