וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוגגים 55 שנה למהפכה הקובנית

27.7.2008 / 10:22

תושבי קובה ציינו חמישה עשורים למהפכה הקובנית, במהלכה הודח הנשיא בטיסטה ובמקומו תפס את המושכות פידל קסטרו המרקסיסטי

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

תושבי סנטיאגו שבקובה חזו אתמול (שבת ) במופע זיקוקי דינור מרהיב ובתהלוכות בעוד האי כולו מתכונן לציין את חגיגות 55 שנה למהפכה הקובנית. המהפכה הקובנית היא סדרת אירועים בשלהי שנות ה-50, שבמהלכה הודח שליט קובה פולחנסיו בטיסטה, ובמקומו תפס את השלטון פידל קסטרו, שהנהיג בה משטר מרקסיסטי.

קסטרו, דאז עורך דין בן 26 שזעם על עלייתו של בטיסטה לשלטון בהפיכה ב-1952, ואחיו ראול הובילו קבוצה בת 150 מורדים להתקפת המחנה הצבאי מונקאדה שבסנטיאגו.

המתקפה נכשלה רוב המורדים נהרגו או נלכדו על ידי הצבא. האחים קסטרו נמלטו מהעיר, אך נלכדו תוך זמן קצר. פידל, שהגן על עצמו בבית המשפט ונשא את הנאום המפורסם "ההיסטוריה תמחל לי", נדון ל-15 שנות מאסר וראול ל-13 שנים.

ב- 1955, החליט בטיסטה לשחרר את כל האסירים הפוליטיים. האחים קסטרו יצאו לגלות במקסיקו, והחלו לתכנן הפיכה. הם הקימו תנועה בשם "תנועת ה-26 ביולי", על שם התאריך בו בוצעה המתקפה על מונקאדה, שנתיים קודם לכן. לתנועה הצטרפו גולים קובנים נוספים, בהם רופא ארגנטינאי צעיר בעל דעות מרקסיסטיות בשם ארנסטו צ'ה גווארה. למרות כישלונה, ההתקפה במונקאדה נחשבת למאבק הראשון במסגרת המהפכה, שהסתיימה בעלייתו לשלטון של קסטרו ב-1959.

פידל קסטרו פרש מתפקידו כנשיא קובה בפברואר האחרון לאחר 49 שנים בשלטון בעקבות מצבו הבריאותי הרעוע. אחיו ראול הפך לנשיא במקומו ובאמתחתו תוכניות להחייאת הכלכלה הקובנית תחת פיקוחה של המפלגה הקומוניסטית השלטת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully