וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה חוגגת מסע אל תום האלף

טלי גולדשטין

27.7.2008 / 14:00

לפני 1,020 שנה אימצה אוקראינה את הכנסייה האורתודוקסית, השייכת לכנסייה הרוסית. הנשיא יושצ'נקו קורא עתה להקמת כנסייה עצמאית

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: ענת ברק)

נשיא אוקראינה ויקטור יושצ'נקו קרא אתמול (שבת) למנהיג הכנסייה האורתודוקסית לאפשר לאוקראינה להקים כנסייה עצמאית, נפרדת מרוסיה. הפטריארך של קונסטנטינופוליס ברתולומיאו (המקבילה של האפיפיור בכנסייה הקתולית), מנהיג 225 מיליון מאמיני הנצרות האורתודוקסית, רמז בתגובה כי הוא מוכן לשקול את הבקשה.

יושצ'נקו והפטריארך נשאו דברים במהלך תפילה מיוחדת לציון 1,020 שנה לאימוץ הנצרות האורתודוקסית באוקראינה. כנסייה אורתודוקסית עצמאית קמה באוקראינה לאחר קריסת השלטון הסובייטי ב-1991, אך היא אינה מוכרת על ידי הכנסייה האורתודוקסית העולמית. הזרוע האוקראינית של הכנסייה הרוסית נותרה הנציגה היחידה של הנצרות האורתודוקסית במדינה.

יושצ'נקו עלה לשלטון בעקבות הודות להפגנות הפרו-מערביות במסגרת המהפכה הכתומה ב-2004-2005. אירועים אלו נערכו בטענה לשחיתות מסיבית, הפחדת מצביעים וגניבת קולות ישירה בזמן הבחירות לנשיאות בשנת 2004. יושצ'נקו קרא מאז ומתמיד לכנסייה אוקראינית יחידה, עצמאית ומוכרת כחלק מיצירת הזהות הלאומית של המדינה.

יושצ'נקו פנה לברתולומיאו וביקש ממנו לברך את הבקשה. בנאומו, התייחס ברתולומיאו לקשיים ההיסטוריים של הנצרות האורתודוקסית באוקראינה, לרבות הסיפוח של הכנסייה והמדינה על ידי רוסיה תחת שלטון הצאר פטר הגדול בשלהי המאה ה-17. "לכנסייה האם יש את הזכות והחובה לתמוך בכל הצעה בונה והגיונית המכוונת לפתרון מהיר של פילוג מסוכן בתוך הכנסייה, במטרה שהרוע לא יצמח בכנסייה באופן כללי", אמר.

הבעיה העומדת בפני יושצ'נקו היא העובדה שבכנסייה האורתודוקסית לפטריארך של קונסטנטינופוליס אין את אותן סמכויות כפי שיש לאפיפיור הכנסייה הקתולית ואין לו עליונות על ראשי הכנסיות האחרים, כך שהוא אינו הקול הקובע בסכסוכים שונים. הפטריארך של רוסיה אלכסיי השני ביטל את הרעיון של כנסייה אוקראינית עצמאית וכינה אותה "פלגנית". הרשויות ברוסיה האשימו את מנהיגי אוקראינה בהתערבות בענייני הכנסייה.

הנצרות האורתודוקסית, או הנצרות האורתודוקסית המזרחית, היא קהילה של כנסיות נוצריות עצמאיות המתבססת על מסורות נוצריות שהתפתחו בביזנטיון, בניגוד לנצרות הקתולית, אשר מתבססת גם על מסורות רומיות. השפעתה גדולה במזרח אירופה ובארצות המזרח התיכון, אך ישנן גם קהילות במערב אירופה. מרכזה ההיסטורי הוא העיר קונסטנטינופול, היא איסטנבול של היום. בנצרות האורתודכסית מושם דגש רב יותר מן הנצרות הקתולית על הפן המיסטי והטקסי של הפולחן הנוצרי. הקהילה האורתודוקסית המזרחית כוללת בתוכה 14 כנסיות עצמאיות, שחלקן כוללות בתוכן כנסיות אוטונומיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully