וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשפטנים מסכימים: אולמרט עדיין בצרות

גידי ויניש

26.7.2008 / 9:23

מומחים וגורמים בפרקליטות סבורים שהחשדות הקשים נגד אולמרט לא התערערו, גם בשבוע האחרון. מורה נבוכים נטול יחצ"נים

עם תום חמשת ימי החקירה הנגדית של טלנסקי, הספינים, ההדלפות וההשמצות הפומביות, נדמה כי החשדות נגד ראש הממשלה נדחקו לשולי סדר היום. עם זאת, בפרקליטות ובמשטרה מבקשים להדגיש כי חומר החקירה ב"פרשת המעטפות" לא נסמך רק על עדותו של איש העסקים האמריקאי, וכי הוא מגובה בראיות נוספות המפלילות לכאורה את אולמרט.

גורם אכיפה המעורה בחומר החקירה אמר לוואלה! חדשות כי גם לאחר הסתירות שהתגלו בעדותו של טלנסקי, חומר החקירה נגד אולמרט "מבוסס ויציב". לדבריו, "חיקורי הדין בארה"ב, בתוספת חומר הראיות שנאסף בארץ, מגדילים את הסבירות להגשת כתב אישום נגד אולמרט כבר בשבועות הקרובים, גם אם סעיפי האישום יהיו מינורים יותר משנראה בתחילת הפרשה".

בפרקליטות ובמשטרה מותחים ביקורת חריפה על התנהלותם של אולמרט ופרקליטיו. "נערך מסע מביש ומכוער של דה-לגיטימציה לשלטון החוק מבית היוצר של יועצי התקשורת וצוות ההגנה", אומר למשל אותו גורם. "אולמרט נלחם על הישרדותו הפוליטית ולא בוחל באמצעים כדי להשיג את המטרה".

סליחה רגע, מה בעצם עומד כאן לבדיקה?

"פרשת המעטפות" נחשפה לידיעת הציבור ב- 2 למאי, אז נחקר ראש הממשלה לראשונה בחשד כי קיבל סכומי כסף גדולים, כ- 120 אלף דולר, מאיש העסקים היהודי-אמריקאי משה (מוריס) טלנסקי. לפי החשד, אולמרט העביר את הכסף שקיבל באמצעות מנהלת לשכתו שולה זקן למקורבו, עו"ד אורי מסר, החל משנת 93' ועד סמוך לכניסתו של אולמרט לתפקיד ראש הממשלה.

במשטרה טוענים כי הכסף שימש את אולמרט גם לצרכים אישיים, ולא רק לצרכי מימון מסע הבחירות לראשות עיריית ירושלים. בבית המשפט פירט פרקליט המדינה, משה לדור, את החשדות נגד אולמרט: עבירות של מרמה והפרת אמונים, קבלת שוחד ועבירות על חוק מימון המפלגות. עם זאת, הפרקליטות טרם מסרה מה יהיו סעיפי האישום, אם בכלל, שיוגשו נגד ראש הממשלה.

בתחילת יוני הודיע מני מזוז כי החקירה נגד אולמרט התרחבה והיא כוללת חשד לפיו מימן את נסיעות בני משפחתו לחו"ל באמצעות כספים שהתקבלו במרמה. ראיות חדשות שנאספו על ידי חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) הצביעו על כך שאולמרט נהג לפנות במקביל למספר גופים ציבוריים כדי לממן את מסעותיו הממלכתיים לחו"ל. על פי החשד, באמצעות חברת הנסיעות "ראשונטורס" השתמש אולמרט בעודפי הכסף שצבר כדי לממן טיסות קרוביו.

חקירת "פרשת המעטפות" חיזקה את החשד נגד אולמרט בפרשת "מרכז ההשקעות", בה על פי הטענה המליץ על הענקת הטבות למפעל "סיליקט" בבאר שבע, שיוצג על ידי עו"ד אורי מסר, בעת שכיהן כשר התמ"ת. לדברי גורם האכיפה, "העובדה שהקשר בין אולמרט למסר היה כה הדוק, עד לרמה שמסר ניהל למעשה ניהל סכומי כסף גדולים עבור אולמרט - מחזקת את ניגוד העניינים בו היה שרוי אולמרט כשהחליט על ההטבות הללו".

מה השיגה ההגנה השבוע בחקירת טלנסקי?

פרקליטיו של ראש הממשלה הצהירו לפני תחילת החקירה הנגדית כי בכוונתם "לרסק" את טלנסקי ולעמת אותו עם סתירות בין הגרסאות שמסר לחוקריו במשטרה לבין הגרסה שמסר במסגרת עדותו בבית המשפט. בתום חמשת ימי החקירה הנגדית, פרקליטיו של אולמרט חזרו ואמרו כי הצליחו לקעקע את עדותו ולפגוע בליבת החשדות נגד אולמרט. עם זאת, רבים בעולם המשפטי מפקפקים במידת ההצלחה של פרקליטי הצמרת. "נראה שלאורך כל החקירה הנגדית, פרקליטי ההגנה נלחמו על דעת הקהל ולא התעסקו באמת המשפטית", אומרת לוואלה! חדשות עו"ד טליה ששון, ששימשה בעבר כראש המחלקה הפלילית וראש המחלקה לתפקידים מיוחדים בפרקליטות המדינה.

לדבריה, "צריך לזכור שבנוסף לעדות טלנסקי, יש לתביעה ראיות המחזקות את החשד נגד אולמרט. ראיה מכריעה שנמצאת בידי הפרקליטות היא יומנה של שולה זקן, שמציין במפורש את סכומי הכסף שהועברו לאולמרט. זוהי ראיה שלא ניתן לערער את מהימנותה, שכן היומן נכתב בזמן אמת ואף אחד לא טוען שזקן בדתה עובדות מליבה כדי להפליל את אולמרט".

עו"ד ששון מציינת כי "טבעי ואנושי שטלנסקי שכח ולא דייק בפרטים שקשורים להעברת סכומי כסף לפני שנים ארוכות". גם פרופ' יורם שחר, מומחה לפלילים מהמרכז הבינתחומי בהרצליה, מגלה ספקות בנוגע להצלחת צוות ההגנה לסדוק את החשדות נגד אולמרט. "הסתירות שהתגלו בעדות של טלנסקי אינן חורגות מסתירות שמתגלות באופן יומיומי בקרב עדים בבית המשפט". לדבריו, "אנשי ציבור כבר הורשעו בעבר על סמך עדויות, בהן התגלו סתירות הרבה יותר חמורות".

מהו שוחד, ולמי אכפת מחוק מימון המפלגות?

יועצי התקשורת ופרקליטיו של אולמרט טענו מאז תחילת הפרשה כי הכספים אותם קיבל אולמרט, לפי הודאתו, מטלנסקי שימשו לצרכי מימון בחירות בלבד, ולא ניתנה תמורתם טובת הנאה. עם זאת, בניגוד לדעה הרווחת, הרשעה בקבלת שוחד אינה מחייבת תמורה ממשית מצד המקבל. "כלל לא משנה אם אולמרט נתן תמורה ממשית לטלנסקי", סבור פרופ' שחר, "מספיק להוכיח כי אולמרט ידע שמצופה ממנו לתת משהו בתמורה, כדי להשיג הרשעה".

עם זאת, פרופ' שחר מעריך כי שלב ההוכחה יהיה קשה וסבוך. "הכוונה לקבלת שוחד יכולה להילמד בעקיפין מתוך הנסיבות, אולם אין ספק שלא יהיה קל להוכיח זאת". לדברי עו"ד טליה ששון, גם אם יתברר שהכספים שימשו למימון מסע הבחירות של אולמרט, הרי שמדובר בעבירה חמורה. "אני מצרה מאוד שיש גורמים שמנסים לגמד את העבירות על חוק המפלגות. מדובר בעבירות שפוגעות בראש ובראשונה בשיוויון ההזדמנויות להתמודד בבחירות ואף יכולות להגיע לכדי שוחד, אם הכספים ניתנו מתוך ציפייה שאולמרט יטיב עם טלנסקי לאחר היבחרו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

מהי באמת חומרת ההדלפות?

לאחר לחץ תקשורתי מאסיבי מצד יועצי התקשורת ופרקליטיו של אולמרט, הודיע היועץ המשפטי לממשלה השבוע כי בכוונתו לבדוק את מקור ההדלפות הרבות בחקירה. לצורך כך, הוא ביקש מפרקליטי אולמרט להעביר לידיו את רשימת האנשים, להם היתה גישה לחומר החקירה. מני מזוז הוסיף ואמר כי יבדוק גם גורמים בפרקליטות ובמשטרה, שהיו חשופים לחומר החקירה.

פרופ' שחר דוקא לא מתרגש מההדלפות בחקירת אולמרט: "אני אמנם חושב שהדלפה מחקירה היא שערורייה, אבל זו תופעה שמלווה אותנו כבר עשרות שנים במשפטים של אישי ציבור". לדבריו, "ההדלפות בפרשת אולמרט לא גדולות וחריגות יותר מהדלפות שהיו למשל בפרשת קצב או שרון".

עו"ד ששון מספרת שבפרשות הזוכות להד ציבורי רב, נוהגים בפרקליטות להחתים את הגורמים שמתעסקים בתיק על כללי סודיות, בהם הם מתחייבים שלא להדליף החוצה פרטים הקשורים לחקירה. גם לדעתה כמובן שההדלפות הן "רעה חולה", אולם כזו שאינה מצדיקה את הביקורת שהשמיעו בעניין פרקליטיו של ראש הממשלה. "ההדלפות גובלות בשיבוש הליכי משפט, אולם יש לזכור שקשה מאוד לאתר את מקורן. לעיתים חקירת ההדלפות משיגה את התוצאה ההפוכה ובסופו של דבר פוגעת בחופש הביטוי ובחופש העיתונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully