וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה: הריבית במשק תישאר ברמה של 3.75%

מוטי בסוק

27.7.2008 / 10:55

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר לא צפוי לשנות את שיעור הריבית, בעקבות מדד יוני הנמוך והירידה במחירי הסחורות בעולם

הריבית במשק תיוותר באוגוסט ללא שינוי, ברמה של 3.75% - כך העריכו בסוף השבוע בבנק ישראל. הסיבות לכך הן מדד המחירים הנמוך ביוני, בשיעור של 0.1%, לצד הירידות במדד המשולב בחודשים האחרונים וכן הירידות האחרונות במחירי האנרגיה והסחורות בעולם. זאת לצד רצונו של הנגיד סטנלי פישר לשמור על יציבות מוניטרית.

בנק ישראל יודיע על שיעור הריבית במשק לאוגוסט מחר בערב. הדיונים על הריבית ייערכו בשני פורומים - הצוות המוניטרי הרחב של הבנק, וצוות ההנהלה המצומצם.

רוב חברי ההנהלה המצומצמת תומכים בהותרת הריבית במשק ללא שינוי. לדעתם, ריבית נמוכה חשובה מאוד למשק, היות שהיא מסייעת לצמיחה ולתעסוקה בתקופה של האטה כלכלית בעולם המערבי, וכן יוצרת תחושת יציבות בתחום המוניטרי. בנוסף, סבורים חברי ההנהלה המצומצמת כי אין להעלות את הריבית בשל פער הריביות הגדול בין ישראל לארה"ב - בשיעור של 1.75%. הבנק הפדרלי צפוי להודיע ב-5 באוגוסט על הותרת הריבית בארה"ב ברמה של 2%.

לדעת רוב חברי הנהלת בנק ישראל, ניתן להמתין לפחות חודש עם העלאה נוספת בריבית, עד לאחר פרסום מדד יולי. לדבריהם, כפי שקרה עם מדד יוני, ייתכן שגם מדד יולי יפתיע לטובה ויהיה נמוך מהציפיות המוקדמות של 0.5%-0.4%. בשנה שעברה עלה מדד יולי ב-1.1%.

מיעוט מחברי ההנהלה תומך בהעלאת הריבית ב-0.25%, בטענה כי הבנק צריך לרסן את המגמות האינפלציוניות במשק. מיעוט זה מתבסס על הערכות של בנק הפועלים ושל בנק לאומי, לפיהן האינפלציה ב-2008 תעמוד על 4%, וכן בשל האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים, שהגיעה לשיעור של 4.8%. נתונים אלה גבוהים בהרבה מיעד האינפלציה השנתי של הממשלה, העומד על 3%-1%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully