וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוסיין זה לפעמים שם של יהודי

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

26.7.2008 / 7:58

בישראל קצת חוששים מאובמה? הפלסטינים, לצד תקווה מהוססת, סבורים שהוא נגדם באופן מובנה. רשמים מהביקור

"מתוך 36 השעות שבהן הוא מבקר בישראל, מקצה אובמה 40 דקות בלבד לפגישה עם הפלסטינים". המשפט הזה, בוואריאציות משתנות, הופיע רבות בתקשורת הפלסטינית השבוע, בהתייחסה לביקורו של המועמד לנשיאות ארצות הברית. כלי התקשורת הפלסטינים סיקרו בהרחבה את הביקור, אולם ניתן היה להתרשם בנקל כי לשיטתם זה לא באמת משנה אם המועמד הוא שחור או לבן, רפובליקני או דמוקרטי, מקיין או אובמה. נשיא ארצות הברית תמיד יהיה משוחד- לטובת ישראל, כמובן.

העיתונאי האני חביב מהעיתון הפלסטיני הממסדי "אל-איאם", הזכיר השבוע במאמרו כי אובמה אמר בעבר כי הוא מזדהה עם כאב הפלסטינים, אולם תמך גם במדיניות החיסולים, במצור ובהתנחלויות בגדה. "רוב כלי התקשורת האמריקאיים נשלטים על ידי יהודים ולכן אין פלא שרוב ההצהרות של מקיין ואובמה בנוגע למדיניות החוץ האמריקאית מתמקדות בישראל. דבר זה הופך את המרוץ לבית הלבן לתחרות על תשומת ליבה של ישראל", כתב חביב במאמר שכותרתו: "טרף לסחטנות הישראלית".

מה הוא חובש כיפה?

חביב מתאר את הגישה הישראלית הרווחת בנוגע למועמד אובמה. "כמה הצהרות יוצאות הדופן בנוגע לסכסוך במזרח התיכון רק חיזקו את הספקות הישראליים לגבי עמדותיו", הוסיף וחתם: "אובמה יעמוד בפני קשיים כאשר יהיה נתון לסחיטה מצד ישראל. היא תלחץ עליו בכל דרך אפשרית על מנת להסיר את הספקות בנוגע לאדם האלמוני הזה".

אם אנשי פתח מביעים ביקורת על הנטייה הטבעית של מועמד אמריקאי בסכסוך, מה יגידו בחמאס? דובר הארגון, סאמי אבו זוהרי, התראיין השבוע לתחנת רדיו פלסטינית והלין על כך שאובמה מעדיף באופן ברור את ישראל. "העם הפלסטיני אינו מתעניין בביקורים מסוג זה, בעיקר לאור תמיכתו של אובמה בישות הציונית. אין שום סיכוי לשנות את מדיניות החוץ כלפי הסוגיה הפלסטינית".

במקביל, פרסם האתר הערבי "קודס פרס" בהרחבה את דבריו של בכיר חמאס אחר, איסמעיל רדואן. הבכיר בחר לתקוף את אובמה על כי חבש כיפה במהלך ביקורו במוזיאון יד ושם בירושלים. "ביקור אובמה בישראל וחבישת הכיפה על ידו מהווה הוכחה לכך שכל הממשלים האמריקאיים לא ישנו את מדיניותם. הביקור משקף את ההזדהות המלאה של ארצות הברית עם ישראל על חשבון הזכויות הלגיטימיות של העם הפלסטיני. מדיניות החוץ האמריקאית כוללת תמיכה ללא גבולות בישראל".

אמצעי התחבורה לבית הלבן

הביקורת הערבית על מה שנראה בעיניהם כעמדות חד צדדיות של אובמה, באה לידי ביטוי אף בקריקטורות בעיתונות הערבית. קריקטורה שהופיעה לפני מספר שבועות בעיתון "א-רסאלה" השייך לחמאס, מציגה את אובמה מגיח מתוך אחורי מכנסיו של יהודי. "אמצעי התחבורה לבית הלבן", נכתב ליד הציור.

הדימוי הזה הינו שכיח. בחודש יוני כבר פרסם העיתון הבחרייני "אחבאר אל-חליג'" קריקטורה שכותרתה "הלובי הציוני", בה מוצג אובמה בכיסו של יהודי סטריאוטיפי: מרושע, מזוקן וחבוש כובע שחור. העיתון הסורי הממסדי "תשרין" הציג בתחילת אותו חודש קריקטורה בה נראים אובמה, מקיין והילרי קלינטון כשהם מתאמצים לתפוס סיר גדוש נחשים המתנדנד מעל לראשיהם, מידיו של יהודי בדמות מלאך המוות.

"הליגה נגד השמצה" היהודית בארה"ב פרסמה השבוע דו"ח שמחא נגד "פרסומי איורים העוסקים באפיונים נוטפי שנאה של יהודים, ובסטריאוטיפים גזעניים גלויים". "מעזה עד רמאללה, מבחריין עד דמשק, מקהיר עד ריאד, העיתונות הערבית משגרת מטחים של דימויים אנטי יהודיים ארסיים, המאשימים את הסנטורים ברק אובמה וג'ון מקיין כאילו הם עבדיהם של היהודים או של הלובי הישראלי", אמר אברהם ה. פוקסמן, המנכ"ל העולמי של הליגה, ששיגר צילומים של הקריקטורות למטות של הדמוקרטים והרפובליקנים.

ואולי בכל זאת "שינוי"?

ועל אף האמור, ולמרות הזמן הקצר שהשקיע ברשות הפלסטינית בביקורו במזרח התיכון, בחרו עיתוני ואתרי הרשות הפלסטינית להפקיע את כותרותיהן הראשיות לסיקור פגישתו של ברק אובמה עם יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן. אחרי הכול, לא כל יום מגיע כוכב עליון לרמאללה. והיתה גם נימה אופטימית מעט יותר: כותרתו של העיתון "אל-חיאת אל-ג'דידה" בישרה כי "אובמה התחייב לאבו מאזן להישאר שותף קונסטרוקטיבי בתהליך השלום אם ייבחר לתפקיד הנשיא". העיתון "אל-איאם" כתב דברים דומים: "אובמה הבהיר לאבו מאזן שיפעל ברצינות למען המשך תהליך השלום". אפילו העיתון "פלסטין" של חמאס פרסם כותרת ראשית ברוח דומה.

במאמריהם, ניסו הפובליציסטים הפלסטיניים לשקף את ההתייחסות הערבית הדואלית הזו כלפי אובמה: שילוב של סקרנות ואכזבה ידועה מראש, הערצה על דרכו אל הפיסגה ומרמור מובנה מיחס האמריקאים כלפיהם. רבים מהכותבים הערבים מתייחסים זה תקופה ארוכה אל הלהיט האמריקאי החדש עם הרבה הערכה. לאור הצהרותיו של אובמה אודות נסיגה קרבה מעיראק ודיאלוג עם אירן, יש התולים בו עדיין תקוות. אחרי הכל- לעומת שנוא נפשם ג'ורג' בוש, רע יותר לא סביר שיהיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully