וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"טיפול לנפגעי שבץ מוחי - רק למקורבים"

נעמה טלמור

28.7.2008 / 17:03

חברי ועדת העבודה והרווחה מתחו ביקורת על כך שטיפול חדשני לנפגעי שבץ לא ניתן באופן שויוני. "מי שנפגע בעיקר הן השכבות החלשות"

ועדת העבודה והרווחה דנה היום (שני) בצנתורי מוח חדשים המתקיימים בשלושה בתי חולים בארץ - איכילוב, תל השומר והדסה. לטענת חלק מחברי הוועדה, הטיפול החדשני לא ניתן שווה בשווה לכלל האוכלוסייה, אלא רק ל"מקורבים ומועדפים". עלות טיפול כזה נאמדת בכ-30-50 אלף שקלים. בימים אלו הודיע ד"ר חזי לוי, ראש מנהל רפואה במשרד הבריאות, כי הוקמה ועדת היגוי שתפקידה לתמחר את הטיפול, לידע את הציבור ולתת מענה רחב בכל הקשור לצנתור המוח.

פנינה רוזנצוויג, מנכל"ית עמותת "נאמן" לנפגעי אירוע מוחי, אמרה בוועדה כי "קיימת אפליה באוכלוסייה של נפגעי השבץ, רק מעצם העובדה שמי שגר בפריפריה אינו יכול לקבל את אותו הטיפול. מדובר באוכלוסייה חלשה, ולכן הנושא הזה אף פעם לא עולה לדיון".

רוזנצוויג התייחסה להיבט נוסף ומכריע בנושא השבץ המוחי, והוא הטיפול השכיח המיועד לרוב הלוקים בשבץ. עיקרו של טיפול זה הנו זריקה להמסת קריש הדם, עלותו נאמדת בכ-6000 שקלים, והוא אינו ניתן בכל בתי החולים בארץ."יש אפליה בטיפול בנפגעי שבץ מוחי, לא על רקע של מקורבים, אלא על רקע של מקום מגורים או ידע מוקדם באיזה בית החולים ניתן הטיפול הרלוונטי".

"אנחנו מוכנים לקבל כל אדם"

בישראל ישנם 15,000 בני אדם הלוקים בשבץ מוחי בשנה, בדרגות שונות. מנכ"ל בית החולים "איכילוב", עליו נמתחה ביקורת לפיה אינו מעניק את הטיפול באוםן שיוויוני, אמר כי "אנחנו מוכנים לקבל כל אדם שמתאים לטיפול ומגיע לבית החולים".

התסמינים השכיחים להופעת שבץ מוחי הם תחושה של חולשה בצד אחד של הגוף, תחושה של בלבול וחוסר יכולת לדבר, גמגום כבד, כאב ראש חריף במיוחד ואף איבוד הראייה בצד אחד. הסכנה היא שסימנים אלו יכולים לחלוף מיד לאחר הופעתם ועל כן החולה אינו מודע לכך שהחל אצלו השבץ המוחי. "אם האנשים יהיו מודעים לסימנים המוקדמים בחלק מהמקרים ניתן יהיה להצילם, אם יגיעו לבית החולים בתוך 3 שעות", סיכמה רוזנצוויג.

להערכת בית החולים "איכילוב" כמות הלוקים בשבץ, המתאימים לסוג הטיפול הספציפי הזה, עומדת על כ-120 אנשים בשנה. זאת מאחר ומשך הזמן מרגע הופעת סימני השבץ, ועד לקבלת הטיפול, יכול להיות מקסימום 5 שעות.

יו"ר ועדת הרווחה, ח"כ יצחק גלנטי (גיל), קרא למשרד הבריאות להשלים את ההכנות בועדת ההיגוי, בכדי להעניק את הטיפול החדש ללוקים בשבץ מוחי. בנוסף, גלנטי קרא לכל האיגודים המקצועיים להעלות את מודעות הציבור למניעת השבץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully