וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האוצר יבטל את תקציב השמירה בביה"ס"

פנחס וולף ונעמה טלמור

27.7.2008 / 15:05

מטיוטת חוק ההסדרים, עולה עוד כי האוצר מתכוון להכפיל את שכר הלימוד בחלק מהמסלולים באוניברסיטאות. ח"כ יחימוביץ: "האוצר עקבי במדיניות העמקת הפערים"

ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) חשפה היום (ראשון) שני סעיפים בחוק ההסדרים, הנוגעים למשרד החינוך ולמשרד לביטחון הפנים. לפי הסעיפים בחוק, משרד האוצר מתכוון להכפיל את שכר הלימוד באוניברסיטאות בחלק מן המסלולים ולבטל את תקצוב השמירה במוסדות חינוך.

לפי טיוטת פרק מחוק ההסדרים, מתכוון האוצר לבטל את הסבסוד על לימודי תואר ראשון במסלולי משפטים, חשבונאות ומנהל עסקים, ולהוציא מסלולים אלה "לשוק החופשי". המשמעות המיידית היא עליה חדה בשכר הלימוד במסלולים אלה, לכל הפחות הכפלה שלו.

מהעולה בטיוטת חוק ההסדרים, מבקש האוצר לבטל את תקצוב השמירה והאבטחה בבתי הספר באמצעות קיצוץ בתקציבו של המשרד לביטחון הפנים, המופקד על אבטחת מוסדות החינוך. כיום עומד התקצוב למשרד זה לצורכי אבטחה על כ-140 מליון שקלים. האוצר מבקש לקצץ אותם ולבטל את האבטחה. כמו כן, יקוצצו 15 מליון שקלים נוספים לצורכי אבטחה המועברים למשרד החינוך לצורך מימון שמירה במוסדות שיש בהם יום לימודים ארוך. כתוצאה מכך יבוטלו ככל הנראה גם 15 מליון השקלים שמעבירה הסוכנות למשרד החינוך.

לדברי יחימוביץ', "האוצר עקבי במדיניות העמקת הפערים: הורים בבתי ספר באזורים מבוססים, ורשויות חזקות, יקחו על עצמם את מימון השמירה, ומי שייפגעו וחייהם יהיו הפקר, יהיו רק תלמידים באזורים חלשים ממילא וברשויות העניות בפריפריה".

"מהלך מסוכן ולא שוויוני"

ההצעה לבטל את הסיבדוד לחלק ממקצועות הלימוד מעלה חשש בקרב ראשי האוניברסיטאות והסטודנטים. לטענתה של יחימוביץ' מדובר "בפועל בהפרטה של ההשכלה הגבוהה בישראל". לדבריה, זהו "מהלך מסוכן ואנטי-שוויוני שאסור שיעבור, כי אם יעבור יופרטו אחריו מסלולים נוספים, האוניברסיטאות יחסמו לציבור, ויועמקו פערי ההשכלה בישראל".

יו"ר ועדת החינוך של הכנס, ח"כ מיכאל מלכיאור (עבודה), אמר כי הכוונה להעלות את שכר הלימוד הינה "חלק מהניסיון לשבור את ההשכלה הציבורית אשר מסלים מיום ליום". לדבריו, ועדה בראשותו "תתנגד באופן נחרץ לשינויים ההרסניים אותם זומם האוצר לבצע. לא ברור מדוע האוצר, מהשר ועד אחרון הפקידים שהם כולם בוגריה של האוניברסיטאות, עטים עליהן להשחיתן".

שרת החינוך יולי תמיר אמרה כי היא "מתנגדת באופן נחרץ לעמדת האוצר המוצגת בחוק ההסדרים". לטענתה, "ביטול הסבסוד לסטודנטים הלומדים מקצועות מסוימים יוביל לדיפרנציאציה בתחומי הלימוד ויסלול את הדרך להפרטת מערכת ההשכלה הגבוהה". תמיר הוסיפה כי "מדובר בניסיון נוסף של האוצר לפגוע בשכבות החלשות ולהגביר את אי השוויון בחברה הישראלית בכלל ובמערכת ההשכלה הגבוהה בפרט".

במועצה להשכלה הגבוהה טוענים כי הם מכירים את הנושא כבר כמה שבועות. גורם בוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה אמר כי "ברור לכולם שאם המערכת תאפשר לאוצר דריסת רגל בהפרטה של תחומי לימוד מסוימים, המהלך ימשיך להתגלגל ויכלה כל חלקה טובה באקדמיה".

יו"ר התאחדות הסטודנטים בועז טופורובסקי אמר לוואלה! חדשות כי "גביית שכר לימוד דיפרנציאלי תגדיל את הפערים בחברה ותיצור מצב בו רק מי שבא מבית עשיר יוכל ללמוד מקצועות מבוקשים. הסטודנטים לא יתנו יד להפרטה של ההשכלה הגבוהה". בשבוע שעבר נפגשו נציגי הסטודנטים עם מזכיר הממשלה,עובד יחזקאל, בו הובטח להם לטענתם שלא יועלה שכר הלימוד בכל מקרה עד שיסתיים משא ומתן ענייני בינם ובין נציגי הממשלה. טופורובסקי הוסיף ש"מדובר בעוד עז שהאוצר הכניס לחוק ההסדרים שנדאג גם אותה להוריד מסדר היום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully