וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: משרד הבריאות יאשר את עיר הבה"דים

נעמה טלמור

24.7.2008 / 15:57

זאת בכפוף ליישום דוחות הדורשים ביצוע כמה עשרות שינויים במפעלי רמת חובב. "הסיכוי שתתרחש תאונה במפעלים נמוך מאוד"

איריס דומאני

(צילום: איריס דומאני, עריכת וידאו: ארנון מעוז)

טיוטת דו"ח חדש שהזמין משרד הבריאות, לבדיקת מצבי חירום אפשריים במפעלי רמת חובב והשפעתם על עיר הבה"דים המתוכננת באזור, הוצגה היום (חמישי) במסיבת עיתונאים. "דו"ח שטרן" חובר על ידי פרופסור אלי שטרן, מנהל המרכז להערכות סיכונים במתחם "תל השומר" וד"ר חזי לוי, ראש מנהל הרפואה במשרד הבריאות. "נבדקו מאות רבות של חומרים שנמצאים במפעלים והסכנות שעלולות לקרות בגללן", הסביר שטרן, "מתוכן נמצאו מקרים המצביעים על סכנה אפשרית". הוא הוסיף כי החומרים והסכנות הללו צוינו בחלקו החסוי של הדו"ח שעתיד להתפרסם בקרוב.

עיר הבה"דים, או "קרית ההדרכה" של צה"ל, עתידה לקום כשמונה קילומטרים ממפעלי רמת חובב. ארגוני סביבה רבים מחו על קרבתה למפעלים המזהמים שברמת חובב. משרד הבריאות מינה מספר ועדות שיחברו דו"חות שונים על הסכנות שבמיקום המתוכנן.

פרופסור שטרן מונה בכדי לערוך סקר סיכונים מקצועי שיעריך מהן הסכנות הקיצוניות שעלולות להתעורר עקב מגורים בקרבת המפעלים הכימיים. טיוטת הדו"ח הוגשה היום למשרד להגנת הסביבה, למשרד הביטחון ולפרקליטות המדינה לעיון ולדיונים מקצועיים, טרם הגשת הדו"ח הסופי.

המסקנות: רק לצומת הנגב

"דו"ח שטרן" טרם פורסם לציבור הרחב אך נמסר כי הוא בשלבי סיום, לכן טרם ניתן לדעת מה יהיו הבדיקות והשינויים אותם ידרשו המפעלים ברמת חובב לקיים. יש לציין שהערכות הסיכונים בדו"ח בוצעו אך ורק עבור בני אדם המתגוררים בצומת הנגב. שטרן הדגיש כי "אין להסיק מההערכות הללו מסקנות עבור כל נקודה אחרת מיושבת או בלתי מיושבת באותו המרחב". על אף האופטימיות, שטרן אמר כי "עצם העובדה שנעשתה הערכת סיכונים אומרת שיש כאן מה לבדוק".

לטענתו, "הסיכוי שתתרחש תאונה חמורה במפעלים נמוך מאוד". שטרן הוסיף כי גם אם תאונה כזו אכן תתקיים, לא צפוי שחיילים שיהיו באזור יפגעו ממנה. עם זאת, הוסבר כי ידרשו כמה עשרות שינויים במפעלים כדי למנוע תאונות. שטרן הבהיר כי את כל המלצות הדו"ח ניתן יהיה לבצע תוך זמן קצר וכי המשרד להגנת הסביבה יערוב לתיקונים הללו. ד"ר לוי הוסיף כי "בעוד כשנה צפוי להתפרסם דו"ח שיסקור את השפעת זיהום המפעלים על הסביבה והוא זה שייתן לנו את התמונה המלאה לשאלה האם אכן תוכל לקום עיר הבה"דים".

ממשרד הביטחון נמסר כי "גם טיוטת דו"ח שטרן קובעת כי לא חל כל סיכון לאכלוסם של חיילי צה"ל בקרית ההדרכה בצומת הנגב החל משנת 2012, בכפוף לדרישות הנקודתיות בדו"ח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully