וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאסרה כניסת יהודים לאיו"ש מחשש למהומות

יהושע בריינר

28.7.2008 / 5:30

מח"ט שומרון אסר על כניסת יהודים שאינם תושבי האזור להתנחלויות בשומרון, מחשש למהומות דומות לאלו שפרצו בשבוע שעבר. גורם בימין: "החלטה מרושעת, לא נשתוק"

הוראה חדשה של פיקוד מרכז אוסרת כניסת יהודים שאינם תושבי השומרון אל ההתנחלויות שבאזור. ההוראה ניתנה על ידי מפקד החטיבה המרחבית שומרון אל"מ איציק בר, שנכנס לתפקידו בימים האחרונים. כלי רכב פרטיים ואוטובוסים נעצרו אתמול (ראשון) במחסומים המרכזיים בדרך ליישובי השומרון. הנוסעים הורדו מכלי הרכב ונתבקשו להציג תעודות זהות על מנת לוודא שהם תושבי המקום. גורמים בימין מאיימים כעת "להבעיר את השטח" כלשונם, במחאה על ההחלטה החדשה.

לדברי המתנחלים, "צו הגבלת התעבורה" אוסר על כניסה של יהודים שאינם תושבי המקום, אלא אם אושרה על ידי גורמי ביטחון. כזכור, ביום חמישי האחרון פרצו מהומות של מתנחלים ברחבי השומרון, במחאה על פינוי מבנה בלתי חוקי בהתנחלות עדי עד. בימים אלה החל ברחבי הגדה "מסע דרך המאחזים", במסגרתו צועדים עשרות מתנחלים דרך מספר מאחזים בלתי חוקיים מצפון השומרון ועד לדרום אזור יהודה ושומרון.

בצה"ל חוששים כי גורמי ימין ינסו להצטרף למסע על מנת לבצע פרובוקציות ולהתעמת עם חיילי צה"ל, במטרה לעורר מהומות בנוסח יום חמישי האחרון. לדברי גורם ביטחוני, בידי צה"ל מידע מודיעיני בנושא ועצירת כלי הרכב מתבצעת על פי מידע מוקדם.

ההורים הורדו מהאוטובוס

"היום הגיע לצומת איתמר אוטובוס של הורים לתלמידים בישיבה באיתמר", סיפר יעקב אידלס, מנהל בית הספר ותושב הר ברכה, "מדובר באנשים מכל רחבי הארץ. פתאום בצומת תפוח הורידו את כולם, והחלו לבדוק להם תעודות זהות". לדברי אידלס המראה של "אנשים מבוגרים עומדים בשמש כמו במסדר היה מביש ומבזה. לא מדובר כאן באיום טרור, אלא בסך הכל באנשים שבאו לראות את בית הספר לקראת השנה הבאה. זו החלטה טיפשית במקרה הטוב, ורשעות לשמה במקרה הרע". אידלס ציין כי ההורים שוחררו לדרכם לאחר שכוחות הביטחון השתכנעו כי באו לביקור בבית הספר.

גורם בימין אמר כי "אם ההחלטה תימשך, אם כך המח"ט החדש רוצה לפתוח את התקופה שלו כאן, אנחנו לא נשתוק. אנחנו יהודים וזכותנו לנוע בארץ. על המח"ט לחזור בו מהחלטתו המרושעת".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "זה תקופה לא קצרה בה מקיימים אזרחים ישראלים טיולים לא מאושרים בשטחי יהודה ושומרון ובכך מסכנים את חייהם - מדובר בטיולים שכבר גבו חיי אדם. אתמול יצאה לדרכה תהלוכה של עשרות אזרחים ישראלים במטרה לטייל באזור השומרון. מראש ובמודע, תוכננה התהלוכה ללא כל תיאום עם כוחות הביטחון. אולם, לאחר קיום הערכת מצב, הוחלט בצה"ל כי התהלוכה תתקיים למרות אי תיאום הטיול על פי הנהלים. כוחות צה"ל, מג"ב ומשטרת ישראל נערכו בהתאם ואבטחו את התהלוכה ללא כל הפרעה, זאת למרות הסתת כוחות רבים מפעילותם השוטפת שעיקרה לחימה בטרור.

כוחות הביטחון נערכו עם מחסומי רידוד וכן עם הוצאת צווים המונעים מעבר בנקודות ביקורת שונות. כל זאת, במטרה למנוע הפרת חוק מאורגנת ע"י משתתפי התהלוכה, בדגש על אזרחים הנושאים נשק.

הצווים שהוצאו תקפים ליום הצעדה בלבד, ואינם מיועדים לפגוע בחופש התנועה של אזרחים ישראלים ופלסטינים באזור יהודה ושומרון, אלא להתמודד אך ורק עם הפרות חוק וחיכוך.
במידת הצורך ולאחר הערכת מצב, יוצאו שוב. צה"ל מצר על הפגיעה בחופש התנועה של האזרחים, אך מדגיש כי טיולים לא מאושרים או מתואמים מהווים סכנה לאלו המבצעים אותם. כל אירוע שכזה מחייב את צה"ל להסיט כוחות רבים, בתקופה בה ישנן הרבה התרעות מצד ארגוני טרור על רצון לבצע פעילות חבלנית עויינת בעורף ישראל, במטרה להתמודד עם תופעה זו."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully